Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-27, 13:26
Bannlyst
Sjukt att leka med barns psyken sådär, bara för att man kan liksom. Morsan gör det säkert för att framstå som en "helylle, fördomsfri" svensson som inte bryr sig alls om sin son blir bög.

Typiskt Sverige.
Citera
2008-02-27, 13:29
Bannlyst
Elisabeth Lindströms och Alexanders mamma Marias berättelser var fina och rörande. Det är väl inget konstigt med att killar gillar t ex rött?

Det är väl heller inget märkligt med att barn går igenom olika stadier som små? För att ta ett eget exempel:
När min lillebror var ca 4 så såg han upp till mig storasyrran och ville vara som jag. Han ville klä sig som mig, Han fick min gamla pyjamas, korta byxor och typ t-tröja i rosa + rosa blommor. Han älskade den!!

När han var ca 3,5-5 år så var rött hans absoluta favoritfärg. Sen skiftade det och han ville vara en tuff kille. Då var blått i alla nyanser favoritfärgen.
Citera
2008-02-27, 13:37
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag konstaterar bara att det finns fler som GH på familjeliv. De skriver inlägg för att provocera och uppröra...
Citera
2008-02-27, 14:05
Medlem
J.Ns avatar
Får jag någonsin barn så får de välja vad de själva vill eller inte vill ha. Innan dess så lär jag undvika de absolut mest könscementerade varianterna av kläder.
Citera
2008-02-27, 14:07
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkovic1
Sjukt att leka med barns psyken sådär, bara för att man kan liksom. Morsan gör det säkert för att framstå som en "helylle, fördomsfri" svensson som inte bryr sig alls om sin son blir bög.

Typiskt Sverige.

De enda jag känner som är bögar och haft liknande historier om klädvalen är de som inte fått välja vad de ville som små utan blev tvingade till typiska killkläder- och färger. Tänk på det istället.
Citera
2008-02-27, 14:16
Medlem
Beldarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Nej. Det är skitsnack. Barn mobbar för barn är elaka. Barn mobbar för att mobbare får många kompisar och makt över sina skolkamrater. Mobbare blir populära. Många gör det bara för det är "kul".

Det där med att "stackars mobbare mår så dåligt själva" är något trams som växt fram i soosse-Sverige, då det är obligatoriskt att utgå från att alla förövare är de riktiga stackars offren.

Nej, du snackar skit däremot.

Ett barn som mobbar gör det för att han/hon har ett hävdelsebehov som tar sig uttryck i att reta andra barn och få så många som möjligt med på det dom hittar på.

Barn är inte elaka, dom försöker klara av världen på det sätt dom blir lärda av de vuxna och sin omgivning. Att inse det är inte samma sak som att ursäkta dom. Men så långt kanske du inte kan tänka?

Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Ska det vara så svårt och förstå, det är opassande att en kille kommer med klänning till skolan. Det är föräldrarnas uppfgift att se till att han klär sig anständigt

Det finns något som är manligt och något som är kvinnligt, det är romantiskt, bra och trevligt. Motsatsen är bissarr

För inte allt för många år sen kläddes småpojkar i klänningar när dom avbildades på porträtt...Och det var inte bondepojkarna i första hand

Vad som är manligt och kvinnligt sitter inte i kläderna. Och nej, jag förstår inte det opassande i att en pojke klär sig i klänning. Du har heller inte lagt fram något argument till det...

Citat:
Ursprungligen postat av JB9
Barn kommer inte att sluta mobba för att unga killar inte klär sig i klänning. Däremot så lär den minska och risken för att just ditt barn blir mobbat skulle öka radikalt om du lät honom gå till skolan i rosablommig klänning och flätor. Det är t.o.m. troligt att han skulle bli mobbad.

Nej, mobbingen kommer inte minska pga Björn, 7 år inte tar på sig sin favoritklänning till skolan. Den kommer finna en annan väg istället, så länge som föräldrar är intoleranta och slutna i sitt sätt att se på barns utveckling.

Med tanke på en del svar i den här tråden så behövs uppenbarligen debatten om färger och kläder på barn iallafall... Jisses.
Citera
2008-02-27, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
De enda jag känner som är bögar och haft liknande historier om klädvalen är de som inte fått välja vad de ville som små utan blev tvingade till typiska killkläder- och färger. Tänk på det istället.
Vilket betyder att de var bögar från början. Ingen normal liten pojke vill klä sig i rosa klänningar och se ut som en flicka.
Citera
2008-02-27, 14:58
Medlem
TheBoots avatar
Usch, förstöra samhället på det sättet. Hade ju skärrat en för livet om man hade fått se foton på sig själv hur man gick i klänningar och diverse fjollutsmyckningar till man vart gammal nog att klä sig själv. Jäkla föräldrar som håller på med sånt trams.
Citera
2008-02-27, 15:19
Medlem
Nu har jag ingen son (än?), men om jag skulle få en och han ville ha klänning hade köpt en kilt
Citera
2008-02-27, 15:22
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
Vad är det som är så hemskt med att män och kvinnor ser annorlunda ut.

