• 1
  • 2
2008-02-27, 22:10
Bannlyst
För att inte behöva gå upp på natten, ställer vi lite kall mjölk i en nappflaska vid barnsängen efter midnatt, men är rädda att den kan hinna surna då den ibland dricks först på morgonen. Vi har lättmjölk och fet H-mjölk, håller sig H längre även i flaska som vi tror?
Citera
2008-02-27, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glitnir
För att inte behöva gå upp på natten, ställer vi lite kall mjölk i en nappflaska vid barnsängen efter midnatt, men är rädda att den kan hinna surna då den ibland dricks först på morgonen. Vi har lättmjölk och fet H-mjölk, håller sig H längre även i flaska som vi tror?

lägg flaskan i en skål med isvatten. Eller ställ den i fönstret och öppna det en aning.

mjölk skulle jag inte låta stå i mer än maximalt 4 timmar.
Citera
2008-02-28, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
lägg flaskan i en skål med isvatten. Eller ställ den i fönstret och öppna det en aning.

mjölk skulle jag inte låta stå i mer än maximalt 4 timmar.
Den ska inte vara kall när den dricks och H-mjölk är den som håller sig länge oöppnad.
Citera
2008-02-28, 01:41
Medlem
Citat:
Den ska inte vara kall när den dricks och H-mjölk är den som håller sig länge oöppnad.

Mjölk och andra livsmedel ruttnar om dom inte hålls kylda. Det enda sättet att säkert förvara en flaska i sovrummet en hel natt är att den hålls kyld.

Mängden bakterier i flasken efter 8 timmar vill du inte ens veta. Om barnet dessutom sugit på flaskan innan den lämnats framme så kan det bildas så mycket bakterier att det finns en risk för matförgiftning.

När jag gick min utbildning i livsmedelshygien så fick vi lära oss att 4 timmar är maximal tid som livsmedlet får vara utanför kylan.

en oöppnad mjölkförpacking kan iofs förvaras i rumstemperatur i 1-2 dygn , men öppnad och blandad med bakterier från barnets mun blir den otjänligt betydligt fortare.
Senast redigerad av zoloth 2008-02-28 kl. 01:43.
Citera
2008-02-28, 07:44
Medlem
11xx22s avatar
Mjölken i en flaska som ligger i isvatten, nappflaskan (tom) på elementet. Häll mjölken i flaskan, skaka, få rumsvarm mjölk. Skulle det funka eller blir det lika jobbigt som att gå till köket, ta ut färdig nappflaska ur kylen och värma nån sekund i mikron?
Citera
2008-02-28, 13:01
Bannlyst
Att väckas och somna om är inte kul. Nu testar jag på dagtid själv hur det smakar med olika sorter
Citera
2008-02-28, 13:41
Medlem
Citat:
Att väckas och somna om är inte kul. Nu testar jag på dagtid själv hur det smakar med olika sorter

skyll dig själv när du får matförgiftning.

Frågan borde dessutom ställts i matforumet då mjölk är ett livsmedel.
Citera
2008-02-28, 13:50
Bannlyst
Citat:
skyll dig själv när du får matförgiftning.

Frågan borde dessutom ställts i matforumet då mjölk är ett livsmedel.
Jag kan lukta och smaka samt spotta ut etc. Barnet kan inte det, som är ett barnproblem men även om mat.
Citera
2008-02-28, 13:53
Medlem
Megaforces avatar
Problemet är att de nappflaskor som används idag är i plast och de går inte att få helt sterila. Alltså kommer mjölken att surna/ruttna beroende på vilka bakterier som finns i flaskan.

Flaskan skulle behöva vara i glas för att kunna kokas och bli helt steril om man skall ha mjölk stående i den så länge. Det finns steriliseringsutrustning för nappflaskor som man använder i mikrougn och jag skulle rekommendera att man alltid steriliserar först innan man använder H-mjölk i flaskan.
Citera
2008-02-28, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet är att de nappflaskor som används idag är i plast och de går inte att få helt sterila. Alltså kommer mjölken att surna/ruttna beroende på vilka bakterier som finns i flaskan.

Flaskan skulle behöva vara i glas för att kunna kokas och bli helt steril om man skall ha mjölk stående i den så länge. Det finns steriliseringsutrustning för nappflaskor som man använder i mikrougn och jag skulle rekommendera att man alltid steriliserar först innan man använder H-mjölk i flaskan.
Vi vuxna klarar lukt och smak samt lite dålig mage. Fast egentligen borde jag inte testa före en arbetsdag.
Citera
2008-02-28, 16:01
Medlem
Citat:
Vi vuxna klarar lukt och smak samt lite dålig mage. Fast egentligen borde jag inte testa före en arbetsdag.

Problemet med detta är dels att du har en starkare kropp som kanske inte blir sjuk trots att mjölken är dålig , samt att bara för att mjölken var ok när du testade så innebär inte det att det inte blir dålig någon gång i framtiden , särskilt nu när det blir varmare ute.

Ur en hälsosynpunkt så är det inte bra att ge denna mjölk till barnet , jag är utbildad i livsmedelshygien och näringslära och arbetar med livsmedel dagligen i resturang , Ur en hygien och hälsosynpunkt så är det inte bra att ge barnet denna mjölk. Du bör ta mjölk ur kylskåpet och värma i så fall. Alternativt ur en oöppnad förpackning H-mjölk som ni gott kan ha i sovrummet frams tills ni öppnar den.

Hur gammalt är barnet?
Citera
2008-02-28, 16:44
Bannlyst
Citat:
Problemet med detta är dels att du har en starkare kropp som kanske inte blir sjuk trots att mjölken är dålig , samt att bara för att mjölken var ok när du testade så innebär inte det att det inte blir dålig någon gång i framtiden , särskilt nu när det blir varmare ute.
Ur en hälsosynpunkt så är det inte bra att ge denna mjölk till barnet , jag är utbildad i livsmedelshygien och näringslära och arbetar med livsmedel dagligen i resturang , Ur en hygien och hälsosynpunkt så är det inte bra att ge barnet denna mjölk. Du bör ta mjölk ur kylskåpet och värma i så fall. Alternativt ur en oöppnad förpackning H-mjölk som ni gott kan ha i sovrummet frams tills ni öppnar den.
Hur gammalt är barnet?
4 år och blir törstigt ibland på natten men vill inte ha vatten, så vi väcks om ingen är vaken för att värma mjölk. Jag testar H-mjölk efter 4 timmar i flaska, den smakar bra. Vi får kanska vara hårdare med vatten annars. Kall mjölk i slutet kärl med nästan ingen luft bör hålla sig länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in