2008-02-27, 20:45
Medlem
Verner_Tiwazs avatar
Hell ärade flashbackare!

Jag har nyligen skaffat mig en bra mick, samt pre-amp till den som jag kopplar mellan datorn och micken. Jag vill spela in lite akustiskt med micken men jag är ganska ny på det här med inspelning. Jag har fixat att koppla in allt och lyckas att spela in (kör med cool edit pro. 2.).

Alltså, jag spelar in ett spår med rytmgitarr och allt låter fint. Men sen när jag vill spela in melodin så spelas av någon anledning också den redan inspelade rytmgitarren också in i spåret.(även om jag har hörlurar)..

Vet inte riktigt hur jag skall fixa detta, är det någon inställning som gör att allt som strömmar ut i högtalarna/lurarna spelas in?
Citera
2008-02-28, 01:39
Medlem
Kan det va så enkelt att micken registrerar alla ljud runt omkring! alltså om du har hörlurarna på hög volym för att kunna spela med rytmen och att ljudet från hörlurarna smiter ut och fångas upp av micken?
2008-02-28, 01:50
Medlem
Har för mig att du måste ändra ditt ljudkorts asio-inställningar, det beror hur som helst inte på micken
Citera
2008-02-28, 07:29
Medlem
Verner_Tiwazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morbidhans
Kan det va så enkelt att micken registrerar alla ljud runt omkring! alltså om du har hörlurarna på hög volym för att kunna spela med rytmen och att ljudet från hörlurarna smiter ut och fångas upp av micken?

Så är det inte, ljudet som spelas in blir inte sämre utan en exakt kopia av det redan inspelade.

Citat:
Ursprungligen postat av TheTodd
Har för mig att du måste ändra ditt ljudkorts asio-inställningar, det beror hur som helst inte på micken

Okej, skall kolla vad man kan göra kring dessa.
Citera
2008-02-28, 09:28
Medlem
Savrots avatar
Vilket program använder du dig av när du spelar in?
Citera
2008-02-28, 14:41
Medlem
Metalhead21s avatar
Det där hände mej också förut. Testa det här:
Dubbelklicka på ljudikonen vid klockan, alternativ > egenskaper > bocka i Inspelning > bocka i Stereo mix som kommer i listan > sänk Stereo mix så mycket det går.

Det borde hjälpa
Citera
2008-03-10, 16:05
Medlem
Metalhead21s avatar
nå? funkade det?
Citera
2008-03-10, 20:41
Medlem
Låter som om du har något i stil med "record what u hear" ikryssat samtidigt
som du spelar in ljud med micken.
Leta runt i inställningar, allt från ljudkortets till vanliga volymkontrollen och i ditt DAW.
Citera
2011-08-06, 16:21
Medlem
Jag är nyfiken på att höra om TS lyckades åtgärda problemet för jag har exakt samma problem och har grävt och rotat i inställningarna testat allt möjligt men kan inte få till det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in