2008-02-28, 10:37
Moderator
^Eazs avatar
Nu har jag bott utomlands ett bra tag så har inte full koll på svenska lagar i detta ämne, men min fråga är:

Om jag som privat ägare till både mark och fastigheterna har ett GC.

Borde jag då inte ha full rätt att besluta vilka jag vill hyra ut till oavsett ras, sexuell läggning osv.

Då min mark, mina fastigheter inte är allmän mark och det är inom ett inhägnat område, borde jag inte kunna bestämma vilka som äger tillträde. Om jag sen upprättar en förening för att kunna bo där / äga tillträde till området. Bestämmer inte jag både medlemsstadgar och även vilka som ska beviljas inträde i en sådan förening?

Självklart skillnad om det är via ett kommunalt bolag eller liknande, även om det sker via bolag misstänker jag då de kan få massa skit av DO.

Men som privat landägare, med resurser att bygga upp detta?
Citera
2008-02-28, 10:57
Medlem
Impertinents avatar
Rena teknikaliteter för att få en segregerad Gated Community går säkert att lösa. Man kan bilda en förening, där man enbart kan bli medlem om två tidigare medlemmar går i god för en (jämför med finare golfkubbar, herrklubbar m.fl. slutna sällskap) Om en lägenhet skulle köpas av ett icke önskvärt element, bör föreningen ha resurser nog att lösa in lägenheten.
Citera
2008-02-28, 14:09
Medlem
Doncos avatar
Det stavas bostadsrättsföreningar

Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Rena teknikaliteter för att få en segregerad Gated Community går säkert att lösa. Man kan bilda en förening, där man enbart kan bli medlem om två tidigare medlemmar går i god för en (jämför med finare golfkubbar, herrklubbar m.fl. slutna sällskap) Om en lägenhet skulle köpas av ett icke önskvärt element, bör föreningen ha resurser nog att lösa in lägenheten.

Jepp, bostadrättsföreningar (brf) är Sveriges motsvarighet på G.C.

Vet ni hur det fungerar, eller vill ni att jag skall förklara?
Citera
2008-02-28, 14:38
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Jepp, bostadrättsföreningar (brf) är Sveriges motsvarighet på G.C.

Vet ni hur det fungerar, eller vill ni att jag skall förklara?

Förklara vilka ev. problem man skulle kunna få genom att neka folk?

E.g. om det visar sig vara en trend att man nekar enligt ras (Alltså inget utskrivet i stadgarna, men när sen folk ringer aftonhoran osv osv)
Citera
2008-02-28, 14:45
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Förklara vilka ev. problem man skulle kunna få genom att neka folk?

E.g. om det visar sig vara en trend att man nekar enligt ras (Alltså inget utskrivet i stadgarna, men när sen folk ringer aftonhoran osv osv)

Det gäller ju för det första att styrelsen, de som godkänner vilka som skall flytta in eller inte är av samma åsikt.

Självklart går det inte i klartext eller i klarspråk att uttrycka att t.e.x. inte negrer eller araber får flytta in i föreningen.

MEN, det man kan göra är att ha strikta regler gällande att den som söker inte ska ha några betalningsanmärkningar till exempel.

Den brf som jag flyttar in i morgon tillåter till exempel inte paraboler på fasaden, de tillåter inte heller att jag styr ut min balkong hur jag vill.

Det går även att ha hårda regler som reglerar grillning på balkong, matning av duvor, spela musik efter 22:00, skrik i trappuppgångar och andra påhittiga regler.

Jag väljer detta alternativ frivilligt och gillar reglerna.
Citera
2008-02-28, 14:52
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spengler
Den gated community som finns och som diskuterats i press och i en uppsats kallas Lugnet i Malmö
http://www.geo.umu.se/VG_uppsatser/BergvallS.pdf

.

Näe det var inte den jag menade.
Har som sagt vägarna förbi där i kväll så jag ska kolla lite närmare på det.
Citera
2008-02-28, 15:53
Medlem
Är det som sagt inte bättre att befria hela sitt land en gång för alla? Är det inte bättre att befria hela Europa? Efterhand som tiden går och allt blir värre så kommer det annars som bäst bli som i Brasilien, Sydafrika eller Colombia med en vit/ljus överklass som bor i befästa områden men som trots det ständigt lever i skräck för kidnappningar, attentat och annan brottslighet. I värsta fall så blir de ickevita så starka att inga gated communities som inte liknar regelrätta fästningar av större modell kan stå emot dem. Hur kul är det att leva på insidan av ett fängelse medan resten av landet, utsidan, befolkas av de som borde suttit på insidan?
Citera
2008-02-28, 16:08
Medlem
Fula Gubbens avatar
Intressant tråd. Jag har tidigare propagerat för gated communities i Sverige som ett sätt att skydda normala medborgare från mångkulturens avigsidor (vilka är många). Exakt hur dessa kommer att se ut i svedala är svårbedömt, men själva funktionen -- att skapa en skyddad oas, med utvalda medlemmar -- är det centrala. I Stockholm har såväl innerstans dyrare BRF:er som villaförorter typ Djursholm och Bromma en liknande funktion, men det är inte formaliserat på samma sätt, och modellerna är sannolikt inte osänkbara.

