Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag håller med. Det tråkiga är att han blev så motarbetad bara för att han visade lite mänskliga sidor. Så fort han gjorde mål skyllde sport-"journalisterna" på att han gjorde det p.g.a. bristande konkurens!
Han var en målspruta. Hade man daltat med honom hälften så mycket som man gör med Zlatan idag, hade han (välförtjänt) varit ekonomiskt oberoende.
[jag strök fotbollsdelen i ditt inlägg]
Jag minns när Burra pryade på dagis i Leksand som tonåring. Det var nog hans första år i Leksands A-lag. Det gjorde han bra och han var alla barnens favorit. En mjuk, snäll och skön kille helt enkelt.
Han och Ehlers kom som juniorer upp i laget och juniortränarna sa att dessa två skulle bli attraktioner i elitserien, vilket de blev. De blev attraktioner på byn också. De röjde runt lika bra på fler ställen än i rinken och det passade inte Leksands IF som till slut valde att skicka iväg dem till AIK. De passade helt enkelt inte in i lagets moralbild och orten Leksand var för liten för den sortens aktiviteter, skulle man kunna säga så här efteråt. Ekonomin och lönerna runt hockeyn såg inte alls ut som den gör idag på den tiden. Då handlade allt om egna talanger och individens karriär. Att Leksand lyckades knyta till sig skåningen Burakowski och dansken Ehlers berodde på hockeyskolan och att laget var attraktivt för unga spelare i karriären på den tiden.