Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-26, 17:55
  #1
Medlem
FlyingMachines avatar
En fråga angående förtecken.

Jag försöker spela låten "Comptine d'un autre ete : L'apres midi" av Yann Tiersen. Jag har saxat ur de två första takterna.
Klicka här för bild.

Om jag förstått det rätt så betyder de fasta förtecknena att alla toner i låten ska höjas ett halvt tonsteg.

Om man då växlar mellan E# (dvs F) + E# och B# (dvs C) låter det bara inte rätt. Dessutom om man kollar på YouTube ser man att alla växlar mellan E + E och B de första två takterna.

Vad har jag missförstått, eller är det bara så att den som skrivit noterna råkat lägga till ett #?
Citera
2008-02-26, 19:00
  #2
Medlem
Cryxs avatar
Hmm.. Jaa det där var lite konstigt, för när jag spelar den låten gör jag också som du säger - Dubbla E sen plocka mellan B och G. Det är bara sista bastakten som F# ska vara med, då med dubbla D som bas och plocka mellan F# och G.

Eller så är det bara vi som läser notpapperet fel. :/

Aha, hittade felet tror jag om man kollar på den här filmen så har han med F# i andra bastakten:

http://www.youtube.com/watch?v=9Ejy564cbVs
Citera
2008-02-26, 19:54
  #3
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
En fråga angående förtecken.

Jag försöker spela låten "Comptine d'un autre ete : L'apres midi" av Yann Tiersen. Jag har saxat ur de två första takterna.
Klicka här för bild.

Om jag förstått det rätt så betyder de fasta förtecknena att alla toner i låten ska höjas ett halvt tonsteg.

Om man då växlar mellan E# (dvs F) + E# och B# (dvs C) låter det bara inte rätt. Dessutom om man kollar på YouTube ser man att alla växlar mellan E + E och B de första två takterna.

Vad har jag missförstått, eller är det bara så att den som skrivit noterna råkat lägga till ett #?

Ett kors betyder att låten går i Gdur och att alla F skall höjas ett halvt steg till Fiss.
__________________
Senast redigerad av miloudot 2008-02-26 kl. 20:01.
Citera
2008-02-27, 20:52
  #4
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Ett kors betyder att låten går i Gdur och att alla F skall höjas ett halvt steg till Fiss.
Aha. Jo då låter det genast mycket bättre.

Varför ska just F höjas ett halvt tonsteg när låten går i tonarten G-dur? Om du inte orkar förklara så har jag inget emot att söka information själv så länge du ger mig ett sökord.
Citera
2008-02-27, 21:58
  #5
Medlem
Miles smiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Ett kors betyder att låten går i Gdur och att alla F skall höjas ett halvt steg till Fiss.

Vill bara påpeka att ett korsförtecken inte bara visar att tonarten är G dur utan även E moll (och kan även indikera modalitet såsom A dorisk, B frygisk, C lydisk, D mixolydisk och F# lokrisk, förutom de tidigare nämnda G jonisk och E eolisk). Har dock inte kikat på låten ni snackar om.

Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Varför ska just F höjas ett halvt tonsteg när låten går i tonarten G-dur? Om du inte orkar förklara så har jag inget emot att söka information själv så länge du ger mig ett sökord.

Konkret beror det på att G dur skala innehåller tonerna G A B C D E F#. Vill du lära dig mer föreslår jag att du googlar orden tonart, skala och kvintcirkel.
Citera
2008-02-28, 17:42
  #6
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miles smiles
Konkret beror det på att G dur skala innehåller tonerna G A B C D E F#. Vill du lära dig mer föreslår jag att du googlar orden tonart, skala och kvintcirkel.
Har du någon länk att tipsa om? Har försökt att förstå mig på detta (tonarter och skalor) ett bra tag utan att lyckats förstå något (i princip).
Citera
2008-02-28, 19:56
  #7
Medlem
Miles smiless avatar
Hittade efter ett googlesök på "musikteori" den svenska sajten www.musikteori.se som jag tycker förklarar grunderna i musikteori ganska bra. Hoppas det klarnar mha det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback