• 1
  • 2
2008-02-28, 23:48
Medlem
Shuyins avatar
Jag såg på programmet "Vad är en människa?" på Kunskapskanalen med Fredrik Lindström där man snackar om saker som rör oss människor. Man kom in på om en människa kan bli lycklig eller ej.

Frågan är då, kan en människa någonsin bli helt lycklig?

Om man uppnår A, så vill man gärna uppnå B med och så vidare. Så finns det någon topp på isberget, vad tycker ni?

Jag är väl inne på linjen att visst kan man vara nöjd och glad över sin livssituation, men eftersom varje livsstil har sina för och nackdelar så blir det omöjligt att vara lycklig och även om man har alla förutsättningar för ett lyckligt liv (pengar, snygg partner etc) så uppskattar man inte det då man inte kan jämföra det med något annat.

Kanske hade varit intressant om man hade ett skitjobb men utanför jobbet så levde man ett lyxliv med stor villa och allt, eller tvärtom. Då skulle man uppnå kontrasten och kanske skulle man då uppskatta de bra man hade, men det hade ju varit svårt att uppnå i och med att det också är svårt att veta vad förutsättningarna för lyxliv är och om det ens existerar.
Citera
2008-02-28, 23:55
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Så finns det någon topp på isberget, vad tycker ni?
Jag tycker att du ska sluta förväxla metaforerna.
Citera
2008-02-29, 00:09
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Jag såg på programmet "Vad är en människa?" på Kunskapskanalen med Fredrik Lindström där man snackar om saker som rör oss människor. Man kom in på om en människa kan bli lycklig eller ej.

Frågan är då, kan en människa någonsin bli helt lycklig?

Om man uppnår A, så vill man gärna uppnå B med och så vidare. Så finns det någon topp på isberget, vad tycker ni?

Jag är väl inne på linjen att visst kan man vara nöjd och glad över sin livssituation, men eftersom varje livsstil har sina för och nackdelar så blir det omöjligt att vara lycklig och även om man har alla förutsättningar för ett lyckligt liv (pengar, snygg partner etc) så uppskattar man inte det då man inte kan jämföra det med något annat.

Kanske hade varit intressant om man hade ett skitjobb men utanför jobbet så levde man ett lyxliv med stor villa och allt, eller tvärtom. Då skulle man uppnå kontrasten och kanske skulle man då uppskatta de bra man hade, men det hade ju varit svårt att uppnå i och med att det också är svårt att veta vad förutsättningarna för lyxliv är och om det ens existerar.

Kanske bör börja med att definiera vad lycka är? Och om man kan bli lycklig av pengar, jobb och lyx?

Det finns faktiskt annat som skänker lycka, som t ex relationer till andra varelser.
Citera
2008-02-29, 00:15
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jag tycker att du ska sluta förväxla metaforerna.

Irrelevant för diskussionen...

Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain

Kanske bör börja med att definiera vad lycka är? Och om man kan bli lycklig av pengar, jobb och lyx?

Det finns faktiskt annat som skänker lycka, som t ex relationer till andra varelser.

Ja, det är ju en del i det hela och det är väl det som är min poäng eftersom man inte kan definiera lycka hur kan man då bli lycklig?

Men nu definierar du ju lycka när du säger att lycka är relationer med andra varelser och det kanske är dels det men vad mer då?
Citera
2008-02-29, 00:18
Medlem
Andligt o ändligt och kanske oändligt

På ett sätt skulle jag vilja säga nej, men på ett annat ja.
Jag tror att en människa visst kan bli/ vara "fullt ut lycklig", men att det krävs så pass mycket just utav en människa, till att kunna bli/ vara just "lycklig".
"Det sitter i anden", skulle man kanske kunna säga.
Citera
2008-02-29, 00:24
Medlem
adequates avatar
Citat:
Irrelevant för diskussionen...
Jag erkänner mig besegrad.
Citera
2008-02-29, 03:03
Bannlyst
Man blir lycklig när man dör innan man nått slutet, där inget ger lycka längre.
Citera
2008-02-29, 03:55
Medlem
Nej, det kan vi inte.
Citera
2008-02-29, 03:59
Medlem
Prometeuss avatar
Problemet ligger väl i att de flesta lever sina liv med värderingar som motsäger varandra, och då kan ju inget mål vara helt gott, utan bara delvis.
Citera
2008-02-29, 08:10
Medlem
Psynovas avatar
Det går med all sannolikhet inte att vara lycklig konstant i livet.
Men det går i överlag må bra och vara glädjefull och vissa stunder känna extrem lycka.

Till exempel när man dansar till trance^^

Jag tror nog det är biologiskt omöjligt att vara lycklig hela tiden, sorg är säkert en slags överlevnadsmekanism för att vi ska förstå vad lycka är och på så sätt kunna leva.
Citera
2008-02-29, 09:00
Bannlyst
Jag är inte lycklig som i konstant glädjerus 24/7, det är det ingen som är. Det är knappast gynnsamt ut evolutionistisk synpunkt, eftersom det dels tar mycket på energin och dels hindrar oss från att få nåt jobb gjort.

Däremot mår jag bra 24/7, men det är mer som en bas man kan bygga olika känslor och stämningar på, t ex beslutsamhet, planerande, arbete, etc. Sen har man ju såklart topparna ibland.
Senast redigerad av quajj 2008-02-29 kl. 09:07.
Citera
2008-02-29, 09:03
Medlem
Sälklubbarns avatar
Tror inte man kan vara lycklig nån längre tid. Man får vara glad för korta perioder där allt känns bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in