Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-26, 21:15
Medlem
score!s avatar
Tjenare, jag har funderat på att beställa en Mac Men jag blir ganska förvirrad, tex det står iMac, Mac eller Mac pro. Kan hända att jag har lust att köra vissa spel ibland, Call of duty 4, Gta4 eller Counter strike. Har hört att det flesta programmen är gratis, redigerings program, m.m.

Frågorna:
Hur vet man vad Mac's processor klarar? mäter man det på samma vis som PC? Vad är det för Redigeringsprogram och är det effektiv, tex mycket effekter? Måste man köpa photoshop eller tex Cinema 4d om man vill ha det eller går det att ladda hem? Vad är det för speciellt med Mac's hårdvara jämnfört med Pc'ns?

Tack i förhand!
Citera
2008-02-26, 21:18
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Tjenare, jag har funderat på att beställa en Mac Men jag blir ganska förvirrad, tex det står iMac, Mac eller Mac pro. Kan hända att jag har lust att köra vissa spel ibland, Call of duty 4, Gta4 eller Counter strike. Har hört att det flesta programmen är gratis, redigerings program, m.m.

Frågorna:
Hur vet man vad Mac's processor klarar? mäter man det på samma vis som PC? Vad är det för Redigeringsprogram och är det effektiv, tex mycket effekter? Måste man köpa photoshop eller tex Cinema 4d om man vill ha det eller går det att ladda hem? Vad är det för speciellt med Mac's hårdvara jämnfört med Pc'ns?

Tack i förhand!

Om spelen är mac-kompatibla så ska det stå på förpackningen/hemsidan
Citera
2008-02-26, 21:26
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Du kan också köra Windows på Macen, om det nu skulle vara så att det spelet du har eller vill ha inte finns till mac. Vad menar du med redigeringsprogram? Till video eller trycksaker? Sånt är mig veterligt aldrig gratis oavsett plattform. Dock medföljer en del trevliga videoredigeringsprogram när du köper datorn. Vill du ha andra går de att köpa. Är man tex student kan man köpa hela Adobe Creative suite för strax över 2000 kr, vilket kostar runt 20 000 annars. Väldigt fördelaktigt med andra ord.

På frågorna om processorer, ja eftersom Apple idag har Intelprocessorer av typen Core2Duo så är det ingen skillnad. Hårdvaran är i stort sett samma skit som sitter i en PC, med skillanden att du kan köra MacOS på den och att du får mycket elegantare design.
Citera
2008-02-26, 21:29
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Vad menar du med redigeringsprogram? Till video eller trycksaker?

Han menar nog till videoredigering eftersom han sedan frågade vad adobe ps kostade.
Citera
2008-02-26, 21:33
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Frågorna:

Tack i förhand!
Processorn klara samma som motsvarande processor i en PC.

Menar du filmredigering? iMovie följer med alla Macar. Final Cut finns i två versioner beroende på hur professionell man är. Sen så finns det väl redigeringsprogram från andra tillverkare med, sysslar inte med det själv så har ej full kolll.

Photoshop och alla andra program finns på en tracker nära dig.

Kolla på Apple.com så ser du vad som följer med och vilka maskiner som säljes.
Citera
2008-02-26, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Processorn klara samma som motsvarande processor i en PC.

Det uttalandet bekymrar mig, har för mig att Leopard är bättre på att hantera systemresurser än XP/Vista....

Per definition, och vi talar om folk mun dvs Mac mot PC(WINDOWS)
Så är en Mac bättre även om det är samma processor
Citera
2008-02-27, 00:53
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Det uttalandet bekymrar mig, har för mig att Leopard är bättre på att hantera systemresurser än XP/Vista....

Men det gäller väl inte i alla lägen eller? Har för mig att drivisarna till grafikkorten i de flesta macar är långtifrån väluppdaterade. T ex så kör jag inte WoW lika fint i OS X som i XP på min Macbook Pro... Jävligt synd faktiskt.
Citera
2008-02-27, 08:35
Medlem
Citat:

Frågorna:

Tack i förhand!
Macbook = enkel bärbar, Macbook Pro = dyr bärbar, Mac mini = Budgetmac utan skärm, iMac = Mac med inbyggd skärm, det de flesta har som stationär, Mac Pro = Stationär mac med utbyggnadsmöjligheter.

