2008-03-01, 01:07
Medlem
Jag har börjat få problem med att somna på kvällarna pga att mitt hjärta slår relativt kraftigt. Jag kan inte säga om det är just det som gör att jag har svårt att sova, men det är det som jag ligger och irriterar mig på när jag inte kan sova iaf. Dessa insomningssvårigheter gör att jag ofta är trött och utmattad under dagarna och får en ojämn sömnsrytm.

Jag vet inte riktigt vad definitionen på hjärtklappningar är, men jag känner iaf att jag har en högre puls än vad jag normalt bör ha på natten, och slagen är så pass kraftiga att det känns som att det dunkar i bröstet.

Sist jag hade svårt att sova så tog jag pulsen kl 4 på natten och då låg den kring 80slag/min, vilket iaf i mina öron låter väldigt högt som vilopuls. Idag har jag varit och tagit blodprover och har telefontid hos min läkare (dock en tarmläkare) på tisdag. Min misstanke är järnbrist, men vi får se vad proverna visar.

Det jag undrar är vad ni har för funderingar kring vad detta kan vara, samt om detta är det som man vardagligt kallar hjärtklappningar så jag vet vad jag ska säga till min läkare. Det är inte så att pulsen rusar i höjden, men det är just det att det är så kraftiga slag som dunkar i bröstet som stör mig.
Citera
2008-03-01, 02:57
Medlem
2MissMes avatar
Beskriv så bra som möjligt för läkaren hur du upplever hjärtslagen och pulsen, det är viktigare än att du hittar rätt "namn" på symptomet, läkaren kommer att göra det åt dig. Tänk efter, hur hårt slår hjärtat? Syns det utanpå? Slår det hårt enstaka slag eller en längre stund i taget? Slår det oregelbundet ibland? Blir din puls påverkad även vid ansträngning? Har du andra symptom? Kolla din puls på dan och på kvällen då du inte har några symptom, så du vet hur pass mycket högre puls du har när du har symptom.

Det finns vanliga ofarliga retledningsfel som kan få hjärtat att slå ojämnt och hårt ibland, det kan vara ångestrelaterat, det kan vara en hjärtsäcks- eller hjärtmuskelinflammation, det kan vara biverkningar av NSAID-preparat osv.

Här finns tips om hur man kan lugna ner hjärtklappning: http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=3167
(Hjärtklappning tror jag är när hjärtat slår fort, palpationer kallas det när det slår så hårt att det syns på utsidan)
Citera
2008-03-01, 03:02
Medlem
Unbalanceds avatar
Är ju möjligt att det hela är en ond cirkel, började med att du inte kunde somna och med det kom ångesten/oron och hjärtat börjar klappa på
och iom hjärtat bankar så får du svårare att sova.

Har själv haft hjärtklappning många gånger, även i samband med sömnen och det enda tips jag kan ge dig förutom att gå till läkaren är
att verkligen försöka slappna av.
Citera
2008-03-01, 12:29
Medlem
finns det inte redan en miljard trådar om ångest?

det är väl mest sannolikt att det handlar om det
Citera
2008-03-01, 16:36
Medlem
Bangar_intes avatar
Jah har exkat samma problem! Tycker det är skit jobbigt. Ibland tror jag att jag kommer att då. Får också hjärtproblemen när jag ska somna och har också stora insomningsproblem. Har inte sökt hjälp för det dock, men borde nog göra det. Ibland så slår hjärtat fort och hårt länge och för att stoppa det så måste jag rapa. Är ganska säker på att mina problem är ångestrelaterade, fast man kan aldrig vara säker..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in