Citat:
Ursprungligen postat av score!
Tjenare, jag har funderat på att beställa en Mac

Men jag blir ganska förvirrad, tex det står iMac, Mac eller Mac pro. Kan hända att jag har lust att köra vissa spel ibland, Call of duty 4, Gta4 eller Counter strike. Har hört att det flesta programmen är gratis, redigerings program, m.m.
Frågorna:
Hur vet man vad Mac's processor klarar? mäter man det på samma vis som PC? Vad är det för Redigeringsprogram och är det effektiv, tex mycket effekter? Måste man köpa photoshop eller tex Cinema 4d om man vill ha det eller går det att ladda hem? Vad är det för speciellt med Mac's hårdvara jämnfört med Pc'ns?
Tack i förhand!
Macbook = enkel bärbar, Macbook Pro = dyr bärbar, Mac mini = Budgetmac utan skärm, iMac = Mac med inbyggd skärm, det de flesta har som stationär, Mac Pro = Stationär mac med utbyggnadsmöjligheter.
Macbook och mac mini är inget vidare för spel, Macbook Pro och iMac är väl medelmåttiga / som en budget-PC, Mac Pro är enda alternativet om man vill ha det bästa.
Priser på programvara tror jag inte är någon skillnad, finns både kommersiella o gratis. Det följer med iMovie och iPhoto o lite så så att du kan göra enklare filmklipp o sortera o fixa till dina digitalfoton o så, men det finns ju bättre kommersiella som kostar massor.
Processorn är samma på en PC, så den klarar samma saker, men de är ju så snabba nu så det är ju inget att bry sig om typ. Du vill nog ha mer minne i din mac, typ heller 4GB än 2 .. "Grafikkorten" är lite väl enkla på allt förutom mac pro där man själv kan uppgradera, ska du inte spela det absolut nyaste spelar det väl dock antagligen ingen direkt roll. Sålänge du skippar macbook o mac mini.
Det är inget speciellt med en macs hårdvara, mer än att den är dyrare, det är samma saker som i en PC men med sämre uppgraderingsmöjligheter.
Vad för redigeringsprogram du snackar om vet jag inte, men om det är imovie så kan du googla på ilife o kika. Det är väldigt enkelt men det är ju även tanken med det.
Klart du kan ladda ner kommersiella programvaror.