• 1
  • 2
2008-03-02, 22:04
Medlem
Jag har alltid, rätt eller fel, hävdat att jag har en mycket bra säkerhetsnivå – men i dessa tider då riktigt stora siter (och det är kanske här *problemet* ligger) typ AB, Bilddagboken och senast Dataföreningen hackas har jag börjat tvivla en aning… Men om man bortser från att det (oftast) inte är särskilt intressant att hacka en vanlig sk ”hemanvändare” hur säker är exempelvis jag bakom min hårdvarubrandvägg, mjukvarubrandvägg och uppdaterat AV? Hårdvarubrandväggen ligger i 10.000 SEK-klassen, Windowsbrandväggen (för närvarande) som mjukvara och NOD32 som AV. Jag har ingen site (med dess olika sårbarheter och öppningar), ingen FTP-server och inte heller något nätverk (dvs ganska ointressant att hacka) men iaf – hur säker är jag om någon skulle ge sig fn på att försöka?

//Lukas8:18
Citera
2008-03-02, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av [Lukas8.18]
Jag har alltid, rätt eller fel, hävdat att jag har en mycket bra säkerhetsnivå – men i dessa tider då riktigt stora siter (och det är kanske här *problemet* ligger) typ AB, Bilddagboken och senast Dataföreningen hackas har jag börjat tvivla en aning… Men om man bortser från att det (oftast) inte är särskilt intressant att hacka en vanlig sk ”hemanvändare” hur säker är exempelvis jag bakom min hårdvarubrandvägg, mjukvarubrandvägg och uppdaterat AV? Hårdvarubrandväggen ligger i 10.000 SEK-klassen, Windowsbrandväggen (för närvarande) som mjukvara och NOD32 som AV. Jag har ingen site (med dess olika sårbarheter och öppningar), ingen FTP-server och inte heller något nätverk (dvs ganska ointressant att hacka) men iaf – hur säker är jag om någon skulle ge sig fn på att försöka?

//Lukas8:18

Ingen är säker på internet, allt går att hackas vare sig du vill eller inte :d Nu förtiden finns det såkallade crypters som låter hackern göra sina keyloggers/trojaner helt osynliga från vilket antivirus du än använder. fast som sagt du kan ju minska på det. du kan tex sluta tanka från piratebay och andra öppna trackers där det sprids virus exakt hela tiden. öppna inte någon du inte vet vad det är. Och hackern vill ha tag på alla datorer han kan få tag i, kanske inte för att spionera på dig utan han kan använda den som zombi till en stor ddos attack eller liknande. allt är intressant för hackers =)
hoppas du fick en del frågor besvarade där iaf !
Citera
2008-03-02, 22:15
Medlem
Du kan ju endast vara säker om du använder ett mkt hardcore pass och inte använder samma på flera sidor.
Dock räcker det med ett riktikt bra pass om du är säker på att lösenorden på sidan du reggar sparas i typ MD5 eller någon annan sorts hash.
Citera
2008-03-02, 22:16
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosyer
Ingen är säker på internet, allt går att hackas vare sig du vill eller inte :d Nu förtiden finns det såkallade crypters som låter hackern göra sina keyloggers/trojaner helt osynliga från vilket antivirus du än använder. fast som sagt du kan ju minska på det. du kan tex sluta tanka från piratebay och andra öppna trackers där det sprids virus exakt hela tiden. öppna inte någon du inte vet vad det är. Och hackern vill ha tag på alla datorer han kan få tag i, kanske inte för att spionera på dig utan han kan använda den som zombi till en stor ddos attack eller liknande. allt är intressant för hackers =)
hoppas du fick en del frågor besvarade där iaf !

Ja, det har funnits crypter ett bra tag, öva lite mer på din stavning och meingsuppbyggnad för jag fick ont i huvudet av att läsa.

