Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Du har inte förstått ett jota av poängen jag ville ha fram.
Jag ser inte nyttan i att kvinnor och män ska bli lika.
Jag ser heller inte nyttan i att alla ska sträva efter någon fjantig norm som inte passar den enskilde individen.
Vissa har inte behovet av smälta in i mängden, vilket tydligen sticker i andras ögon.
Avundsjuka?

Givetvis ser män och kvinnor olika ut men den stora skillnaden är väl ändå fysisk/psykisk, tycker du inte?
När det gäller kläder så kan kvinnor utan problem klä sig manligt men inte vice versa.
Tjejer kan ha blåställ, snickarbyxor, kostym (kvinnligt snitt sitter dock bäst), slips och INGEN bryr sig om det.
Så otroligt tramsigt att så fort det manliga könet anammar något som utsetts vara typiskt kvinnligt så ska det kommenteras.

Ju mindre begränsningar utifrån av samhället satta normer, ju bättre.
Vill sonen på eget initiativ ha "kvinnokläder" så är det hans val och hans rättighet.
Att sonen får möjligheten att göra dessa val innebär att han får tänka och fatta beslut på egen hand.
Gäller även om du har en flicka som råkar avsky kjol, klänning och flätor i håret.
Att tvinga på sina barn kläder som för dem känns fel är för mig att skapa helt onödiga konflikter.
Konflikter lär det ju ändå bli under uppfostran, jag skulle föredra att begränsa dem till frågor som är av lite mer betydelse.

För mig spelar det inte någon roll hur jag personligen vill att samhället ska se ut när jag uppfostrar mina barn. Det enda som betyder något är hur jag kan få mina barn att bli lyckliga, sjävständiga och sjävförsörjande människor i denna värld. Om det betyder att jag får göra saker som jag egentligen inte gillar så får jag svälja min stolthet och göra det. Allt för mina barns skull. De går före mina politiska åsikter.

Att vägleda och tvinga är inte samma sak. Finns ingen anledning att leda in sitt barn på aktiviteter som i framtiden bara kommer ge barnet problem.
Senast redigerad av JB9 2008-02-27 kl. 16:06.
Citera
2008-02-27, 15:57
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Citat:
Hur många typiska mans-plagg och färger kan du räkna upp som inte är passande kvinnor?

Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Suspensoar!

Hahaha helt klart
Citera
2008-02-27, 16:04
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
För mig spelar det inte någon roll hur jag personligen vill att samhället ska se ut när jag uppfostrar mina barn. Det enda som betyder något är hur jag kan få mina barn att bli lyckliga, sjävständiga och sjävförsörjande människor i denna värld. Om det betyder att jag får göra saker som jag egentligen inte gillar så får jag svälja min stolthet och göra det. Allt för mina barns skull. De går före mina politiska åsikter.

Att vägleda och tvinga är inte samma sak. Finns ingen anledning att leda in sitt barn på aktiviteter som i framtiden bara kommer ge barnet problem.

Exakt!
Det är precis vad jag menat när jag skrivit att jag inte anser att man skall använda sina barn som verktyg/vapen för ens egna åsikter/värderingar.
Skillnad anser jag dock att det är om barnet själv uttrycker en önskan.
Notera att vi diskuterar kläder och färger, det är för mig inga laddade frågor och därför ser jag ingen anledning att sätta förbud eller avstyra.
För dig kanske färg och klädval skall hållas inom stereotypa normer och därför resonerar vi olika.
Senast redigerad av Lava 2008-02-27 kl. 16:07.
Citera
2008-02-27, 16:12
Medlem
Citat:
För dig kanske färg och klädval skall hållas inom stereotypa normer och därför resonerar vi olika.

Vad jag anser är irrelevant. Däremot så tror jag att det blir enklare och roligare för min son att gå i skola om han går dit i byxor istället för klänning varför jag inte finner någon anledning att leda in honom på den stigen tidigare heller.

Jag respekterar om andra tror att det är bättre om barnet fullt ut får utforska så mycket som möjligt. Däremot så har jag ingen förståelse för dem som hänvisar till hur samhället borde se ut etc etc. Då blir barnen slagträn i debatten precis som Lava säger.
Citera
2008-02-27, 16:12
Bannlyst
Konstigt att dessa fruntimmer får lov att klä sina söner i rosa och de får jättemycket beröm medan det skulle bli ett himmla liv om någon till exempel hade haft en dotter och sagt: "Självklart klär jag ungen i rosa, hon älskar rosa och det är en feminin färg.". Då hade det handlat om att ungen hade blivit hjärntvättad av samhällets sjuka normer där tjejer måste har rosa, annars blir de utstötta.
Har det inte gått upp för alla dessa idioter som säger att man ska att det är diskriminering att klä tjejer i rosa att tjejer ofta GILLAR rosa? Hur skulle annars dessa "normer" skapats från början? Fanns det ett råd på medeltiden som bestämde vilka färger som skulle vara kvinnliga samt vilka som skulle vara manliga? "Japp, då slår vi fast att rosa är en kvinnlig färg då, från och med nu ska vi tvinga alla flickor att ha på sig rosa."?
En majoritet av alla tjejer jag känner är väldigt förtjusta i rosa, till och med min rara mors favoritfärg är rosa!
Citera
2008-02-27, 16:33
Medlem
Tycker det är trist att tjejer "ska" ha rosa, lila, glitter, fluff och gulligull, och killar "ska" ha svart, blått, grönt, kamouflagemönster, superhjältar och annat "tufft". Skittråkigt att ungarna ska lära sig redan som småbarn att man ska vara söt och gullig resp. tuff och våldsam för att passa in.

