• 1
  • 2
2008-03-01, 11:05
Medlem
rahanjams avatar
Sitter mitt uppe i en arch installation eller ja, håller på att installera paket , drivrutiner osv. Jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga riktigt :/, följer en guide från ArchWiki men nja, det blir inte riktigt rätt. Kanske någon här kan svara på min fråga?

Jag har en HP NX6310 dator (Då finns det på HP's Sida att kolla innehåll om det behövs).
Och vill installera Ljud, Video, Trådlöst nätverk osv(Tror man kan göra det med ndiswrapper senare?!.) Jag kan ju inte direkt installera mitt X och köra det innan jag installerat mina VGA drivers, eller ja grafik drivrutiner.

(Är på delen "Installing and configuring X")

med delen :

Vet inte riktigt vad jag ska installera där så. Men här kommer "listan" på vad som behöver göras, eller ja. Vad jag vill göra!
  1. Installera GrafikDrivers(InbyggdGrafik - HP NX6310)
  2. Installera LjudDrivers
  3. Trådlöst Nätverkskort (Tror dock man kan göra det sen när X är installerat lättare?)
  4. Installera xfce4 (Tror dock jag klarar det)

(Tror man gjrode detta genom att lägga till sitt userkonto i "grupper". Ptja, jag vet inte riktigt, förklara gärna )!

Pretty much it! Så finns det någon här som kan förklara vad jag ska installera och vilka kommandon jag ska använda här? Vore oerhört tacksam !

EDIT :

Har nu kommit till delen med "nano ~/.xinitrc"

Det är "meningen" att det ska stå saker där innan, o man ska ta bort comments för att kunna execa olika enheter. Men problemet är att där finns inget, bara tom text + att när jag skriver in "nano ~/.xinitrc" så hamnar mitt ~ jävligt högt upp framför "/" (Är det något fel med mina språkinställningar då, eller ser det ut så?)

Någon som kan berätta varför jag inte har nått där?, är det bara att lägga till det "dom säger att det ska stå") ? t.ex :

// Rahanjam
Senast redigerad av rahanjam 2008-03-01 kl. 11:48.
Citera
2008-03-01, 13:29
Medlem
Acid1911s avatar
Kul att du också har valt Arch! Är inte jättebra på det, men lite kan jag nog hjälpa till iaf.

Grafikkortsdrivrutinerna du vill ha är nog 'xf86-video-intel'
Till ljudet kan du testa 'alsa-libs' och 'alsa-utils'
För att installera XFCE kör du bara 'sudo pacman -S xfce4'
Lägg sedan till 'exec xfce4-session' i ~/.xinitrc så startas xfce när du skriver 'startx'

Glöm inte att köra 'sudo pacman -Sy' innan du installerar nåt för att vara säker på att få senaste versionen.

Är kanske lite rörigt och innehåller säkerligen lite fel, men hoppas det hjälper lite iallafall.
Citera
2008-03-01, 15:55
Medlem
rahanjams avatar
gjort, körde , drog igång "startx" och fick upp 2 terminaler en "xterm" och en "login".. Båda på "root@arch etc". Vad ska jag göra nu?. För att få ett skrivbord?
By the way, "sudo" funkar väl inte i arch?. Såg att man kunde installera Sudo, men till vilken nytta?
Senast redigerad av rahanjam 2008-03-01 kl. 16:22.
Citera
2008-03-01, 16:56
Medlem
moniturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahanjam
gjort, körde , drog igång "startx" och fick upp 2 terminaler en "xterm" och en "login".. Båda på "root@arch etc". Vad ska jag göra nu?. För att få ett skrivbord?
By the way, "sudo" funkar väl inte i arch?. Såg att man kunde installera Sudo, men till vilken nytta?
Om du kan installera det så fungerar det nog.
Som du säkert vet bör du inte köra allt som root, och då kan sudo vara bra när du vill leka admin ibland.
Själv använder jag su istället men det skall tydligen vara osäkrare.

En default xinitrc skall finnas i /etc/X11/xinit/xinitrc
kopiera den till ~/.xinitrc så kommer din kopia att köras istället för default.

för drivrutiner föreslår jag att du installerar
extra/hwd 5.3.2-1 (dvs pacman -S hwd)
och sedan kör du hwd -s så ser du vilka moduler du bör ladda etc.

Arch wikin är mycket fin
http://wiki.archlinux.org/index.php
Citera
2008-03-01, 16:57
Medlem
Tror du ska ha "exec startxfce4" i ~/.xinitrc. Det brukar poppa upp lite xterm-fönster när man inte ställt in det. Annars kan du installera gdm också om du vill ha en grafisk inloggningshanterare, då ändrar du standard-runlevel i /etc/inittab, kommentera också bort xdm-raden och avkommentera(ta bort # alltså) raden för gdm.

