• 1
  • 2
2008-03-01, 19:34
Medlem
Man säger att enda sedan big bang så expanderar hela universum. Det låter ganska troligt i mina öron också. All materia antar jag satt som i en stor klump på något vis, och sedan small den och allt spredssig och det gör det fortfarande.

Tanken jag inte får kläm på, om universum hela tiden expanderar vad finns det där inte universum har kommit ännu. Framför expanditionen så att säga?

Är det en färg där? En Massa?

Era filosofier ang. det här vore trevligt, för o tvätta tankarna lite.
2008-03-01, 21:07
Medlem
Mortons avatar
Det här bör väl vara en fråga för naturvetenskapen och inte filosofin?

Men ja, jag tror att det är lätt att låta sig luras av ordet "finns". "Finns" förutsätter väl rum och tid, men om rum och tid endast finns i det expanderande universum så kan det inte "finnas" något utanför det.

Frågan "vad finns utanför universum?" skulle således vara en icke-fråga.
2008-03-01, 22:20
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Det här bör väl vara en fråga för naturvetenskapen och inte filosofin?

Men ja, jag tror att det är lätt att låta sig luras av ordet "finns". "Finns" förutsätter väl rum och tid, men om rum och tid endast finns i det expanderande universum så kan det inte "finnas" något utanför det.

Frågan "vad finns utanför universum?" skulle således vara en icke-fråga.

Varför skulle "finns" förutsätta att det som finns är tid och rum? Om universum expanderar så bör det rimligen finns någonstans där det expanderar. Och någon slags "något", som det expanderar i.
2008-03-01, 22:54
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Varför skulle "finns" förutsätta att det som finns är tid och rum? Om universum expanderar så bör det rimligen finns någonstans där det expanderar. Och någon slags "något", som det expanderar i.

Jag vet inte, jag gissar. Men vår förståelse av "finns" innebär en placering i tid och rum. Något som har egenskaper såsom utsträckning och läge etc. Om tid och rum är något som kom med universum, ja då är själva användandet av ordet "finns" problematiskt därför att det implicerar saker som inte kan gälla utanför universum. Men som sagt, det är en gissning.

Nu är jag ingen fysikexpert, men jag tror inte alls att det krävs "något" för universum att expandera i. Jag tror inte en astrofysiker skulle säga att Big Bang ägde rum i "något". Hur vridet det än må låta.
2008-03-01, 23:05
Medlem
Eftersom vi inte på något jävla sätt är kapabla till att förstå hur vi fungerar, så är det där en fråga som ej har svar.

De här teorierna om att det inte bara finns ett oändligt universum, utan även att det finns oändligt många parallella universum, skulle ju kanske kunna svara på frågan om vad det är som "finns". Men då kommer man antagligen aldrig att få reda på varför, hur det har skapats och så vidare. Möjligtvis i framtiden, det beror bara på hur stort genombrott parallella universum har om det är så.

Men faktumet att man är ute och dribblar efter parallella universum visar ju ganska starkt vilka brister det finns inom teorierna. Fast med tanke bara på hur KNÄPP frågan är "Hur började allt" så är allt möjligt.

Men jag kommer nog aldrig att sätta mig in i det där om inte något intensivt fångar upp mig, för det är löjligt att spåna om. Det är bättre att skriva sagor då om det.
2008-03-01, 23:11
Medlem
haha ja tack iallafall.. jag får dock inte bort frågan ö h t ur mina tankar, så jag fortsätter nog ....
2008-03-01, 23:13
Medlem
rayraviolis avatar
Vad man icke kan tala om, därom måste man tiga. Att ge sig på att beskriva intet är ett omöjligt uppdrag.
2008-03-01, 23:47
Medlem
Fargoths avatar
Men vad händer om man står på kanten av universum då?
2008-03-01, 23:55
Medlem
tack fargoth .. det är där jag också befinner mig... om man nu var där i utkanten, vad ser man? om det expanderar, kan man kanske hinna ifatt expanderingen o komma fram till kanten?
2008-03-02, 00:03
Medlem
Psynovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Man säger att enda sedan big bang så expanderar hela universum. Det låter ganska troligt i mina öron också. All materia antar jag satt som i en stor klump på något vis, och sedan small den och allt spredssig och det gör det fortfarande.

Tanken jag inte får kläm på, om universum hela tiden expanderar vad finns det där inte universum har kommit ännu. Framför expanditionen så att säga?

Är det en färg där? En Massa?

Era filosofier ang. det här vore trevligt, för o tvätta tankarna lite.

Förmodligen expanderas det i just ingenting.
Jag rekommenderar starkt boken Big Bang av Simon Singh om man är intresserad av Big Bang, svårt att inte tro på teorin efter att ha läst den.

Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Men faktumet att man är ute och dribblar efter parallella universum visar ju ganska starkt vilka brister det finns inom teorierna.

I senaste Illustrerad Vetenskap gick det att läsa om astronomer som upptäckt ett enormt tomrum i universum som var mer än en miljard ljusår i diametern! Det har aldrig hittats några liknande områden i universum och enligt Big Bang teorin ska universum vara homogent, dvs. likartat.

Teoretiker misstänker att det är ett parallelt universum som gjort någon form av intrång.
2008-03-02, 00:09
Medlem
Psynovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth

Lär nog vara ett jävla fyrverkeri, nej då.. va vet jag, jag undrar också..

Citat:
Ursprungligen postat av Psynova
Förmodligen expanderas det i just ingenting.

Ursäkta mig, det expanderas inte alls i ingenting, det vore omöjligt.
Det expanderas i allt. Det expanderar alltet. Big Bang expanderar tid och rum, och det finns ingenting bortom universum. I teorin =)
2008-03-02, 00:35
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth

Samma idiotfråga som folk frågade sig när de trodde att jorden var platt!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in