• 1
  • 2
2008-03-01, 19:28
Medlem
Aldrig stött på detta problemet på det här sättet tidigare...
Jag har en nyligen inköpt laptop av modell: Acer Aspire 5710Z
Länk till acer: http://www.acercomputer.se/public/pa...crc=2447584578

Datorn levererades med windows vista, och hårddisken är en S-ata hårddisk på 120gb som är uppdelad i två partitioner.

Nu är det så att jag spyr över vistan av många olika anledningar så jag bestämde mig för att äntligen få installera Windows XP Professional Servicepack 2, så jag började med att tanka hem drivrutiner till komponenterna för Windows XP från denna sidan: http://www.acerpanam.com/synapse/forms/acerdrivers.cfm
Sedan Brände jag ut en fullt fungerande Windows XP Pro Sp2 skiva som jag använt på en stationär dator igår som fungerade utmärkt.

Så jag bootar om datorn efter att ha lagt viktiga drivrutiner på ett kingston usb minne och bootar om datorn med xp skivan i, den startar upp och börjar göra koll på system och grejer, sedan när den kommer till att man ska acceptera licensavtal för att installera windows xp pro sp2 så säger den att den inte hittar någon hårddisk på datorn...

Och jag har googlat som fan hela dagen och hittat massor men inget som hjälpt just mig, och jag har kollat i bios och där fanns inte mycket och göra åt problemet, btw så syns ju hårddisken i bios... så..

Jag har provat med 3st olika skivor med windows xp, både home edition, pro, sp1 och sp2...
Samma resultat hela tiden...

Och jag vill verkligen få in xp på denna så fort som möjligt, tacksam för alla svar som kan hjälpa mig!

Tack på förhand.
Citera
2008-03-01, 20:10
Medlem
Bump!

Bump....
Citera
2008-03-01, 20:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Snälla människa det måste finnas 6000 trådar om det vid det här laget har du provat att SÖKA ??

Lägg in SATA drivrutinerna på XP skivan...
Citera
2008-03-02, 03:11
Medlem
sidyss avatar
xp har inte drivrutinerna för sata
Citera
2008-03-02, 09:50
Medlem
927s avatar
inaktivera raid i bios
Citera
2008-03-02, 09:52
Medlem
Spikeys avatar
"Snälla hjälp mej...snälla...please...Jag döööör....."

Innan man installerar XP på en Vista-dator tar man reda på om det finns XP-drivrutiner för datorn i fråga.

En USB-floppyenhet är guld värd i dessa situationer, tryck F6 i början av installationen och hänvisa till sata-drivrutinen du laddade ned först.
Citera
2008-03-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikey
"Snälla hjälp mej...snälla...please...Jag döööör....."

Innan man installerar XP på en Vista-dator tar man reda på om det finns XP-drivrutiner för datorn i fråga.

En USB-floppyenhet är guld värd i dessa situationer, tryck F6 i början av installationen och hänvisa till sata-drivrutinen du laddade ned först.

Thanks, men vart hittar jag drivrutiner till sata för den här laptopen då? :/
Tack på förhand.
Citera
2008-03-02, 18:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NetRat
Thanks, men vart hittar jag drivrutiner till sata för den här laptopen då? :/
Tack på förhand.
På laptopens hemsida förmodligen...
Citera
2008-03-02, 22:12
Medlem
Det finns skivor att tanka hem med inbyggt sata stöd. Kolla efter xp skiva där storleken ligger på ca 4 gb. Där finns massor av program också. Får inte länka här tror jag men kolla efter den skiva den finns överallt. Då startar skiva och där är sata och allt redan klart. Easypeacy lycka till..
Citera
2008-03-02, 22:56
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arival
Det finns skivor att tanka hem med inbyggt sata stöd. Kolla efter xp skiva där storleken ligger på ca 4 gb. Där finns massor av program också. Får inte länka här tror jag men kolla efter den skiva den finns överallt. Då startar skiva och där är sata och allt redan klart. Easypeacy lycka till..

Öh...nja.
Det räcker bra med en som får plats på en cd-skiva, så länge sp2 är integrerat.
Jag har installerat med samma cd ett bra tag nu och aldrig stött på problem, om det så varit Vista eller Linux som varit system-OS.

Leta på din närmsta torrentsida, det brukar krylla av XPsp2-cd.
Citera
2008-03-03, 23:11
Medlem
Bara för att dom har sp2 integrerat betyder det inte att dom har stöd för sata diskar. Klart som tusan att det vimmlar av bra versioner av xp grejen är att det ska ha stöd för sata också. Om man sedan ändå tar hem ett nytt xp då kan man ju lika gärna ta ett med alla program och som även har bra drivisar integrerat för pc också.Jag tycker att dom skivorna är smidigast.
Citera
2008-03-03, 23:53
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arival
Bara för att dom har sp2 integrerat betyder det inte att dom har stöd för sata diskar. Klart som tusan att det vimmlar av bra versioner av xp grejen är att det ska ha stöd för sata också. Om man sedan ändå tar hem ett nytt xp då kan man ju lika gärna ta ett med alla program och som även har bra drivisar integrerat för pc också.Jag tycker att dom skivorna är smidigast.

Jag har testat säkert 5 olika versioner av XP med SP2 integrerat och även om det är möjligt att samtliga dessa har fått SATA-drivers tillagda så tvivlar jag...jag kollade lite nu och stöd för SATA fanns till och med från SP1, men förbättrades iom SP2, vilket borde innebära att har man en hårddisk från en av de stora tillverkarna - och vem har inte det idag, det finns väl knappt några små kvar - så BÖR det funka.

Eller för att lägga iaf en liten disclaimer: jag har aldrig sen jag köpte min första SATA-disk för 3 år sen haft några som helst problem att installera XP med SP2 och som vi alla vet så har installationer en förmåga balla ur, antingen genom för mycket testande, virus eller ren otur, så det har blivit några installationer genom åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in