Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-08, 13:36
  #97
Medlem
pindelskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidenrinnerivag
Jag klagade aldrig utan bet ihop, i stunden var det inte rolig att bli manglad av dåtidens SM-mästare och så vidare, nej, men det ska det inte vara heller. Jag lärde mig ofantligt mycket och är tacksam idag för att både jag och dem inte sänkte tempot. Hade dem sänkt tempot till min nivå så hade varken jag eller dem fått mycket ut av de ronderna vi sparrades...

Jag överdriver inte, det finns andra som klagar bakom "mesarnas" ryggar på klubben. En fet liten kille grinade vad jag än gjorde. Han tyckte jag boxades för hårt när jag bokstavligen slog så hårt att min 77-åriga farmor inte hade fått ont av att få det slaget i HUVUDET. Det var pinsamt. Jag skrattade åt tränaren när jag blev tillsagd att ta det lugnt (för 3:e gången, och jag tog det lugnare varje gång), och vår tränare skrattade blygsamt och diskret tillbaka.

Du låter bara som en ännu drygare person efter det inlägget. Förutom att du skrattar bakom andra klubbmedlemmars ryggar så gör även din tränare det?
Jag säger inte att du har fel i topic, men du låter som en synnerligen otrevlig person.


Tränar du mma i gbg?
Citera
2008-03-09, 11:19
  #98
Medlem
Snubbbens avatar
man ska inte köra hårt på sparring, speciellt inte nybörjare, då skadar man sig lätt.. men har man aldrig gått en match tidigare så är det ju bra att man får köra iaf lite hårt ett bra tag innan fighten (OM man ev. skulle skada sig så har man lite tid att återhämta sig före) så man inte blir helt chockad när man går in i ringen och får kännas hur ett riktigt slag/spark/knä känns.. helst att man då sparrar mot någon mer erfaren så det blir lite mer kontrollerat och inte spårar ur..

sen ska man inte köra FÖR löst heller, det är nästan lika onödigt som att köra för hårt, det blir inte realistiskt och man lär sig inte vad konsikvensen blir av att man inte kan försvara sig ordentligt.

bästa att köra snabbt, snärtigt och intensivt, men INTE hårt! bara för att en lowkick inte gör ont på sparring så ska man inte skita i att blocka den!

vanlig boxning kan man dock köra ganska hårt när man fått lite mer erfarenhet.. bara man ser till att smörja ansiktet med vasselin och inte ha för små handskar, och gärna hjälm också.. (ska dock inte vänja sig för mycket vid den om man har tänkt att gå A och B-klass fighter sen)
__________________
Senast redigerad av Snubbben 2008-03-09 kl. 11:28.
Citera
2008-03-09, 11:54
  #99
Medlem
Snubbbens avatar
de som är minst lika viktigt som allt annat är att man ofta (inte alltid) sparras med hög intensitet.. ni fattar inte vilken skillnad det gör i fighten sen! man kan vara i GRYM form men om man bara står och duttar på varann på sparringen och inte kör realistiskt så kommer fighten kännas JÄVLIGT mycket jobbigare oavsett hur mycket du springer sparkar på mittsarna! tro mig, jag talar av egen erfarenhet blanda in mycket clinch också för då kan man verkligen ta i utan att man riskerar att skada sig, (förutsatt ni har lite koll och inte går in stenhårt med knän och armbågar, är nog bäst att ni skiter i armbågarna på sparring helt och hållet ) det blir man trött av blir inte bra om man alltid kör clinchen efteråt och alltid köra utan handskar och i väldigt lågt tempo som gör i thailand. annars blir man lätt spänd och börjar muskla alldeles för mycket och tröttar ut sig själv helt i onödan..
och VARIERA! otroligt viktigt att man tänker på TEMPOVÄXLING!