Män attraheras av en viss typ av kläder. Kvinnor av en annan. Oavsett om du vill eller inte så kommer män och kvinnor aldrig bli lika.

Du har inte förstått ett jota av poängen jag ville ha fram.
Jag ser inte nyttan i att kvinnor och män ska bli lika.
Jag ser heller inte nyttan i att alla ska sträva efter någon fjantig norm som inte passar den enskilde individen.
Vissa har inte behovet av smälta in i mängden, vilket tydligen sticker i andras ögon.
Avundsjuka?

Givetvis ser män och kvinnor olika ut men den stora skillnaden är väl ändå fysisk/psykisk, tycker du inte?
När det gäller kläder så kan kvinnor utan problem klä sig manligt men inte vice versa.
Tjejer kan ha blåställ, snickarbyxor, kostym (kvinnligt snitt sitter dock bäst), slips och INGEN bryr sig om det.
Så otroligt tramsigt att så fort det manliga könet anammar något som utsetts vara typiskt kvinnligt så ska det kommenteras.

Citat:
Vad har självständigt tänkande med att pracka på sin son kvinnokläder i unga år?

Ju mindre begränsningar utifrån av samhället satta normer, ju bättre.
Vill sonen på eget initiativ ha "kvinnokläder" så är det hans val och hans rättighet.
Att sonen får möjligheten att göra dessa val innebär att han får tänka och fatta beslut på egen hand.
Gäller även om du har en flicka som råkar avsky kjol, klänning och flätor i håret.
Att tvinga på sina barn kläder som för dem känns fel är för mig att skapa helt onödiga konflikter.
Konflikter lär det ju ändå bli under uppfostran, jag skulle föredra att begränsa dem till frågor som är av lite mer betydelse.
Citera
2008-02-27, 15:39
Medlem
Förstår inte grejen med att barn skall få bestämma. Min dotter är med när det shoppas kläder. Vissa saker köper ja inte då jag anser att de är för dyra för den korta tid de kommer användas (barn växer ju rätt snabbt). Vissa saker köper jag inte för jag tycker rent av att det är jävligt fult o.s.v o.s.v.
Hade hon fått bestämma hade hon haft endast kjol på sig året runt oavsett väder. Detta går jag naturligtvis inte heller med på då hon skulle få frostskador på vintern.
Hade hon fått välja hade det varit glass till middag varje dag och godis till mellanmål, också en sak som helt enkelt inte passar sig. Men det hade jag med gjort, om det inte var så att jag hade varit medveten om att det är väldigt onyttigt och att kroppen inom en snar framtid skulle rasa ihop.
Hon får helt enkelt välja inom rimliga gränser.
Samma hade gällt om hon var en pojke... i små-åren tycker han kanske att klänning med blommor är fint, det betyder inte att han är medveten om hur dåligt det passar sig. Är han där emot 14 och vill ha klänning, så är han väl medveten om konsekvenserna, så då hade han väl fått ha de då?!?
Sedan ser jag inte en rosa kofta som ett problem, eller flickor i snickarbyxor heller, men de måste ju finnas gränser?!?
Nu har det blivit så att det är accepterat med flickor i byxor och huvtröjor, och fortfarande är konstigt med pojkar i klänning. Det kan inte och behöver inte vara 100% rättvist ..
Vad ska man göra om pojken vill ha mens och flickan skäggstubb (ok, lite överdrivet, men ändå)
Sedan finns det pojkiga "flickplagg" .. som jag sa innan .. kilt? Eller köp spidermantyg och sy en sarong?
Citera
2008-02-27, 15:53
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla The Kid
Hade hon fått bestämma hade hon haft endast kjol på sig året runt oavsett väder. Detta går jag naturligtvis inte heller med på då hon skulle få frostskador på vintern.
Hade hon fått välja hade det varit glass till middag varje dag och godis till mellanmål, också en sak som helt enkelt inte passar sig.?

Barn ska inte bestämma wse.
Det är inte vad detta handlar om.

Detta med glass och kläder är ett bra exempel på vad jag tycker är värt att ta strid för och inte.
Kläder - vem tar skada?
Glass - osunt och lättargumenterat.

Kjol på vintern är väl å andra sidan ingen big deal? Kan väl ha grova strumpbyxor under?
Moderiktigt dessutom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in