2008-02-27, 02:43
Medlem
relativs avatar
Sökfunktionen knullar mig, hoppas det inte redan finns nån sån här tråd. Ber om ursäkt isf.

Vill ha tips och recept på goda vegbiffar. De jag försökt göra tidigare har bara ramlat samman och smakat gammalt mjöl typ.
Citera
2008-02-27, 02:46
Medlem
"boris"s avatar
Sökfunktionen är alltid dålig.

Jag tycker det är kul att experimentera med vegbiffar. Det svåraste är alltid att få till konsistensen. Men lite ägg (om man äter det) och ströbröd brukar alltid göra susen. Nästa gång jag lagar till något, funderar jag på Senapspanerade vegbiffar. Det lät gott iallafall, och ovanligt enkla att tillaga.

http://www.middagsdags.se/recept.php?id=367
Citera
2008-02-27, 02:51
Medlem
relativs avatar
Hur mycket ägg och ströbröd ska man ha då? I förhållande till resten av geggan (vad man nu har).

Om vi snackar ett grundrecept på vegbiffar.
Citera
2008-02-27, 02:55
Medlem
"boris"s avatar
Oj, jag höftar alltid till. Jag vet faktiskt inte. Experimentera dig fram. Eller googla
Citera
2008-02-27, 02:57
Medlem
relativs avatar
Google har inte varit min vän i denna fråga, tyvärr. Och visst kan jag experimentera, men jag vill ändå ha någon slags riktlinje. Aja, får väl se om nån annan har nån idé.
Citera
2008-02-27, 02:59
Medlem
"boris"s avatar
Hittar en del recept som låter goda. majs, kikärter, aubergine, ägg och ströbröd verkar kunna bli en gott röra. En annan lyder så här:

Matiga vegebiffar (4 stora biffar eller 8 små) (2-3 pers) 1 burk röda linser 1 morot ½ grön paprika 2msk milda mini mat (eller annan matlagningsbas) Ströbröd Salt Vitpeppar Klippt färsk persilja eller fryst finhackad Skölj och mixa linserna. Riv moroten och finhacka paprika och blanda i smeten med linser. Blanda i milda mini mat ,och alla kryddorna och häll i ströbröd tills du får en fastsmet. Platta ut till biffar och stek på hög värme 2 minuter på varje sida. Servera med kokt potatis,brunsås ,gröna ärtor och lingonsylt.

... Eller så köper man halvfabrikat!
Citera
2008-02-27, 10:15
Medlem
Om man inte äter ägg så är ett tips att använda kokt mjölig potatis som bindemedel. En burk kikärtor, en näve hackad persilja, en finahackad vitlöksklyfta, två-tre king edvard eller mandelpotatisar (eller blå kongo om man vill spexa till det) som blivit över, lite vätska (vatten, olja, tomatjuice), och lite ströbröd till lagom konsistens (så att det håller ihop, men inte är för torrt). vänd i ströbröd och stek i olja på mellanvärme tills ytan ser aptitlig ut och allt är genomvarmt, vad som nu kommer sist.
Citera
2008-02-27, 10:17
Medlem
NinjaRövardottes avatar
"linsare" är goda, fins massvis med recept på dessa om man googlar lite. Speciellt då om man kör i ett lass hockory liquid smoke.
Föredrar att äta dessa i pita bröd med sallad, lök och hemmagjord senaps majo med massvis utav avocado.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in