Citat:

Ursprungligen postat av CarlGustav

Om jag vill få ut mest energi ur vattnet som jag slänger på bastuaggregatet, ska de vara kallt eller varmt vatten?
Min hyptetiska teori är:
Det bästa vore kallt vatten eftersom det kalla vattnet hettas upp så mycket så det blir till ånga som i sin tur blir varmt. Utvunnen energi.
Om jag skulle slänga på varmt vatten så är det redan uppvärmt, inte så mycket så att det har ångats bort men ändå.
I någon form så borde det varma vattnet ha förlorat energi.
Å andra sidan kan ju både varmt och kallt vatten ge lika mycket energi, vad vet jag. Jag tänker bara.
En tanke som har uppkommit genom för mycket bastande.
Vad säger FBs fysiker?

För att komma fram till det svar du söker, så hjälper det om du förstår vad man gör när man häller vatten på basuaggregatet. Syftet är att flytta så mycket värmeenergi som möjligt från stenmagasinet till luften. Stenarna är ju som bekant varmare än luften, och värmer på så vis upp luften. Men luft leder värme relativt dåligt, och därför är magasinet (eller snarare måste magasinet vara) betydligt varmare än luften. Där finns alltså upplagrad värmeenergi som skulle kunna komma bastubadaren till godo. Slänger man på vatten, kyls stenarna av och vattnet värms upp och förångas. Ångan träffar sedan dig, kyls av och kondenseras (och du bli på kuppen uppvärmd). Är vattnet kallt, går en del av den upplagrade värmeenergin (i stenarna) åt till att värma upp vattnet, och mindre ånga kan bildas innan stenarna är så avkylda att ångbildning upphör. Varmt vatten har redan i panncentralen/varmvattenberedaren/whatever tillförts energi, och mindre del av stenmagasinets upplagrade värmeenergi går åt till att värma upp och kan istället läggas på att förånga. Mer ånga och mer värme överförd med varmt vatten alltså. Att t.ex. slänga snö på ett aggregat borde t.ex. vara förödande värdelöst. Dels är vattnet kraftigt nedkylt och dels måste två fasförändringar ske (fast -> flytande -> ånga).
/Hast