Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-07, 09:56
  #13
Medlem
Astinoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-Efter snudd ett år sedan sist!
...förstår jag fortfarande inte mycket om min datorteknik. Men ändå, låt oss tänka, och berätta först vilken typ av internetanslutning som signaturen Astinos här ovan har.
Nån typ ADSL, fiber ända till egen anslutning, fiber via något lokalt nät, ..eller nått annat?
Telias ADSL. Telia hävdar att deras signaler går ända fram, men att det sedan blockas av något. Det konstiga är att jag lyckas ibland att ta mig ut på internet.
Citera
2009-01-07, 12:18
  #14
Medlem
Så här ..bör det rimligen vara:
Att internetleverantören, det är väl då Telia? Har en routerdator nånstans, rimligen i ett hus i en större ort i Astinos´ geografiska område.

Som på ena sidan är ansluten till Internets datakanal. Och på andra sidan är ansluten till en fiberkanal, till den telefonstationen där Astinos´ telefonkopparledningar går hem till Astinos.
Och i denna telefonstationen, inte sällan ett litet friggebo hus, går internetsignalerna från fiberkanalen, till ena sidan av en ADSL-utrustning i huset. Och från andra sidan, går signalerna i telefonledningen hem till Astinos, in till ena sidan av Astinos´ telefonmodem där hemma och på andra sidan in till Astinos´ dator.

-Och alltså dessa telefonkopparledningarna mellan telefonstationen och hem till Astinos, är, högst sannolikt rejält gamla, mycket utsatta för olika elektriska förhållanden under vägen, som inte sällan, också kraftigt kan påverka signalerna som går fram i dem. T.ex. kan påverka att signalerna helt stoppas, en stund.

..å andra sidan av saken, kommer det aldrig på tal om att Telia skall byta ut dessa telefonledningarna!
Till att fungerar de inte för ADSL-tekniken, har Astinos, i alla fall inte den vägen, tillgång till Internet. Sen finns det ju flera olika ADSL-tekniker, med olika stora kapaciteter. Att, tänker jag mig här, krånglar nu denna ADSL-tekniken, med dess överföringskapacitet/datamängdhastighet som Astinos köper, så kanske Astinos kan köpa en mindre kapacitet, med dess ADSL-teknik, som kanske fungerar.
..sen kan det ju också vara Astinos` telefonmodem, och dator/nätverksanslutningskortet, som krånglar.
Citera
2009-01-07, 17:30
  #15
Medlem
Astinoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Så här ..bör det rimligen vara:
Att internetleverantören, det är väl då Telia? Har en routerdator nånstans, rimligen i ett hus i en större ort i Astinos´ geografiska område.

Som på ena sidan är ansluten till Internets datakanal. Och på andra sidan är ansluten till en fiberkanal, till den telefonstationen där Astinos´ telefonkopparledningar går hem till Astinos.
Och i denna telefonstationen, inte sällan ett litet friggebo hus, går internetsignalerna från fiberkanalen, till ena sidan av en ADSL-utrustning i huset. Och från andra sidan, går signalerna i telefonledningen hem till Astinos, in till ena sidan av Astinos´ telefonmodem där hemma och på andra sidan in till Astinos´ dator.

-Och alltså dessa telefonkopparledningarna mellan telefonstationen och hem till Astinos, är, högst sannolikt rejält gamla, mycket utsatta för olika elektriska förhållanden under vägen, som inte sällan, också kraftigt kan påverka signalerna som går fram i dem. T.ex. kan påverka att signalerna helt stoppas, en stund.

..å andra sidan av saken, kommer det aldrig på tal om att Telia skall byta ut dessa telefonledningarna!
Till att fungerar de inte för ADSL-tekniken, har Astinos, i alla fall inte den vägen, tillgång till Internet. Sen finns det ju flera olika ADSL-tekniker, med olika stora kapaciteter. Att, tänker jag mig här, krånglar nu denna ADSL-tekniken, med dess överföringskapacitet/datamängdhastighet som Astinos köper, så kanske Astinos kan köpa en mindre kapacitet, med dess ADSL-teknik, som kanske fungerar.
..sen kan det ju också vara Astinos` telefonmodem, och dator/nätverksanslutningskortet, som krånglar.

Problemet löst. Fabriksinställningar i D-Link Routern var felinställda, därav problemet! Gott att det fungerar, men faan vad krångligt det ska vara att hitta det! Och sen vill jag bara säga att telefonkön till D-Links supportlinje var inte av denna värld!!
Tack ändå för visat intresse! Astinos
Citera
2009-01-07, 17:37
  #16
Medlem
kordiss avatar
Har ni uppgraderat till Vista sp1?

Jag hade samma problem men allt löste sig när jag installerade sp1.
Citera
2009-01-07, 18:58
  #17
Medlem
….å så förstås!!!!
Gäller det att berätta, åtminstone det grundläggande för problemet. Berätta för oss som lägger ner både tid och tankkrafter för att hjälpa i nöd; det tog väl en halvtimma för mig att sätta samman min redogörelse här ovan.
-Och var berättade Astinos om en router mellan ADSL-modemet och datorn?
Alltså lägger vi hjälpare signaturen Astinos till minnet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback