Vad kan det vara för fel när datorn startar om sig hela tiden?
Den hinner bara fram tills inloggningsrutan och sen startar han om, ibland inte ens så långt.
Enligt min mamma som använde datorn senast innan den började krångla så gjorde hon inget speciellt, kollade mailen och stängde av som man ska. Hon hade inte öppnat något konstigt mail som hon inte visste vad det var så att hon skulle ha fått något virus den vägen tror jag inte. Datorn är rätt gammal så är det möjligt att det helt enkelt kan vara att datorn håller på att säga upp sig?
Vet inte riktigt vad för bakgrund som behövs för att fastställa diagnos. Vad brukar orsaka problem med ofrivilliga omstarter?
Rent spontant skulle jag säga att problemet beror på överhettning.
Öppna upp datorn och blås bort så mycket damm som möjligt eller ännu bättre; köp en burk med "tryckluft på burk" (säljs bla. på Clas Ohlsons och Kjell & Company) och blås rent datorn.
Jag tycker att det låter mer som en blåskärm, bara att du inte hinner uppfatta den.
Tryck på F8 under uppstart, där kan du välja "Disable reboot when error message appear".
Utan att veta mer ingående om din hårdvara & om du får en blåskärm eller inte är det svårt att säga exakt vad det är, du kommer få 100 olika svar, allt från minne,nättagg,värme,program,operativsystem osv. Behöver helt enkelt mer information.
Men som sagt, försök stänga av automatisk reboot vid problem, så om det är en bluescreen så bör du får up ett error medelande, tex IRQ_NOT_LESS osv. Det tillsamans med en POST kod, tex POST 00X00001100 osv hjälper till att felsöka problemet.
Testa även att gå in i bios, där kan du för det mesta kolla din CPU temp, och se om den är väldigt hög, dock så skulle jag starkt tvivla på värme problem då datorn startar om vid ungefär samma ställe varje gång. Större chans att det är fel på grafikkort/minne eller helt enkelt något problem med din windows installation.
För att se om nätaggregatet är boven kan du även (på de flesta datorer) gå in i BIOS och se spänningsnivån till alla olika komponenter. Spänningarna kan variera några % från vad de ska vara (kommer inte ihåg vad som är bestämt som acceptabla nivåer), men är t.ex. 12V-linan på 10V är det definitivt ditt nätagg som spökar.
Har testat dom olika förslagen nu men har inte hittat vad som kan vara fel.
Spänningen i datorn såg helt okej ut, ingenting låg mer än 0.5+/- vilket borde vara okej?
Temperaturen borde inte heller vara det som spökar, den låg på 25 grader i BIOS.
Jag hittade inte alternativet "Disable reboot when error message appear" någonstans. Vart brukar den finnas?
Att blåsa bort damm sparar jag till sist, känner mig lite osäker för att öppna upp och hålla på och undviker det helst så långt som möjligt. Men med tanke på att temperaturen låg bra så är det väl inte så troligt att det är problemet heller?
Har testat dom olika förslagen nu men har inte hittat vad som kan vara fel.
Spänningen i datorn såg helt okej ut, ingenting låg mer än 0.5+/- vilket borde vara okej?
Temperaturen borde inte heller vara det som spökar, den låg på 25 grader i BIOS.
Jag hittade inte alternativet "Disable reboot when error message appear" någonstans. Vart brukar den finnas?
Att blåsa bort damm sparar jag till sist, känner mig lite osäker för att öppna upp och hålla på och undviker det helst så långt som möjligt. Men med tanke på att temperaturen låg bra så är det väl inte så troligt att det är problemet heller?
1. Go to Start -> Control Panel -> System
2. Go to Advanced
3. Under the Startup and Recovery section, click Settings...
4. Under System Failure un-check "Automatically restart"
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!