• 1
  • 2
2008-03-02, 14:14
Medlem
Frågan har säkerligen kommit upp, men bör man narkotikaklassa alkohol? Det är trots allt en omdömmespåverkande substans, vilken mig veterligen är den ända gemensamma nämnaren för övriga droger?

Huvudproblemet är väl att då så skulle majoriteten av befolkningen öppet gå på narkotika? I nuläget så tänker väl folk inte på att alkoholen har liknande effekter med övriga droger etc?
Citera
2008-03-02, 14:21
Medlem
Nyxs avatar
Personligen ratar jag alla förslag som inskränker på valfriheten hos människor.

Men detta känns som det skulle kunna ha lite kul konsekvenser, hela Sverige skulle ju hamna upp och ner. Det skulle kunna utvecklas så här:
  1. Alkohol narkotikaklassas.
  2. Uppror, folk vill ha bort narkotikaklassningen från alkohol.
  3. Narkotikaklassningen på de lägre nivårna (har vi nivåer i Sverige?) släpps upp.

Alkohol är ju den drog som politikerna mycket listigt ha tuttat i oss är den "vanliga" och "tillåtna" droger - allt annat och du är en misslyckad pundare.

Om Alkohol klassas kommer ju den snevridna bilden bli rysligt lätt att genomskåda, inte bara för de som vill utan många kommer nog att tvingas att höja ett ögonbryn och ifrågasätta om nu Alkohol är klassat; visst måste det finnas något som är lättare och mindre farligt?

Skulle varit kul att se nyhetsrubrikerna under den första veckan.
Citera
2008-03-02, 14:22
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galadhion
Frågan har säkerligen kommit upp, men bör man narkotikaklassa alkohol? Det är trots allt en omdömmespåverkande substans, vilken mig veterligen är den ända gemensamma nämnaren för övriga droger?

Huvudproblemet är väl att då så skulle majoriteten av befolkningen öppet gå på narkotika? I nuläget så tänker väl folk inte på att alkoholen har liknande effekter med övriga droger etc?

Mitt moraliska pk jag säger att alkoholen bör klassas. Mitt party och riktiga ja säger absolut nej. Kan ej leva socialt utan det.
Citera
2008-03-02, 14:29
Medlem
Men bara för att den narkotikaklassas betyder väl inte att man behöver förbjuda den? Problemet är att reglerna drar allt över en kant, ett alkoholrus kan väl vara lika farligt som många andra droger?
Citera
2008-03-02, 14:30
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Men bara för att den narkotikaklassas betyder väl inte att man behöver förbjuda den? Problemet är att reglerna drar allt över en kant, ett alkoholrus kan väl vara lika farligt som många andra droger?

Ofta långt farligare.
Citera
2008-03-02, 15:36
Medlem
Melongrasss avatar
Det skulle nog inte gå så bra eftersom att jag gissar på att dem som bestämmer sånt här tar några glas vin eller dricker öl någon gång ibland
Citera
2008-03-02, 15:41
Medlem
narkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melongrass
Det skulle nog inte gå så bra eftersom att jag gissar på att dem som bestämmer sånt här tar några glas vin eller dricker öl någon gång ibland

håller med dej, sånt dom går vinst på eller som dom trivs med kan dom ju såklart inte ta bort,
vi borde fixa nån sköning som röker en holk ibland, å sätta den fan i regeringen på något bra ställe så den fixar legalisering av cannabis, så kan han kritisera Alkohol med, eftersom att våra politiker å andra idioter kritiserar Cannabis om ALLT,

men vi får fan inte klaga tillbaka på alkoholen,
Citera
2008-03-02, 15:43
Medlem
Spoilsburys avatar
Citat:

Jag tycker inte att alkoholen ska klassas. Det skulle bli mer problem än bättring från något sådant.
Det räcker väl med åldergräns?

Men jag förstår varför många andra tycker det borde illegaliseras..
Citera
2008-03-02, 15:45
Medlem
Nej det är kört. Alldeles för utbrett och nu är det för mkt pengar o makt i spritbolagen för det skulle kunna hända.

Jag har gjort en tvärvändninng och anser att fler droger bör legaliseras ist och det börjar bli dags att forska inom drogerna och se hur vi kan göra det bästa av dom. T.ex svamp i psykvården.
Citera
2008-03-02, 16:10
Medlem
XXtazys avatar
Om alkohol klassades skulle väl folk bara börja bränna hemma på potatis, smuggla in osv. Såna förbud för ändå aldrig med sig något positivt, droger borde snarare bli lagliga. Desto farligare drog, desto större anledning att göra det lagligt, alkohol skulle med andra ord skapa en jävla massa problem om de blev olagligt, eftersom de e så vanligt och utbredd i vår kultur.
Visst, om dom andra drogerna är olagliga borde alkohol (och tobak) också vara olagligt, men jag säger snarare att allt ska bli lagligt, likt alkohol.
Citera
2008-03-02, 16:13
Bannlyst
Citat:

Nej, man bör däremot legalisera resten.
Citera
2008-03-02, 16:16
Medlem
sockerfris avatar
Skulle givetvis aldrig kunna genomföras; för sent som folk redan påpekat här.

Men intressant vore det om alkohol hade lanserats i dag. Inte en chans att det hade blivit lagligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in