nåt som också gör mig fett irriterad är att 99.9% av alla tränare (inkl. thailand) är usla mittshållare, dom skulle kunna användas så jävla mycket mer effektivt om bara dom som håller dom vore lite smartare och hade lite fantasi!! skulle fan helt ärligt vilja ändra på hela träningssystemet inom thaiboxning.. vi lever fortfarande kvar i gammalt tänk, (mycket pga. thailand tror jag) och tror att en timmes löpning och 5 ruttna ronder säck följt av en massa armhävningar och situps (som också av många används helt fel) är absolut nödvändigt för att man ska ha en chans i ringen..

varför är alla idioter för? jag började träna för typ två år sen (knappt ett år aktivt) och under den här tiden så har jag sett kanske 20-30 tränare (räknar man med youtube så blir det många fler) har tragiskt nog inte stött på EN ENDASTE RIKTIGT BRA TRÄNARE ok jag har sett några enstaka som är hyffsade och tom. riktigt duktiga inom något/några moment av träningen, men det räcker inte! varför kan det inte finnas någon som är bra på allt? (eller de det mesta iaf) hur man verkligen kan utnyttja folks potential och verkligen försöker motivera än inom ALLA aspekter av träningen! inte bara själva träningen i sig utan också påminner om allt annat utanför träningslokalen också! det vet jag att många också gör och jag fattar också att inte alla har tid att vara mammor och åt ett helt jävla gym,..
__________________
Senast redigerad av Snubbben 2008-03-09 kl. 12:53.
Citera
2008-03-09, 12:45
  #100
Medlem
Snubbbens avatar
om man verkligen vill vara en bra tränare och vill att någon speciell person med mycket talang (för många tränare brinner faktiskt för de dom gör) ska lyckas så tycker jag fan man kan offra några minuter extra i veckan och se till att ens fighters inte gör övningar på fel sätt så man skadar sig, (det här är väl kanske det jag är mest besviken på, både i sverige och thailand) att man har ett par ordentliga löpskor, inte står och bankar för fullt på säcken utan lindor mot helt fel teknik och inte en jävla tanke på att en riktig motståndare, till skillnad från säcken, kommer försöka sätta ett skenben i din skalle om din guard inte finns där.. och stretchingen höll jag ju nästan på att glömma! också grundläggande och säkert självklart för dom allra flesta, och det är ju jättebra men det är inte så jävla bra att hälften gör det på fel sätt.............

och om man vet att nån har problem med en ett knä/axel/rygg eller vad fan som helst så ska man för i helvete se till att det kollas upp hos en duktig sjukgymnast/naprapat/kiropraktor/ortoped (också jävligt svårt att hitta har jag märkt ) och inte låter den ev. skadan bli värre så man till slut kanske tvingas ge upp sin dröm pga. en liten (från början) skitskada som man bara kunde ignorera och lätt hade kunnat behandla med rätt hjälp tycker det är heelt sinnessjukt hur okunniga människor är.. har man varit tränare i 10-20 år borde ha lite koll på tex. hur man behandlar skenben, och andra delar som tar mycket stryk inom thai, så dom inte blir helt fuckade och oanvändbara i 1-2 månader

många verkar tro att is, varmvatten, tigerolja, voltaren och massage är dom 5 magiska verktygen för att få kroppen att läka synd bara att värme och massage ger motsatt effekt för en person som har sparkat in i den andras skenben med full kraft i 5 ronder.... räcker det inte med flera hundra år av träning för att iaf en bråkdel av tränarna i thailand ska fatta att det krävs hård lindning, högläge för benen, is och lätt tryck i ett par dagar för att den värsta svullnaden och blödningen ska ge sig? SEN om man fortfarande har lite problem så kan man börja kombinera varmvatten och is, och kanske lite antiinflammatoriskt om det nu mot förmodan skulle vara inflammerat, eller om man bara tycker det är skönt... men var inte dumma nu och lura kroppen med massa smärtstillande shit i olika former och börja använda den skadade delen för tidigt så det förvärras..

