Vad kan det vara fr fel nr datorn startar om sig hela tiden?
Den hinner bara fram tills inloggningsrutan och sen startar han om, ibland inte ens s lngt.
Enligt min mamma som anvnde datorn senast innan den brjade krngla s gjorde hon inget speciellt, kollade mailen och stngde av som man ska. Hon hade inte ppnat ngot konstigt mail som hon inte visste vad det var s att hon skulle ha ftt ngot virus den vgen tror jag inte. Datorn r rtt gammal s r det mjligt att det helt enkelt kan vara att datorn hller p att sga upp sig?
Vet inte riktigt vad fr bakgrund som behvs fr att faststlla diagnos. Vad brukar orsaka problem med ofrivilliga omstarter?
Rent spontant skulle jag sga att problemet beror p verhettning.
ppna upp datorn och bls bort s mycket damm som mjligt eller nnu bttre; kp en burk med "tryckluft p burk" (sljs bla. p Clas Ohlsons och Kjell & Company) och bls rent datorn.
Jag tycker att det lter mer som en blskrm, bara att du inte hinner uppfatta den.
Tryck p F8 under uppstart, dr kan du vlja "Disable reboot when error message appear".
Utan att veta mer ingende om din hrdvara & om du fr en blskrm eller inte r det svrt att sga exakt vad det r, du kommer f 100 olika svar, allt frn minne,nttagg,vrme,program,operativsystem osv. Behver helt enkelt mer information.
Men som sagt, frsk stnga av automatisk reboot vid problem, s om det r en bluescreen s br du fr up ett error medelande, tex IRQ_NOT_LESS osv. Det tillsamans med en POST kod, tex POST 00X00001100 osv hjlper till att felska problemet.
Testa ven att g in i bios, dr kan du fr det mesta kolla din CPU temp, och se om den r vldigt hg, dock s skulle jag starkt tvivla p vrme problem d datorn startar om vid ungefr samma stlle varje gng. Strre chans att det r fel p grafikkort/minne eller helt enkelt ngot problem med din windows installation.
Fr att se om ntaggregatet r boven kan du ven (p de flesta datorer) g in i BIOS och se spnningsnivn till alla olika komponenter. Spnningarna kan variera ngra % frn vad de ska vara (kommer inte ihg vad som r bestmt som acceptabla niver), men r t.ex. 12V-linan p 10V r det definitivt ditt ntagg som spkar.
Har testat dom olika frslagen nu men har inte hittat vad som kan vara fel.
Spnningen i datorn sg helt okej ut, ingenting lg mer n 0.5+/- vilket borde vara okej?
Temperaturen borde inte heller vara det som spkar, den lg p 25 grader i BIOS.
Jag hittade inte alternativet "Disable reboot when error message appear" ngonstans. Vart brukar den finnas?
Att blsa bort damm sparar jag till sist, knner mig lite osker fr att ppna upp och hlla p och undviker det helst s lngt som mjligt. Men med tanke p att temperaturen lg bra s r det vl inte s troligt att det r problemet heller?
Har testat dom olika frslagen nu men har inte hittat vad som kan vara fel.
Spnningen i datorn sg helt okej ut, ingenting lg mer n 0.5+/- vilket borde vara okej?
Temperaturen borde inte heller vara det som spkar, den lg p 25 grader i BIOS.
Jag hittade inte alternativet "Disable reboot when error message appear" ngonstans. Vart brukar den finnas?
Att blsa bort damm sparar jag till sist, knner mig lite osker fr att ppna upp och hlla p och undviker det helst s lngt som mjligt. Men med tanke p att temperaturen lg bra s r det vl inte s troligt att det r problemet heller?
1. Go to Start -> Control Panel -> System
2. Go to Advanced
3. Under the Startup and Recovery section, click Settings...
4. Under System Failure un-check "Automatically restart"
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!