• 1
  • 2
2008-02-27, 04:53
Bannlyst
Jag ska köpa Macbooken utan DVD-brännare, och lägga pengar på en extern hårddisk för Time Machine backups.
Undrar dock om det går att installera t.ex Leopard eller låt oss säga ny OS X skulle komma ut - "Cat".

Skulle det gå då att tanka skiten från torrent och lägga på den externa hårddisken och installera via den istället?

Samma fråga fast Windows XP/Vista?

Det är en http://www.webhallen.com/prod.php?id=84402

Western Digital Extern HDD Passport II 2.5" 120GB (5400RPM / USB 2.0) - Röd

Alltså USB och inte FireWire, då USB 2 är 480 mbit och FireWire endast 400 =)

Hur som helst, skulle det gå, har jag tänkt rätt?
Typ reservera 20 gig för OS och 100 gig för backups i två olika partioner på externa.
Citera
2008-02-27, 13:57
Medlem
Jag installerade leopard från en ipod så det borde ju funka från en extern hårddisk..
Citera
2008-02-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Jag ska köpa Macbooken utan DVD-brännare, och lägga pengar på en extern hårddisk för Time Machine backups.
Undrar dock om det går att installera t.ex Leopard eller låt oss säga ny OS X skulle komma ut - "Cat".

Skulle det gå då att tanka skiten från torrent och lägga på den externa hårddisken och installera via den istället?

Samma fråga fast Windows XP/Vista?

Det är en http://www.webhallen.com/prod.php?id=84402

Western Digital Extern HDD Passport II 2.5" 120GB (5400RPM / USB 2.0) - Röd

Alltså USB och inte FireWire, då USB 2 är 480 mbit och FireWire endast 400 =)

Hur som helst, skulle det gå, har jag tänkt rätt?
Typ reservera 20 gig för OS och 100 gig för backups i två olika partioner på externa.
Tror du kan installera via annan disk eller partition.

Firewire stödjer 800mbps med. Planer finns på 6.4 gbps version. Firewire är mer lämpat för o snabbare för hårddiskar med. Det är väl dessutom en variant av SCSI.
Citera
2008-02-27, 21:50
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Variant av SCSI? Var har du fått det ifrån? De båda gränssnitten har ingenting med varandra att göra mer än att de båda har med datorer att göra. FireWire uppfanns av Apple tillsammans med bland andra Texas Instruments, IBM och Sony och heter egentligen IEEE 1394.

SCSI står för Small Computer Systems Interface och togs fram av företaget Shugart Associate och är nästan utdött idag.

Så nu vet du det.

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Tror du kan installera via annan disk eller partition.

Firewire stödjer 800mbps med. Planer finns på 6.4 gbps version. Firewire är mer lämpat för o snabbare för hårddiskar med. Det är väl dessutom en variant av SCSI.
Citera
2008-02-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Variant av SCSI? Var har du fått det ifrån? De båda gränssnitten har ingenting med varandra att göra mer än att de båda har med datorer att göra. FireWire uppfanns av Apple tillsammans med bland andra Texas Instruments, IBM och Sony och heter egentligen IEEE 1394.

SCSI står för Small Computer Systems Interface och togs fram av företaget Shugart Associate och är nästan utdött idag.

Så nu vet du det.
Slump att firewire scsi på google ger 364.000 träffar? http://www.google.com/search?client=...UTF-8&oe=UTF-8

Fast sidorna verkar säga att Apple utvecklade det som en ersättning för scsi. Var någon tjomme som påstod att det var en del av scsi-3 eller vafan han sade.

Enligt wikipedia:
"The system is commonly used for connection of data storage devices and DV (digital video) cameras, but is also popular in industrial systems for machine vision and professional audio systems. It is preferred over the more common USB for its greater effective speed and power distribution capabilities, and because it does not need a computer host. Perhaps more importantly, FireWire makes full use of all SCSI capabilities and, compared to USB 2.0 Hi-Speed, has higher sustained data transfer rates, especially on Apple Mac OS X (with more varied results on Windows, presumably since USB2 is Intel's answer to FireWire on Windows machines)[2][3], a feature especially important for audio and video editors."
Så det är väl via det han hade missuppfattat det isf.

Skulle inte förvåna mig om det var någon mactaliban på 99.se då med tanke på att det var fel ..
Citera
2008-02-28, 10:32
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Det enda där står är att FireWire klarar allt som SCSI klarade och litet till. Sen är de flesta på 99.se ganska kunniga och långt ifrån alla är mactalibaner.

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Slump att firewire scsi på google ger 364.000 träffar? http://www.google.com/search?client=...UTF-8&oe=UTF-8

Fast sidorna verkar säga att Apple utvecklade det som en ersättning för scsi. Var någon tjomme som påstod att det var en del av scsi-3 eller vafan han sade.

Enligt wikipedia:
"The system is commonly used for connection of data storage devices and DV (digital video) cameras, but is also popular in industrial systems for machine vision and professional audio systems. It is preferred over the more common USB for its greater effective speed and power distribution capabilities, and because it does not need a computer host. Perhaps more importantly, FireWire makes full use of all SCSI capabilities and, compared to USB 2.0 Hi-Speed, has higher sustained data transfer rates, especially on Apple Mac OS X (with more varied results on Windows, presumably since USB2 is Intel's answer to FireWire on Windows machines)[2][3], a feature especially important for audio and video editors."
Så det är väl via det han hade missuppfattat det isf.

Skulle inte förvåna mig om det var någon mactaliban på 99.se då med tanke på att det var fel ..
Citera
2008-02-28, 12:05
Bannlyst
Macbook har bara Firewire 400, så USB 2 är bättre.
Citera
2008-02-28, 12:53
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Macbook har bara Firewire 400, så USB 2 är bättre.

Dock har det en ojämnare överföringshastighet och drar mer processorkraft.
Citera
2008-02-28, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Dock har det en ojämnare överföringshastighet och drar mer processorkraft.
men går att använda på fler datorer då USB 2 är mer utbrett än firewire =)
Citera
2008-02-28, 14:15
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
men går att använda på fler datorer då USB 2 är mer utbrett än firewire =)

Jo, det är ju sant!
Citera
2008-02-28, 14:35
Medlem
stor skillnad på usb 2.0 och firewire 400 tycker jag .. firewire har alltid varit snabbare tycker jag har för mig att firewire är bättre på att skicka och ta emot samtidigt men kan ha fel .. sen är de väl högre spänning i firewire kabeln ? sen undrar ja om nån här kommit upp i 480 mb/s med usb 2.0? som sagt jag tycker det är bättre med firewire men de är bara vad jag tycker
Senast redigerad av johannes89 2008-02-28 kl. 14:40.
Citera
2008-02-28, 14:45
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
stor skillnad på usb 2.0 och firewire 400 tycker jag .. firewire har alltid varit snabbare tycker jag har för mig att firewire är bättre på att skicka och ta emot samtidigt men kan ha fel .. sen är de väl högre spänning i firewire kabeln ? sen undrar ja om nån här kommit upp i 480 mb/s med usb 2.0? som sagt jag tycker det är bättre med firewire men de är bara vad jag tycker
Nä, jag håller med. Firewire 400 äger USB 2.0 under alla konstellationer av hårdvara jag har parat ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in