ska väl inte vara så överdrivet svårt att i början/under och efter träningen någon/några ggr/veckan förklara högt för alla hur man på ett enkelt och effektivt sätt kan undvika alla dom vanligaste misstagen som nybörjare gör för att dra på sig massa ovanor, skador, ovanor och massa annat och går på allt skitsnack finns inom kampsportsvärlden (äckligt mycket faktiskt)

2-3 timmars träning/dag efter mina principer skulle ge 10 ggr än 6-8 timmar på vilket jävla gym som helst..

det här blev visst lite längre än vad jag hade tänkt mig från början.. skulle ju bara bli ett kort stycke om hur man kan göra sparringen lite bättre har inte pallat att skriva något om kosten och det är ju nåt som många sköter uselt, även fast dom själva tror att dom har koll, men ni hajjar nog att det också spelar en ganska stor roll? eller iofs så verkar ju svenskar (iaf dom som håller på thaiboxning och annan hård träning) ändå ha rätt bra koll på vad som vad man (inte) ska stoppa i sig.. och det är fan inte vilken random thailändare som helst kan jag lova märkte och tydligt under mitt halvår i thailand att folk från andra länder generellt har mycket sämre koll än en svensk som tränar hårt, och då var det inte bara massa missanpassade och primitiva slagskämpar från u-land som jag träffade utan det var verkligen alla möjliga typer man kan tänka sig.. men de här ska jag dock inte säga för mycket om kan säkert ha jävligt fel till viss del men det var den bilden JAG fick iaf... var ju inte direkt så att jag hade massa matdiskussioner med alla men kan ju iaf ana att en person som tränar stenhårt i 3 timmar före frukost, och sen dessutom väntar en halvtimme-timme min innan han ger sin helt tomma och skrikande mage lite näring, inte är någon expert inom området...

sen kan jag även tycka att hela diskussionen om kost har blivit lite väl överdriven.. (speciellt i de här mesiga jävla storebrorssamhället där allt är farligt och ger cancer) har funderat på de här jävligt mycket och jag tror att det finns många grejer (inte bara mat) som är jävligt överskattade..

aja, hoppas någon tar till sig lite av det jag har skrivit iaf!
__________________
Senast redigerad av Snubbben 2008-03-09 kl. 13:44.
Citera
2008-03-09, 14:31
  #101
Medlem
Snubbbens avatar
började spinna vidare på ett helt nytt ämne men det hade visst gått ytterligare 60 min så jag kunde inte ändra det i mitt inlägg här ovan fan det blir ju en hel jävla uppsats de här.. hur som helst:

finns så löjligt mycket grejer som jag tror (och i vissa fall även vet) är överskattade/bullshit och inte gör någon märkbar skillnad i det långa loppet.. (återigen inte bara inom kampsporten) finns så många olika grejer som jag ser folk göra bara för att....? jaa kanske för att alla andra gör så, eller för att han såg nån grym fighter han ser upp till göra så, men tror ni alltid idioten (kan ju även vara den grymma fightern som är idiot och gör helt fel) vet VARFÖR just den och den gör och si å så? TÄNK lite själva nån gång vafan!! gå inte bara efter gamla rutiner eller för att någon forskning/statistik säger så.. visst det kan mycket väl vara en jättebra artikel säger bara att ni inte ska lita helt blindt på allt ni ser/hör/läser.. försök att bilda eran EGEN uppattning! bara för att nåt funkar för en person så betyder inte de automatiskt att det kommer funka för dig!

insåg just hur "moralig" och predikande jag lät jävligt grundläggande egentligen och det borde ju vilken person inte är helt bränd i skallen hajja direkt, men ändå ser man ju alla dessa idioter (som i många fall inte alls är en idiot utan en jävligt vettig och smart person i andra sammanhang) göra samma gamla grej, dag in och dag ut timme efter timme, bara för att alla andra gör det, utan att stanna upp ibland och offra en sek till att reflektera över vad fan man egentligen håller på med och om det gör någon skillnad, eller om det bara är slöseri på tid och energi.. och det kan man väl kanske ha lite förståelse för (även om jag själv tycker det är skrämmande och hjärndött) för att många tänker "men vadå thailand dom knullar ju alla i thai om dom gör de så måste de ju vara bra"...

