2008-03-01, 15:29
Medlem
Starvids avatar
May ’68 imposed on us intellectual and moral relativism. The inheritors of ’68 imposed the idea that everything was worth the same, that there was absolutely no difference between good and evil, between truth and falsehood, between the beautiful and the ugly.

- Nicholas Sarkozy

Kan ju avrundas med en svensk kommentar på det hela.

Citera
2008-03-01, 20:20
Medlem
Dear Ol Blightys avatar
Det bästa i hela intervjun i Magnusson i P1 är i början när hon säger att hon gått upp klockan åtta på morgonen och sedan ändrar sig till klockan sex. Den lata jäveln! Knappast ett arbetarämne!
Citera
2008-03-01, 21:34
Medlem
Schottenius har misslyckats gravt på sistone. Helt klart dags att byta ut henne till förmån för någon annan. Det här var nog årets magplask, alla kategorier.
Citera
2008-03-01, 22:11
Medlem
Axeluss avatar
GP har bland sina kulturledarsidor försökt att uppmärksamma en liknande händelse, där Åsa Linderborg tydligen inte tycker att man ska snacka skit om systemet, för att det till det stora hela fungerar bra menar hon. Därför ska man inte ens prata om huruvida man tycker att det fungerar dåligt. Hon gick hårt mot Maciej Zaremba på DN: Fallet Zaremba

http://www.aftonbladet.se/kultur/huv...icle1884636.ab

GP menade att den svenska kulturkåren präglas av ett konsensustänkande kring det mesta. Man kan ju anta att det som menas är en kulturtradition som hänger mycket ihop med 68-vänstern. Den intellektuella kulturvänstern lever lite i en paranoid föreställning om att de är provocerande, kontroversiella och motarbetade ("kaxigt" som Linderborg själv sa då hon senast fick något pris). Jag tycker att det ofta är de som representerar normen. Om inte annat så visar ju den aggression som uppstod då Borgarregreringen försökte att sätta Timbro-tanten som kulturminister.
Citera
2008-03-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelus
GP har bland sina kulturledarsidor försökt att uppmärksamma en liknande händelse, där Åsa Linderborg tydligen inte tycker att man ska snacka skit om systemet, för att det till det stora hela fungerar bra menar hon. Därför ska man inte ens prata om huruvida man tycker att det fungerar dåligt. Hon gick hårt mot Maciej Zaremba på DN: Fallet Zaremba

http://www.aftonbladet.se/kultur/huv...icle1884636.ab

Nja, Zarembas artikel har fått blandat mottagande av vänstern. Hälften för, hälften emot ungefär.

Citat:
... Man kan ju anta att det som menas är en kulturtradition som hänger mycket ihop med 68-vänstern.

Och du har ändå den store ikonen som avatar
Men ja, jag håller med. 68orna är hopplöst akterseglade.
Citera
2008-03-02, 00:38
Medlem
Axeluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
Nja, Zarembas artikel har fått blandat mottagande av vänstern. Hälften för, hälften emot ungefär.

Och du har ändå den store ikonen som avatar
Men ja, jag håller med. 68orna är hopplöst akterseglade.

Nja, men jag kan hålla med GP om att det iaf inte diskuteras kritiskt. Det är ju bra att åtminstone Åsa Linderborg är lite aggro, men skulle vilja ha mer debatt kring journalistik. I och med Rondellhunden har man fått lite ny luft under vingarna och det uppstår debatt på sina håll (iaf i Danmark), men annars är det lite väl konsensustänkande.

Den store Ikonen?
Nja, inte inom (alla) vänsterkretsar. Marxister är historie-materialister, inte postmodernister. Noam Chomsky avskydde Foucault. Foucault var inte populär bland 68-vågens politiska grupper, som menade att makten självfallet låg i borgarbrackornas plånböcker och kapitalismens struktur... Lite OT
Citera
2008-03-02, 12:26
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelus
Den intellektuella kulturvänstern lever lite i en paranoid föreställning om att de är provocerande, kontroversiella och motarbetade

Ja, det är ganska absurt -- de har fått allting gratis sedan 1968, och ändå fortsätter de gnälla och försöker framställa sig som underdogs. Lite grann samma sak som 1 maj, då svensk socialdemokrati går ut och demonstrerar mot "makten", dvs svensk socialdemokrati.

Vänstern i Sverige post 1970, och särskilt kulturvänstern, kan sammanfattas så här:

- F.G
Citera
2008-03-02, 18:24
Medlem
Tyvärr tror jag inte att Schottenius åsikter framstår som särdeles konstiga bland övriga medarbetare på DN kultur eller liknande organ, de är så indoktrinerade av sina åsikter att de rent intellektuellt inte förstår att dom kan göra fel. Jag har sagt upp min prenumeration, jag vägrar sponsra knäppgökarna längre.
Citera
2008-03-02, 19:57
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Jag har sagt upp min prenumeration, jag vägrar sponsra knäppgökarna längre.

Så blir det till sist. SvD ringde mig häromdagen med ett mycket generöst rabatt-erbjudande att åter bli prenumerant (efter ca 2 års bortavaro)... jag övervägde det hela några sekunder, och fick då visioner av mittuppslag om fantastisk mångkultur i Botkyrka och Hötorgs-foton på s k "gömda flyktingar" (illegala invandrare)... och avböjde därefter vänligt men bestämt erbjudandet.

- F.G
Citera
2008-03-02, 20:31
Bannlyst
Jag tycker hon är helt lysande här:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...44337&rss=2354

Speciellt det där om en käftig aggressiv högerpöbel som iom bloggandet tagit sin plats i en pseudooffentlighet och därmed tror sig "ha rätt" att sprida sin skit i de riktiga medierna

Att nivån är påfallande låg håller man ju med om. Det är antagligen massa arga desperata losers från flashbacks högerkretsar hon talar om.. hahaha.

Kolla här texten från johan norbergs blogg, där han utmålar sig själv till en "vinnare" (??) av den käftiga debatten som pågått

Citat:
Jo, debatten med DN Kultur får nog sägas vara vunnen vid det här laget – på walk-over. Uppmärksamheten har varit överväldigande, men så vitt jag har sett så har inte en enda person, journalist eller bloggare velat försvara Malms anklagelser om islamofobi. Inte ens Andreas Malm försöker försvara sina påståenden längr/../

För den som letar i Dagens Nyheters arkiv kommer jag i framtiden att framstå som en islamofob och rättshaverist, men utanför den tidningen råder numera en bedövande enighet om att detta är humbug, att Malm är en genuint ohederlig människa och att Schottenius anti
Senast redigerad av kNastr. 2008-03-02 kl. 20:35.
Citera
2008-03-02, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Så blir det till sist. SvD ringde mig häromdagen med ett mycket generöst rabatt-erbjudande att åter bli prenumerant (efter ca 2 års bortavaro)... jag övervägde det hela några sekunder, och fick då visioner av mittuppslag om fantastisk mångkultur i Botkyrka och Hötorgs-foton på s k "gömda flyktingar" (illegala invandrare)... och avböjde därefter vänligt men bestämt erbjudandet.

- F.G

schottenius finns på DN
Citera
2008-03-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kNastr.
Jag tycker hon är helt lysande här:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...44337&rss=2354

Speciellt det där om en käftig aggressiv högerpöbel som iom bloggandet tagit sin plats i en pseudooffentlighet och därmed tror sig "ha rätt" att sprida sin skit i de riktiga medierna

Att nivån är påfallande låg håller man ju med om. Det är antagligen massa arga desperata losers från flashbacks högerkretsar hon talar om.. hahaha.

Kolla här texten från johan norbergs blogg, där han utmålar sig själv till en "vinnare" (??) av den käftiga debatten som pågått

Du har rätt att ha din åsikt. Men om du själv vore objektiv i detta sammanhang så hade du insett att Norberg framstår som den mest sunda personen i denna debatt. Ditt löjliga språkbruk och hyllande av Schottenius svarsartikel (ta bara det faktum att hon tror att alla som har skrivit till henne är lierade med Norberg) säger en del om hur värdefull din syn på debatten är i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in