Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
- Värsta kunden
- Värsta moralpåfrestande situationen
- Hur mycket ni fuskade med att skriva upp dem och luxfemmor
- Varför ni slutade
Värsta kunden:
- Svårt val där. En gång var jag och en kollega och demonstrerade för hemmafrun och hennes man. Allt gick bra och stämningen var munter. Tills han började tala. Han höjde rösten rejält och sa "vi ska för helvete inte ha någon jäkla dammsugare!" Frugan försökte skämta bort hans upprördhet vilket gjorde allt värre. Han höll sin hand högt och knuten, redo för sitt första slag, mot oss eller fruntimret, kunde inte bedöma just då. Frugan blev skräckslagen och jag tittade på min kollega som såg lika rädd ut. Dags att gå tänkte jag, så gjorde vi det.
Värsta moralpåfrestande situationen:
- Jag har sålt till en gammal kvinna som inte ens visste vad hon hette. Men hennes son fick nys om försäljningen och såg till att köpet gick tillbaka. Måste också nämna denna lilla historia: Jag sålde en gång en komplett dammsugarutrustning till en zigenarfamilj i Holma i Malmö (på den tiden värsta ghettot). Två mystiska storväxta zigenare kom fram till min bil och undrade om jag sålde dammsugare. Jag svarade, något orolig, ja. De frågade hur mycket dammsugaren kostar. Jag sa, komplett utrustning 5.495:- (på den tiden, motsvarar det dubbla idag). OK, vi köper! sa en av dem. Följ med! Så jag följde med dessa mystiska storväxta män upp till deras lägenhet med min dammsugarutrustning och förberedde mig på det värsta. Vi tog hissen upp. Det luktade vitlök och unket. De båda männen undvek ögonkontakt och såg gravallvarliga ut, ingen sa något. Sedan öppnade de lägenhetsdörren och jag möttes av en komplett zigenarfamilj i denna tvårumslägenhet, jag tror de var typ 10 st med barn och gamlingar. Jag demonstrerade dammsugaren, och utan något som helst prutförsök gav de mig sitt kreditkort. Jag kollade mot en "svart lista", övertygad om att jag skulle hitta dem där. Nej, de var rena. För bra för att vara sant tänkte jag. 5.495 kr utan diskussion. Jag kände dåligt samvete mot Electrolux, för nägot måste ju vara fel. När jag skulle gå frågade de om jag hade en billig dammsugare också, begagnad. Javisst, det hade jag och den kostar 400 kr. Nu jäklar blev det fart på släkten. 300!! Barn, gamlingar, alla pekade mot mig i värsta prutorgien men jag stod på mig. Dumt nog vägrade jag att gå ner i pris, hade kunnat sälja skiten för 330 kr som de var redo att gå upp till. Ångrar det än idag.
Hur mycket ni fuskade med att skriva upp dem och luxfemmor:
- Luxfemmor vet jag inte vad det betyder, det var kanske efter min tid. jag fuskade inte vid uttag av dammsugare i alla fall, bedömde att det inte var värt det. Men det hände mig två gånger att jag fick dammsugare stulna. Jag förvarade dumt nog dammsugarna i bilen, och den hade jag parkerad i centrala Malmö. Jag fullkomligt bad om det insåg jag senare. Självrisken var skyhög, 3.800 kr (motsvarar dubbla idag) och jag fick fuska lite, skriva upp att fler var stulna. Andra gången det hände var jag mer noga att det skulle gå jämnt ut, skrev upp så att jag kunde sälja svart för 3.800 kr, vilket jag också gjorde. Alla andra gjorde likadant, de visste hur man lurade försäkringsbolaget, även chefen, så inget konstigt i sig.
Varför jag slutade:
- Dåligt med pengar... dåligt samvete... tröttnade på att knacka dörr. Jag höll på med det ovanligt länge, i 5 månader. De flesta av mina kolleger slutade inom 2-3 månader och ett nytt gäng oerfarna 20-åringar stod beredda att prova på yrket för att sluta 2-3 månader senare. Jag tycker synd om alla som sysslar med denna typ av försäljning, även telefonsäljare, jag vet vad de genomlider och är alltid sjyst och låter dem tala färdigt. Men det fanns en del lysande undantag, som sålde utan att anstränga sig, lite småsnack, demade och sedan diskuterade avbetalningsplaner. Klart... Vi hade en sådan kille i min grupp, vet inte vad han sysslar med idag men han är säkert en stärnsäljare där han jobbar idag, och stenrik.