fråga några som du tycker verkar kunniga, kolla runt lite på internet, ha koll på vad den senaste forskingen säger och försök helt enkelt att ta till er så mycket så mycket bra info ni kan från lite olika håll, och SEN kan jag lova att ni kommer vara pinsamt mycket pålästa än alldeles för många erfarna fighters och tränare.. låter säkert som jävligt jobbig process de här men de är det inte.. man märker ju snabbt vad som låter vettigt om flera olika trovärdiga källor säger i princip samma sak, sen kan ni utifrån de anpassa skiten så den funkar för just DIG!

behöver inte inte alls ta särskilt lång tid! jävligt enkelt när man tänker efter.. du vill alltså kunna träna i några år kanske gå några matcher och minska riskerna för permanenta skador som gör slut på din karriär? du vill lära dig lite grundläggande om vad som är realistiskt och funkar i thaiboxning, hur man stretchar, vad man äter, (inte så övedrivet noga.. så länge du får i dig det det viktigaste och gärna fördelar det jämnt över dagen) och framför allt vad man INTE ska göra för att inte gå sönder för snabbt.. sen är det ju klart att inte allt går att undvika hur jävla erfaren och påläst man än må vara, inte minst inom thaiboxning där mycket går ut på att skada varandra.. (det vackraste och mest underbara sättet man kan skada någon på) men det finns ju så mycket små grejer som faktiskt går att undvika, förutsatt att man är någorlunda seriös och har lite vett i skallen, eller att man i värsta fall har någon i sin närhet som kanske kan ge nåt litet tips, men tyvär så verkar det inte vara lite dåligt på den fronten inom Thaiboxning (så länge det inte är någon gammal thailändsk avdankad alkisbonde som går upp i ringen för ett hundralappar som bara undviker att själv bli knockad om han inte har lyckats knocka dig efter 2-3e ronden, eller en färsk liten thaipojke i tonåren som bara ett par matcher i bagaget och usel träning från den lokala gymmet som genom åren har producerat 100 tals andra ungar i precis samma syfte, att tjäna några småslantar så man kan käka lite, sen lär han garanterat väga 5-20 kg mindre än dig)

så inbilla er inte nu att ni är hårda och grymma bara för att ni gått en barfight mot någon värdelös pojke eller gubbe som tusentals andra falangs som åker till till thailand och super, knullar horer och kanske ev. tränar lite lätt och går nån fight så han kan skryta för sina polare när han kommer hem sen fyFAN vad patetiskt

låter kanske lite som att jag är en dryg perfektionist och besserwisser och tror att jag kan allt, men så är det inte... jag är också nybörjare och jag har gjort på tok för många misstag i mina dagar och mycket av det får jag lida för idag.. främst pga mig själv, jag var okunnig, hade inget tålamod, var envis och lyssnade inte (inte tillräckligt iaf) på min kropp och min instinkt och vad några få försökte säga, men också för att jag inte har haft rätt personer omkring mig.. men till slut så lär man sig ändå lite av sina misstag och börjar göra lite rätt istället för mycket fel så jag har inte gett upp hoppet än iaf, även om jag fortfarande har en självdiciplin som fortarande sviker ibland men den jobbar jag ocskå på!
__________________
Senast redigerad av Snubbben 2008-03-09 kl. 15:29.
Citera
2008-03-09, 15:28
  #102
Medlem
HATs avatar
Hejda dig nu innan du går allt för mycket off topic för annars försvinner dina inlägg sen när någon folkilsken moderator läser dem.
Citera
2008-03-09, 15:37
  #103
Medlem
Foqnaxs avatar
Snubben, ska du skriva så där mycket så bör du kanske läsa igenom det du skriver åtminstone en gång och kanske försöka hålla dig till ämnet?
Citera
2008-03-09, 15:48
  #104
Avstängd
Rentokillers avatar
Jag tror "snubben" gillar amfetamin!
Citera
2008-03-09, 16:43
  #105
Medlem
Snubbbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rentokiller
Jag tror "snubben" gillar amfetamin!

