2008-02-27, 12:34
Medlem
L0darens avatar
Tänkte det vore lite kul att slippa den svenskinesiska maten och prova på lite riktig kinesisk mat.

Har läst om en nyutkommen bok som heter "Kina matens rike" och den verkar innehålla rätt opretensiösa men välsmakande recept. Någon som har läst den boken eller vet om någon annan bra kokbok att läsa?

Jag brukar lägga rätt så mycket fokus på nyttigheten också, inga feta såser, överdrivet med kalorier och proteiner, osv. Hur lever kinesisk matlagningskonst upp till dessa kriterier?

Och vad är basen i ett kinesiskt kök? Ris och olika typer av såser, typ fisksås, och sojasås, är det som jag kommer att tänka på.
Citera
2008-02-27, 12:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
1. Jag brukar lägga rätt så mycket fokus på nyttigheten också, inga feta såser, överdrivet med kalorier och proteiner, osv. Hur lever kinesisk matlagningskonst upp till dessa kriterier?

2. Och vad är basen i ett kinesiskt kök? Ris och olika typer av såser, typ fisksås, och sojasås, är det som jag kommer att tänka på.
1. Mycket väl.

2. Hm, det är en del av sanningen. Det klassiska kinesiska köket är avsevärt "torrare" än vår västerländska interplation.

Mitt råd till dig är att försöka läsa en bok som heter: "Klassisk kinesisk matlagning". I den finner du alla ursprungliga recept som inte är anpassade till vår civilisation och i många fall är dessa recept flera hundra (ibland tusen) år gamla.

En detalj som många missar på är att det kinesiska köket är otroligt varierande. Rätter i Kanton är helt olika de rätter som de norra delarna bjuder på, osv. I norr är maten ganska lik den europeiska. Dvs, bröd, potatis och långkok.

Den södra/östra delen är däremot ganska olik vårt sätt att laga mat på.

Det finns spaltmetrar att läsa om det här men generellt är kinesisk mat nyttigare än europeisk dito.

~Paul~
Citera
2008-02-27, 12:45
Medlem
Laktostolerants avatar
Här är tre recept från en av de allra bästa kinakrogarna i Stockholm. Jag har käkat två av de tre rätterna och vi snackar toppklass här! Testa!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=740712
Citera
2008-02-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Här är tre recept från en av de allra bästa kinakrogarna i Stockholm. Jag har käkat två av de tre rätterna och vi snackar toppklass här! Testa!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=740712

Verkar var riktigt goda recept. Speciellt oxfilen måste testas snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in