Men Sydvästsverige torde vara den del av landet där GC-fenomenet, på ett mer strukturerat sätt, kommer att etableras. Det måste vara djävulskt surt för infödda skåningar i trevliga enfamiljshus att få se sina områden dras ned i kulturberikningens träsk, bara för att det ligger ett socialfalls-ghetto två kvarter bort.

Detta är inte en "ras"-fråga, utan en drägg-fråga.

- F.G
Citera
2008-02-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Detta är inte en "ras"-fråga, utan en drägg-fråga.

- F.G

Klart att det i första hand är just en rasfråga och kanske i andra hand en kulturell och socioekonomisk fråga. Även i ganska fattiga vita områden i USA är det ofta ganska tryggt och låg brottslighet. Har du ett fint välfungerande vitt samhälle och det kommer dit en större mängd negrer eller araber så kommer det garanterat inte vara lika fint och välfungerande längre, oavsett om det är rika hiphopare som flyttar in.

Sluta fjanta och säg som det är, den kosmopolitiskt kontrollerade median i västvärlden och det kosmopolitmarinerade etablissemanget kommer aldrig låta vita leva i fred eller sköta sig själva ändå, så vi har inget att vinna på att försöka framstå som rumsrena och tala om "kulturer" och "religion" när alla vet att det i grunden handlar om ras, om olika folkslag. Homogena vita länder och samhällen är bra och trevliga om de vita får sköta sig själva och styra sina egna länder. Vita vill ha det så och vita vill bo och leva med andra vita i första hand. Så enkelt är det, men det är "nazistiskt", hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2008-02-28, 19:21
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Klart att det i första hand är just en rasfråga och kanske i andra hand en kulturell och socioekonomisk fråga. Även i ganska fattiga vita områden i USA är det ofta ganska tryggt och låg brottslighet. Har du ett fint välfungerande vitt samhälle och det kommer dit en större mängd negrer eller araber så kommer det garanterat inte vara lika fint och välfungerande längre, oavsett om det är rika hiphopare som flyttar in.

Sluta fjanta och säg som det är,

Tung argumentation.

Vad jag menar är att det inte behöver vara rasrent i en GC, eftersom det finns negrer, turkar, perser, kanske t o m araber, som klarar av alldeles utmärkt att anpassa sig till en "vit" livsstil och följa existerande regler, snarare än att låta sina barn springa omkring och skrika på nätterna, förstöra gemensamhetsanläggningar, osv.

Däremot finns det garanterat en smärtgräns för hur mycket kulturberikning en vit GC klarar av, innan det börjar gå åt helvete. Detta vore för övrigt intressant att studera i vilket mångkulturellt sammanhang som helst. T ex en skolklass -- hur många kosovoalbaner kan klassen ha innan det börjar spåra ur? Hur många negrer kan du ha i en städfirma innan det blir Mogadishu? Hur många araber kan flytta in i ett bostadsområde innan det blir Beirut?

Vi emotser akademiska uppsatser i ämnet.

- F.G
Citera
2008-02-28, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Tung argumentation.

Vad jag menar är att det inte behöver vara rasrent i en GC, eftersom det finns negrer, turkar, perser, kanske t o m araber, som klarar av alldeles utmärkt att anpassa sig till en "vit" livsstil och följa existerande regler, snarare än att låta sina barn springa omkring och skrika på nätterna, förstöra gemensamhetsanläggningar, osv.

Däremot finns det garanterat en smärtgräns för hur mycket kulturberikning en vit GC klarar av, innan det börjar gå åt helvete. Detta vore för övrigt intressant att studera i vilket mångkulturellt sammanhang som helst. T ex en skolklass -- hur många kosovoalbaner kan klassen ha innan det börjar spåra ur? Hur många negrer kan du ha i en städfirma innan det blir Mogadishu? Hur många araber kan flytta in i ett bostadsområde innan det blir Beirut?

Vi emotser akademiska uppsatser i ämnet.

- F.G

Har inte källa nu men det går nog lätt att googla fram. Jag har för mig att jag läst att den statistiskt fastställda generella gränsen för att white flight ska sätta igång rejält är 15 - 20 % berikning. Under det kan det funka ett tag men om denna mängd nås så börjar de vita flytta ut i hög takt, det blir liksom en "ketchupeffekt" när väl gränsen är nådd så tar det inte lång tid innan nästan alla gett sig av och området helt bytt etnisk sammansättning. Det finns massor av studier av ämnet från USA och en del från Storbritannien. Självklart kan man ha en eller att par väldresserade berikarfamiljer inom ett större GC, men varför inte bara göra det enkelt för sig och dra gränsen vid noll? Om folk suktar efter berikning är det ju bara att ge sig ut på dagsutflykt utanför fortets pallisader tycker man ju.
Citera
2008-02-28, 19:43
Medlem
Fula Gubbens avatar
Helt ovetenskapligt låter 20% som en ganska rimlig smärtgräns. Utslaget på t ex en skolklass med 25 elever blir det 5 st kosovoalbaner, vilket torde räcka för gängbildning, grupptrakasserier av en utvald svenne, bötning, hot mot lärare, mystiska stölder osv.

- F.G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in