busted hahahaha.... hoppas inte min trovärdighet sjönk nu? första gången på flera månader som jag unnade mig lite av den här smutsiga skiten men jag borde fan ha vetat bättre än att sätta mig ner här och punda fast mig totalt! skulle fan ha hunnit med en jävla massa grejer redan! tränat, rökt en spliff, chillat lite, pissat osv... men nu har jag inte ens "hunnit" käka frukost pga att jag har fastnat här och den har jag inte skippat på evigheter... men om iaf en enda person lyssnar på vad jag försöker säga och lyckas undvika massa onödiga grejer och förbättrar sina chanser att lyckas, så var det fan värt varenda sekund
__________________
Senast redigerad av Snubbben 2008-03-09 kl. 16:47.
Citera
2008-03-09, 20:00
  #106
Avstängd
greger12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbben
busted hahahaha.... hoppas inte min trovärdighet sjönk nu? första gången på flera månader som jag unnade mig lite av den här smutsiga skiten men jag borde fan ha vetat bättre än att sätta mig ner här och punda fast mig totalt! skulle fan ha hunnit med en jävla massa grejer redan! tränat, rökt en spliff, chillat lite, pissat osv... men nu har jag inte ens "hunnit" käka frukost pga att jag har fastnat här och den har jag inte skippat på evigheter... men om iaf en enda person lyssnar på vad jag försöker säga och lyckas undvika massa onödiga grejer och förbättrar sina chanser att lyckas, så var det fan värt varenda sekund

hahahahahaha så kan det gå
Citera
2008-03-09, 20:24
  #107
Medlem
Awombhawhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbben
så inbilla er inte nu att ni är hårda och grymma bara för att ni gått en barfight mot någon värdelös pojke eller gubbe som tusentals andra falangs som åker till till thailand och super, knullar horer och kanske ev. tränar lite lätt och går nån fight så han kan skryta för sina polare när han kommer hem sen fyFAN vad patetiskt


Är det måhända så att någon av dina polare som spöar skiten ur dig och tränar hårdare än dig, samt vunnit en match i thailand vilket du aldrig kommer göra berättat det för dig och du blivit lite avis ?




Du har sett alla dessa tränare och ingen påpekar felaktig teknik på säck, påpekar när man sänker garden, eller när man gör en övning fel? och du har inte bara tränat med 30st olika tränare, utan också sett tränare på youtube, och dessa gör OCKSÅ fel! Tror inte att det är dessa tränare det är fel på, utan du som suger stenhårt på thaiboxning.
Citera
2008-03-09, 20:31
  #108
Medlem
Awombhawhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbben
busted hahahaha.... hoppas inte min trovärdighet sjönk nu? första gången på flera månader som jag unnade mig lite av den här smutsiga skiten men jag borde fan ha vetat bättre än att sätta mig ner här och punda fast mig totalt! skulle fan ha hunnit med en jävla massa grejer redan! tränat, rökt en spliff, chillat lite, pissat osv... men nu har jag inte ens "hunnit" käka frukost pga att jag har fastnat här och den har jag inte skippat på evigheter... men om iaf en enda person lyssnar på vad jag försöker säga och lyckas undvika massa onödiga grejer och förbättrar sina chanser att lyckas, så var det fan värt varenda sekund

Vaddå lyssna på dig? du har inte skrivit en enda vettig sak utan bara sagt att man ska lyssna på sig själv samt att dem 30 tränare du haft inte kunnat påpeka att du ska ha höjd gard även när du slår på en säck, sedan att man är patetisk om man inte som svensk som tränat ett par enstaka år går och möter en thaiboxare som har tränat hela sitt liv.

Sluta punda och gå och slåss lite så du blir bättre på thaiboxning .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback