Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-02, 13:49
  #1
Avstängd
Tjosan allihopa,

jag har prec köpt ny dator med vista o allt. Problemet är bara att typ varannan gång jag startar den så står det på den där internet grejen nere till höger. Anslutningar - Både internet och lokalt (typ) och sen ibland står det Anslutningar - Endast lokalt. Då kan jag inte komma ut på nätet.

VARFÖR?
Citera
2008-03-02, 14:07
  #2
Medlem
massamulls avatar
Kör du internet via en router,trådlöst eller hur mera info tack
Citera
2008-03-02, 20:33
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av massamull
Kör du internet via en router,trådlöst eller hur mera info tack

Router, sladd. Kan det vara datorn som felet ligger i?
Citera
2008-03-02, 20:45
  #4
Medlem
massamulls avatar
Har du kollat så du inte har 2 st olika anslutingar som kråckar?

kolla under nätverk
Citera
2008-03-02, 21:06
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av massamull
Har du kollat så du inte har 2 st olika anslutingar som kråckar?

kolla under nätverk

Är ddet inte jäkligt konstigt att det funkar typ varannan gång?
Citera
2008-03-03, 07:47
  #6
Medlem
JAG HAR OCKSÅ

just köpt nytt En bärbar, med operativsystmet Vista, ..och alltså det är mycket som finns och dyker upp som jag inte fattar. T.ex. denna ikonen nere till höger, det är väl bilden av två datorer?

-Dock att jag redan vet att min, så kallade stads näts Internetanslutning, lite då och då faller ur. Alltså att det är Telia som matar Internetanslutning till mig, men för sista biten fram till min dator, accessen, är det företaget Mälarenergi här i Västerås, som står för trådarna och tekniken.
Och faller ur bara nån minut eller så. Å så tillbaka.
..kan det vara nått sådant för också lobas_fyran?
Citera
2008-03-03, 08:16
  #7
Medlem
Freddalfs avatar
hej hej.

Jag kör också Vista på min bärbara (från och till), och är det helt säkert att du tappar connection?

Vad jag kan tro är ditt problem är att ditt trådlösa nätverkskort tillexempel ansluter till någon grannes öppna nätverk och därmed skapar konflikt. Har du testat att stänga av det trådlösa nätverkskortet när du kör trådanslutning?

Jag har _problemet_ att ikonen byter från Internetansluten till Endast lokalt, dock så funkar internet utan problem under tiden ikonen ändrar status.
Citera
2008-03-03, 08:27
  #8
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddalf
hej hej.

Jag kör också Vista på min bärbara (från och till), och är det helt säkert att du tappar connection?

Vad jag kan tro är ditt problem är att ditt trådlösa nätverkskort tillexempel ansluter till någon grannes öppna nätverk och därmed skapar konflikt. Har du testat att stänga av det trådlösa nätverkskortet när du kör trådanslutning?

Jag har _problemet_ att ikonen byter från Internetansluten till Endast lokalt, dock så funkar internet utan problem under tiden ikonen ändrar status.
Precis, bootar vista ibland när jag vill spela m.m. och då har jag ofta suttit och funderat på hur iconen där nere ändrar sig fram och tillbaka från lokalt/internet hela tiden och wlanet säger att det har anslutit hela tiden (nu surfar jag bara trådlöst hemma så jag vet att den inte återansluter utan bara fånar sig).

Känns lite halvfärdigt hela operativet ibland.
Citera
2008-03-03, 23:48
  #9
Avstängd
Jäkla konstigt, bor i lomma strax utanför malmö. har ingen polare som har problem med det så ja... vet ej. konstigt att den aldrig gör det under tiden jag har igång datorn utan alltid vid uppstart.
Citera
2008-03-04, 10:43
  #10
Medlem
ETT SÄKERT ENKELT PROBLEM!

Med lobas_fyran:s funderingar här ovan om varför Internetanslutningen, bara inte ansluter när man just ansluter, ..alltså enkelt för den som vet hur det fungerar med att just ansluta. Att vid anslutandet sker det olika signaleringar mellan klientdatorn och Internetleverantörs (ISP-) routern för anslutandet. Som då spökar, på nått vis.
Och man har sagt mig att idag, med dagens olika signaleringar, kan det särskilt vara problem för -gamla- Windows 98.
__________________
Senast redigerad av B-O Gavne, Västerås 2008-03-04 kl. 10:49.
Citera
2009-01-06, 23:41
  #11
Medlem
Astinoss avatar
Vad är det här??

Citat:
Ursprungligen postat av lobas_fyran
Tjosan allihopa,

jag har prec köpt ny dator med vista o allt. Problemet är bara att typ varannan gång jag startar den så står det på den där internet grejen nere till höger. Anslutningar - Både internet och lokalt (typ) och sen ibland står det Anslutningar - Endast lokalt. Då kan jag inte komma ut på nätet.

VARFÖR?

Skulle hjälpa min gamla mor att få igång den nya datorn och internet, och samma sak händer mig. Snälla FB.are, hjälp oss med detta!
Citera
2009-01-07, 04:05
  #12
Medlem
-Efter snudd ett år sedan sist!
...förstår jag fortfarande inte mycket om min datorteknik. Men ändå, låt oss tänka, och berätta först vilken typ av internetanslutning som signaturen Astinos här ovan har.
Nån typ ADSL, fiber ända till egen anslutning, fiber via något lokalt nät, ..eller nått annat?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback