2008-02-29, 15:18
Medlem
Snövits avatar
Jag har två st strutsmedaljonger i kylen som jag tänkte tillga i helgen. Hur gör jag det på bäåsta sätt och vilken innertemp ska de ha idealt?

Jag tänkte egentligen bara steka dem och ställa in i ugnen med köttermometer och till det ha någonportvissås och rotfrukter.
Citera
2008-02-29, 15:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag har två st strutsmedaljonger i kylen som jag tänkte tillga i helgen. Hur gör jag det på bäåsta sätt och vilken innertemp ska de ha idealt?

Jag tänkte egentligen bara steka dem och ställa in i ugnen med köttermometer och till det ha någonportvissås och rotfrukter.
Behandla den på samma sätt som oxfilé. Den skall vara rosa i mitten. Runt 55-58 grader.

~Paul~
Citera
2008-02-29, 15:35
Medlem
Skulle också steka medaljongerna hastigt i smör för att sedan göra en Wellingtonvariant och baka in i smördeg. När smördegen har fluffat upp och når till gränsen precis innan den blir brun så är det dags att ta ut strutsen. Skulle köra någon enkel sallad med svamp till, kanske portabello eller champinioner då. Kasta i lite ugnsrostade rotfrukter i och gör en varm sallad, då det oftast brukar bli fel med kall sallad till varmt kött. En sås med balsamico och rödvin till, dock inte så mycket då köttet får tillräcklig smak av smördegen och det är det som ska vara det mest framträdande.
Citera
2008-02-29, 15:36
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Behandla den på samma sätt som oxfilé. Den skall vara rosa i mitten. Runt 55-58 grader.

~Paul~

Utmärkt det var mellan oxfilé och struts valet låg.
Citera
2008-02-29, 15:41
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Skulle också steka medaljongerna hastigt i smör för att sedan göra en Wellingtonvariant och baka in i smördeg. När smördegen har fluffat upp och når till gränsen precis innan den blir brun så är det dags att ta ut strutsen. Skulle köra någon enkel sallad med svamp till, kanske portabello eller champinioner då. Kasta i lite ugnsrostade rotfrukter i och gör en varm sallad, då det oftast brukar bli fel med kall sallad till varmt kött. En sås med balsamico och rödvin till, dock inte så mycket då köttet får tillräcklig smak av smördegen och det är det som ska vara det mest framträdande.

Balsamico och rövin kör jag ofta så en sådan kan det mycket väl bli och ungsrostade rotfrukter är planerade. Därmot så hoppar vi smördegen den här gången då jag är inne i beach 2008 tankar. Därav valet av ett magert kött samt en hummerhalva till förrätt. Tänk att mager mat kan var så delikat
Citera
2008-02-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Balsamico och rövin kör jag ofta så en sådan kan det mycket väl bli och ungsrostade rotfrukter är planerade. Därmot så hoppar vi smördegen den här gången då jag är inne i beach 2008 tankar. Därav valet av ett magert kött samt en hummerhalva till förrätt. Tänk att mager mat kan var så delikat

Då föreslår jag istället en mager gryta med portvin, kalvfond+vatten, scharlottenlök, lök, vitlök, ugnsrostade rotfrukter som morötter, rotselleri, potatis, palsternacka och lite svartrötter mot slutet. Riktigt magert och mättande. Känner man sig tjock som undertecknad och har noll ambitioner att väga mindre än 175 kilo, ja då kan man till och med slänga i lite strutskorv
Fast det kan ju vara fett i den...

Tänk vad lätt det blir om man säger hur man vill ha det från början
Citera
2016-07-06, 12:16
Medlem
klybans avatar
Filén kan jag laga på ett par sätt.
Men övriga delar på strutsen, hur tillagar man den på ett vettigt sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in