2008-03-01, 21:36
Medlem
Gautamas avatar
I Illustrerad Vetenskap så har de en återkommande artikel i slutet av tidningen som behandlar historiska forskares misstag. Där kan man läsa om, och skratta åt, vad forskare för x antal år sedan trodde om både det ena och det andra.
Vad tror ni man skulle kunna läsa i en liknande artikel om låt säga ett par hundra år? Vad tror vi oss veta idag som man kommer skratta åt då?
Citera
2008-03-01, 22:01
Medlem
Confunduss avatar
De kommer göra sig lustiga över hur vi såg på kvantmekaniken, som inte är något annat än ett missförstånd, i form av en del av en mer generell teori som publicerades 2189. Dessutom kommer det vara en artikel om uppståndelsen kring global uppvärmning.
Citera
2008-03-02, 10:32
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confundus
De kommer göra sig lustiga över hur vi såg på kvantmekaniken, som inte är något annat än ett missförstånd, i form av en del av en mer generell teori som publicerades 2189. Dessutom kommer det vara en artikel om uppståndelsen kring global uppvärmning.

Nej folk kommer givetvis inte göra sig lustiga över en så framgångsrik beskrivning av verkligheten som kvantmekaniken, lika lite som vi idag gör oss lustiga över klassisk (Newtonsk) mekanik.
Citera
2008-03-02, 11:19
Medlem
raskenss avatar
Ett stort mörkt kunskapsområde torde vara hur hjärnan fungerar. Men jag tror inte dom kommer att raljera vår okunskap där.

Kommer osökt att tänka på en en humoristisk scen ur starTrek IV där besättningen har åkt tilbaka i tiden till 80talets San Franisco. Doktorn är på besök i ett sjukhus och kommenterar dom barbariska metoder dom använder i sjukvården. Han ger en gammal hjärtsjuk tant ett piller varefter hon reser sig up och går iväg.
Citera
2008-03-02, 14:31
Medlem
Vintersömns avatar
Jag skulle gissa att Mörk Energi är något som man skulle kunna tänkas ha lite roligt åt. hur vi inte kunde få observationerna att gå ihop med teorin och därför "hittade på" någon konstig fluid med negativt tryck som ingen någonsin har kunnat observera men som ändå skulle fylla 75 % av universum. Och sen gör vi ett enormt fuzz av det hela. När lösningen egentligen var så enkel som [insert förklaring här].

Strängteorin skulle antingen kunna vara en succe, eller ett skämt.

Samma sak med Supersymmetri. Ganska omotiverat hittar vi på att alla partiklar måste ha en supersymmetrisk kopia av sig själva bara för att vi gillar hur allting måste vara symmetriskt. Att ingen någonsin sett en sådan partiken bortförklarar vi med att dessa partiklar (som måste finnas för att allt ska vara symmetriskt) inte kan vara symmetriska utan måste vara jättemycket för tunga för våra instrument, varför vi lägger ner ofantliga resurser på att bygga en maskin som ska kunna skapa dessa symmetriska partiklar som inte är symmetriska.
Senast redigerad av Vintersömn 2008-03-02 kl. 14:36.
Citera
2008-03-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Nej folk kommer givetvis inte göra sig lustiga över en så framgångsrik beskrivning av verkligheten som kvantmekaniken, lika lite som vi idag gör oss lustiga över klassisk (Newtonsk) mekanik.

Ja, jo. Men jag tror man kommer skratta över att folk hade svårt att förstå sig på den. Det kommer nog vara otroligt självklart och trivialt om 200 år.
Citera
2008-03-02, 15:24
Medlem
Jag tror man kommer skratta åt hysterin över global uppvärmning och varför majoriteten av människor bara följde med åsikter utan att reflektera själva. Samt att Al Gore fick nobelpriset för det. Tror det kommer betraktas som det största fiaskot i nobelprisets historia!
Citera
2008-03-02, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Jag skulle gissa att Mörk Energi är något som man skulle kunna tänkas ha lite roligt åt. hur vi inte kunde få observationerna att gå ihop med teorin och därför "hittade på" någon konstig fluid med negativt tryck som ingen någonsin har kunnat observera men som ändå skulle fylla 75 % av universum. Och sen gör vi ett enormt fuzz av det hela. När lösningen egentligen var så enkel som [insert förklaring här].

Strängteorin skulle antingen kunna vara en succe, eller ett skämt.

Samma sak med Supersymmetri. Ganska omotiverat hittar vi på att alla partiklar måste ha en supersymmetrisk kopia av sig själva bara för att vi gillar hur allting måste vara symmetriskt. Att ingen någonsin sett en sådan partiken bortförklarar vi med att dessa partiklar (som måste finnas för att allt ska vara symmetriskt) inte kan vara symmetriska utan måste vara jättemycket för tunga för våra instrument, varför vi lägger ner ofantliga resurser på att bygga en maskin som ska kunna skapa dessa symmetriska partiklar som inte är symmetriska.
Sen skulle vi nog skratta åt varför vi inte fortfarande förstår M-theory
Citera
2008-03-02, 18:52
Medlem
Zaxxons avatar
Om 200 år, med lite halvapokalyptiska inslag, kommer de kvarvarande människorna häpna över hur mycket vi en gång kunde, då de sjävla får börja om från scratch.
Citera
2008-03-02, 18:58
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boven.oa
Sen skulle vi nog skratta åt varför vi inte fortfarande förstår M-theory
Det tror jag visserligen inte. Jag tror att det är större risk att man skrattar åt något konstigt som vi alla är övertygade om nu men som visar sig vara fel, än att vi skulle skratta åt något som vi ännu inte lyckats lösa.

Det är ju inte direkt så att vi sitter och fnissar åt de korkade 1800/1900-tals-fysikerna för att de inte kunde beräkna svartkroppsstrålningen på ett korrekt sätt.
Citera
2008-03-02, 23:55
Medlem
Dr. Wilys avatar
Vetenskapliga teorier, oavsett hur gamla de är, skrattar man inte åt eftersom de representerar den bästa kunskapen man hade vid en viss tid i historien.

Pseudovetenskapliga idéer, som t.ex. frenologi, lysenkoism och homeopati, bör man däremot skratta åt oavsett hur gamla de är.
Citera
2008-03-02, 23:59
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Jag tror man kommer skratta åt hysterin över global uppvärmning och varför majoriteten av människor bara följde med åsikter utan att reflektera själva. Samt att Al Gore fick nobelpriset för det. Tror det kommer betraktas som det största fiaskot i nobelprisets historia!
Ja, det ser jag fram emot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in