• 3
  • 4
2009-01-14, 20:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oregistrerad
Två gjutjärnspannor, de är bra på olika sätt, till det mesta. En teflonpanna till pankisar och ägg.
Gillar mina pannkaker i vanlig gjutjärn, för jag tycker de blir så himla flöttiga även om det är säkert mindre fett när den har varit i en teflon.
Citera
2009-01-14, 20:50
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför inte satsa på en Skeppshultare med stålhandtag med en gång? Även silikon blir rejält varmt och du kan inte greppa det med bara händerna efter att pannan varit i ugnen.

Skeppshultpanna med stålhandtag: http://www.skeppshult.com/sv/product/0005/

~Paul~
Också ett alternativ, helt klart. Är dock lite fundersam kring hållbarheten på infästningen av denna typ av handtag. Kände på en liknaande från Ronneby Bruk, och handtaget kändes lite sådär, satt lite löst kändes det som.
Citera
2009-01-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Också ett alternativ, helt klart. Är dock lite fundersam kring hållbarheten på infästningen av denna typ av handtag. Kände på en liknaande från Ronneby Bruk, och handtaget kändes lite sådär, satt lite löst kändes det som.

Det är just en sån som jag har(skeppshult med stålhandtag), den jag nämnde tidigare. Kan hålla med dig om att övergången från handtag till panna känns klen, men den håller än och inget sitter löst.
Citera
2009-01-14, 22:25
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337
Det är just en sån som jag har(skeppshult med stålhandtag), den jag nämnde tidigare. Kan hålla med dig om att övergången från handtag till panna känns klen, men den håller än och inget sitter löst.
Ok, låter ju bra det. Tack för infon!
Citera
2009-01-16, 00:58
Medlem
Jag har en Ronneby Bruk gjutjärnspanna som jag älskar, riktigt trevlig. Dock käns den lite stor ibland med sina 28 cm så det kanske blir en till lite mindre så småningom. Det finns dessutom en liten Skeppshult i skåpet, perfekt för pannkaksstekning eller något annat litet.

Planer finns även på att inhandla en non stick panna av billigare slag då det ibland är bekvämt med den enkla diskningen.
Citera
2009-01-16, 01:43
Medlem
rofl kartoffels avatar
För oss okunniga matfixare (uhm, bara jag?) Vad är skillnaden mellan teflon, tefla, gjutjärn etc. Tar det längre tid för maten att bli klar eller?

Ni får ursäkta min inkompetens i köket
Citera
2009-01-16, 02:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofl kartoffel
För oss okunniga matfixare (uhm, bara jag?) Vad är skillnaden mellan teflon, tefla, gjutjärn etc. Tar det längre tid för maten att bli klar eller?

Ni får ursäkta min inkompetens i köket
Gjutjärn behöver vi inte förklara hoppas jag

De andra "teflon" är en sorts plast och har dom vissa keramiska material iblandat också för bättre slitage yta.
Antar detta inte finns i de märken av sämre kvalitet, för har stött på pannor som ger sig nästan omgående.
Citera
2009-01-16, 10:59
Medlem
En Hackman Ceratec som jag är mycket nöjd med. Kan rekommenderas.
Citera
2009-01-16, 11:06
Medlem
Wendigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337

+1 på det, jag har en exakt likadan som fortfarande efter dagligt användande i drygt två år ser ut som om den vore ny, svart och blank Sen har jag visst ett par belagda pannor nånstans i skåpen men de har fått stå sen jag köpte min Skeppshult. My prrrecious !!!
Citera
2009-01-16, 11:20
Medlem
Steker i fem st Skeppshultare i olika storlekar. Ett är grilljärn och en har jag bara till fisk. Ska köpa en bra teflon när tid finnes...
Citera
2009-01-16, 18:18
Medlem
Jag har ett par urgamla stekpannor med rött handtag som är från 70-talet kanske. Verkar vara tunn järnplåt belagd med svart emalj.

Hette de "Svarta Björn" kanske? De är lätta och funkar ganska bra, de värms upp snabbare än den i o f s utmärkta Skeppshultare som jag också använder.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in