Starta inte heller X som root, gör en vanlig användare med "adduser *namn*".
Citera
2008-03-01, 17:26
Medlem
rahanjams avatar
Ska försöka göra om installationen från grund och botten en gång till lite senare, orkar inte just nu. Kan någon säga vilka "drivrutiner" jag bör tänka på osv? Samt nätverksinställningar osv!

Först och främst , "vilka tangentbords inställningar" ska jag välja?, det är typ det första valet man gör så .. Ge mig namnet på valen i första & andra menyn tack så jag får en vettig tangentbords layout!
Senast redigerad av rahanjam 2008-03-01 kl. 17:33.
Citera
2008-03-01, 17:36
Medlem
moniturs avatar
Citat:
Ska försöka göra om installationen från grund och botten en gång till lite senare, orkar inte just nu. Kan någon säga vilka "drivrutiner" jag bör tänka på osv? Samt nätverksinställningar osv!

Först och främst , "vilka tangentbords inställningar" ska jag välja?, det är typ det första valet man gör så .. Ge mig namnet på valen i första & andra menyn tack så jag får en vettig tangentbords layout!
Att göra om låter lite drastiskt!
ändra i /etc/rc.conf istället
Kod:
LOCALE="en_US.ISO88591"
KEYMAP="sv-latin1.map.gz"
CONSOLEFONT="lat1-16.psfu.gz"
Bör ordna din layout o stuff
Citera
2008-03-01, 17:58
Medlem
rahanjams avatar
Okej, ska kolla på det. Hur tar jag bort användarkonton?

Vilka "grupper" ska jag lägga dem i? osv.. Vill lägga ta bort mitt användarkonto "rahanjam" och lägga till det på nytt Btw bör man ändra sin rc.conf per användare för att få rätt tangentinställningar? eller gäller den på alla?
Senast redigerad av rahanjam 2008-03-01 kl. 18:37.
Citera
2008-03-01, 19:01
Medlem
moniturs avatar
Citat:
Okej, ska kolla på det. Hur tar jag bort användarkonton?

Vilka "grupper" ska jag lägga dem i? osv.. Vill lägga ta bort mitt användarkonto "rahanjam" och lägga till det på nytt Btw bör man ändra sin rc.conf per användare för att få rätt tangentinställningar? eller gäller den på alla?
rc.conf gäller alla, inviduella settings görs i .bashrc om jag mins rätt.
userdel tar bort användare
jag är med i grupperna
games audio optical floppy users
(vet inte hur man lägger till grupper med commando, jag ändrar alltid direkt i /etc/group)
Citera
2008-03-01, 19:06
Medlem
rahanjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monitur
rc.conf gäller alla, inviduella settings görs i .bashrc om jag mins rätt.
userdel tar bort användare
jag är med i grupperna
games audio optical floppy users
(vet inte hur man lägger till grupper med commando, jag ändrar alltid direkt i /etc/group)

adduser "rahanjam" sen får man lägga till "id" vad det nu har för betydelse. och sedan frågar han efter grupper osv.. kan man lista användare också?
Kan inte göra några edits i /etc/rc.conf med min "rahanjam user" utan jag måste vara "root".. Ska man lägga till "rahanjam" till något speciellt för att få det att funka?
Senast redigerad av rahanjam 2008-03-01 kl. 19:29.
Citera
2008-03-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monitur

I arch, slackware och några till så gör man "gpasswd -a användare gruppnamn", i debian är det "adduser användare gruppnamn".

Citat:
adduser "rahanjam" sen får man lägga till "id" vad det nu har för betydelse.

Den kan du bara låta vara standard, tryck bara enter. Initial grupp kan också vara standard, tror den bara kallas users. Additional groups har jag audio, video, optical. Dom är väl absolut minimum om man ska ha en användbar desktop.

Citat:
Kan inte göra några edits i /etc/rc.conf med min "rahanjam user" utan jag måste vara "root".. Ska man lägga till "rahanjam" till något speciellt för att få det att funka?

Det är ingen bra idé. Din användare har begränsade rättigheter av säkerhetsskäl. Använd su kommandot för switch user när du är inloggad så blir du root, logout för att... logga ut. Du har ju virtuella konsoler också, alt+F2 o.s.v. om du vill göra flera saker samtidigt, eller vara inloggad på olika användare.
Citera
2008-03-01, 21:50
Medlem
rahanjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eRRor

Det är ingen bra idé. Din användare har begränsade rättigheter av säkerhetsskäl. Använd su kommandot för switch user när du är inloggad så blir du root, logout för att... logga ut. Du har ju virtuella konsoler också, alt+F2 o.s.v. om du vill göra flera saker samtidigt, eller vara inloggad på olika användare.

Bra svar .. ska kolla på det, men verkar inte få igång mitt xfce4 ordentligt eller min xorg.conf fil :/, så grafiken är lixom lite slapp ;(. Detta var jobbigt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in