Klart som fan att du är säker på internet om du vet hur man ska hantera internet, rätt lösenord m.m men framförallt så måste du ha lite hjärna!
Den bästa brandväggen sitter inte bakom noder utan i ditt huvud
Citera
2008-03-02, 22:16
Medlem
tankar inget från tpb eller liknande siter. Så, om jag inte tankar hem någon .exe typ "Im.A.Virus.exe" och installerar själv - hur säker är jag då?

*edit, har inte heller samma lösenord på någon site/forum etc, vilket dock e praktiskt jobbigt ibland men men...

//
Citera
2008-03-02, 22:18
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Lukas8.18]
tankar inget från tpb eller liknande siter. Så, om jag inte tankar hem någon .exe typ "Im.A.Virus.exe" och installerar själv - hur säker är jag då?

//

Du är inte säker, bomma för rutorna och ladda kulsprutorna...
Jag förstår om du är paranoid efter allt som har hänt på sistonde, men pissa inte ner dig. Följ ditt hjärta!
Citera
2008-03-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Du är inte säker, bomma för rutorna och ladda kulsprutorna...
Jag förstår om du är paranoid efter allt som har hänt på sistonde, men pissa inte ner dig. Följ ditt hjärta!

Pajas!

*Läs om läs rätt*

Frågan är seriöst ställd utifrån IT-säkerhetssynpunkt, har du inget av intresse att tillföra så skriv inget.
Citera
2008-03-02, 22:29
Medlem
Största hotet mot dig lär ju som vanlig hemanvändare vara trojaner, uppdaterat AV och lite vett innanför pannbenet räcker långt. Hotet som rör lösenordshantering ligger inte direkt hos dig så under förutsättning att du väljer ett vettigt lösenord och har olika lösenord på olika sajter (föreslagsvis även olika användarnamn) behöver du nog inte ligga och vara rädd om nätterna.
Citera
2008-03-02, 22:30
Medlem
PaiN i Stugan^s avatar
klart man kan aldrig bli hundraprocentigt säker, men så som du har de nu är de ganska svårt att ta sig in, och de flesta hackers (och script kiddies) försöker ta sig in på hemsidor - varför? antagligen för att det är "roligare" och man blir inte "känd" för att hacka pc's - man blir känd för att hacka hemsidor

usch vad dåligt jag skriver, men jag orkar inte ändra - varit vaken hela helgen
Citera
2008-03-02, 22:32
Medlem
eyyYos avatar
Nackdelen med en hårdvarubrandvägg är att du (i dom flesta fall) inte kan ställa in vilka program på vilka portar som ska ansluta utåt, utan bara in till dig. Fördelen är att folk inte kan manipulera din brandvägg lika enkelt. Windows brandvägg kan inte (vad jag vet) heller blockera utgående trafik, bara inkommande, det är där du har en stor säkerhetslucka i ditt system isf. Tryck in en ordentlig mjukvarubrandvägg där du själv ställer in vilka program som får använda internetanslutningen. Annars är det inte så mycket att oroa sig över. Upptäcker inte NOD en trojan på din dator så är det hursomhelst meningslöst för trojanen just för att din brandvägg spärrar den ifrån att ansluta någonstans.
Citera
2008-03-02, 22:33
Medlem
Mr Coffees avatar
Jag trodde jag var säker, men fick min epost (gmail) hackad nyligen. Detta trots att jag har ett unikt och säkert lösenord för eposten. Jag har ingen aning om hur detta gick till då ingen förutom min sambo haft tillgång till min dator.

Man är inte så säker som man får för sig.
Citera
2008-03-02, 22:52
Medlem
Ableachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Jag trodde jag var säker, men fick min epost (gmail) hackad nyligen. Detta trots att jag har ett unikt och säkert lösenord för eposten. Jag har ingen aning om hur detta gick till då ingen förutom min sambo haft tillgång till min dator.

Man är inte så säker som man får för sig.

Med en keylogger på din maskin kvittar det vilken kvalitet ditt lösenord har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in