Macbook och mac mini är inget vidare för spel, Macbook Pro och iMac är väl medelmåttiga / som en budget-PC, Mac Pro är enda alternativet om man vill ha det bästa.

Priser på programvara tror jag inte är någon skillnad, finns både kommersiella o gratis. Det följer med iMovie och iPhoto o lite så så att du kan göra enklare filmklipp o sortera o fixa till dina digitalfoton o så, men det finns ju bättre kommersiella som kostar massor.

Processorn är samma på en PC, så den klarar samma saker, men de är ju så snabba nu så det är ju inget att bry sig om typ. Du vill nog ha mer minne i din mac, typ heller 4GB än 2 .. "Grafikkorten" är lite väl enkla på allt förutom mac pro där man själv kan uppgradera, ska du inte spela det absolut nyaste spelar det väl dock antagligen ingen direkt roll. Sålänge du skippar macbook o mac mini.
Det är inget speciellt med en macs hårdvara, mer än att den är dyrare, det är samma saker som i en PC men med sämre uppgraderingsmöjligheter.

Vad för redigeringsprogram du snackar om vet jag inte, men om det är imovie så kan du googla på ilife o kika. Det är väldigt enkelt men det är ju även tanken med det.

Klart du kan ladda ner kommersiella programvaror.
Citera
2008-02-27, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh

Fast man skall inte lyssna så mycket på mactalibaner, om något tycker jag det är galet mycket sämre för att flash för os x är så jävla sämst så då o då används all min processorkraft för att spela flash... Ja, utöver att safari läcker minne som fan och använder 600-1000MB ram efter en dag.
Citera
2008-02-27, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoolander84
Men det gäller väl inte i alla lägen eller? Har för mig att drivisarna till grafikkorten i de flesta macar är långtifrån väluppdaterade. T ex så kör jag inte WoW lika fint i OS X som i XP på min Macbook Pro... Jävligt synd faktiskt.
Både apples OpenGL skall väl ligga efter (före Leopard iaf, vet inte hur det är med leopard) och vara mycket långsammare, och deras drivrutiner är kanske sämre men det skulle jag inte vara säker på då nvidia ju levererar bra drivrutiner för linux/freebsd/solaris så varför inte os x?
Citera
2008-02-27, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Fast man skall inte lyssna så mycket på mactalibaner, om något tycker jag det är galet mycket sämre för att flash för os x är så jävla sämst så då o då används all min processorkraft för att spela flash... Ja, utöver att safari läcker minne som fan och använder 600-1000MB ram efter en dag.
Jag håller med dig till 100%
Men flashproblemet är väl inte Apples fel, hur funkar det med Firefox då?
Citera
2008-02-27, 09:51
Medlem
Zoolander84s avatar
-

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Både apples OpenGL skall väl ligga efter (före Leopard iaf, vet inte hur det är med leopard) och vara mycket långsammare, och deras drivrutiner är kanske sämre men det skulle jag inte vara säker på då nvidia ju levererar bra drivrutiner för linux/freebsd/solaris så varför inte os x?

Ja, det är det jag menar. Har inte märkt någon skillnad i Leopard på spel i allmänhet, men det kom ju faktiskt en grafikuppdatering för nån vecka sen. Har inte provat att lira WoW sen dess, så det är väl inte helt omöjligt att det låg nån uppdaterad drivrutin inpackad där. Problemet är väl mest att om du surfar in på Nvidias hemsida så hittar du ju inte några uppdaterade OS X-drivrutiner där, till skillnad mot Windows och Linux. De hade gärna fått lägga lite mer krut på OS X tycker jag. Det är ju trots allt inga kassa grafikkort som sitter i dyrare macarna och det är synd att inte kunna utnyttja dess fulla potential. Men det kanske har nåt att göra med att Apple kör på OpenGL?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in