Och så hör man om folk som vill ta reda på könet på fostret för att veta om de ska köpa rosa eller blå grejer. Tills de vet får mormor sticka gula och vita kläder, för TÄNK om bebisen skulle få FEL färg! Ve och fasa! En tvåveckors kille får säkert men för livet och blir musikalartist om man tar på honom en rosa body! Jag vill gärna klä mina ev. framtida barn i mycket blått (i alla fall tills de blir gamla nog att protestera) helt enkelt för att jag tycker att det är den snyggaste färgen. Men får man då en dotter kommer väl alla tro att det är en kille om hon har blå mössa t ex... Varför ska det vara så? Alla kan väl ha alla färger?

Men det känns inte mycket vettigare med pk-morsor som minsann ska klä sin son i rosa för att visa hur fördomsfria och moderna de är.

Känns inte som det var så stor grej förr i tiden (när jag var barn). Min kompis (kille) kom hem till oss i klädd en av sina systrars gamla klänningar en dag på 80-talet. Det tyckte mamma var lite lustigt, men det var knappast någon som retade honom för det eller tyckte det var bögigt. Skit samma liksom. Det var bättre förr...
Citera
2008-02-27, 16:38
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Vad är det som säger att mobbungen har skinnjacka?
Alla vet att mobbungar har knuttejacka.
Citat:
Ursprungligen postat av JB9

Japp. Det här håller jag med om.
Citera
2008-02-27, 16:43
Medlem
Byfånes avatar
Trender kommer och går, så även med barnmode, det är ju inte som att alla andra mammor förutom ovan nämnda prompt klär sina barn i rosa och blått. Tror inte det kommer vara nått problem med mobbning ifall en kille på 7år råkar ha rosa byxor en dag.

Men jag får även en otäck känsla att mamma Inger kör med propaganda för kalle 7år att han är homosexuell
Citera
2008-02-27, 17:14
Medlem
tclaessons avatar
Aahh, jag blir galen! Vilket jävla tramsande det ska vara med genus hit och genus dit nu för tiden.

Vad fan spelar det för roll om tjejer gillar rosa och killar gillar blått? Att tjejer gillar att leka med dockor och killar gillar att leka med bilar? Ungarna blir inte skadade av att det är så här. När jag var liten hade jag ingen lust alls att leka med barbie, utan det var vägarbete och traktorer som gällde! Inse att killar och tjejer är olika! Är det så jätte farligt?

Men visst, gillar Rasmus rosa och tjejsaker får han väl ha det. Men tvinga inte på honom massa saker, som jag antar att vissa av dessa genusmorsor gör.
Citera
2008-02-27, 17:19
Medlem
Skithuss avatar
Mina ungar bestämmer själva vilka färger dom vill ha.
Dottern väljer mest "tjejiga" färger och sonen mer "coola" killkläder.
Och då klädde vi ändå dottern i tex camobyxor när hon var liten

Och att vara så upprörd över att en liten kille gillar rosa glitter och klänningar
Det är väl inget att hetsa upp sig på?
Oftast är det en övergående period då dom tycker sånt är fint.
Det går över med tiden
Citera
2008-02-27, 17:30
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skithus

Och att vara så upprörd över att en liten kille gillar rosa glitter och klänningar
Det är väl inget att hetsa upp sig på?
Det går över med tiden

Absolut inget att hetsa upp sig över. Precis som att det är inte är något att hetsa upp sig över om ens dotter gillar rosa och ens pojke gillar blått. Ungar är ungar och dom borde få upptäcka världen lite själv.

Men jag blir så fruktansvärt upprörd när stolta genusmorsor skryter över hur dom minsann klär sin lille son i rosa och börja babbla om att killar och tjejer ska smälta ihop till ett och samma kön. Det är så..meningslöst..
Citera
2008-02-27, 17:42
Medlem
Byfånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skithus
Det går över med tiden

Puuuhh tack för det värmande tipset..........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in