• 4
  • 5
2008-03-17, 18:08
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Och vad r feminism annat n just jmstlldhet mellan knen?
Fr mig, en slagordsorienterad vnsterrrelse vars medlemmar brukar uppvisa kronisk 'holier than thou'-attityd och som verkligen borde byta till koffeinfritt.

Jmfr "antirasism"; svensson i gemen brukar tycka att rasism r ngonting dligt och ett problem som br motarbetas -- men kallar sig inte "antirasist" fr det. Den termen frknippas med skogstokiga vnsterextremister som svensson i gemen varken vill ha med att gra eller frknippas med.
Citera
2008-03-23, 15:05
Medlem
Jag vet inte . Har aldrig pratat om det p det viset. Men kan inte sga att jag skulle kalla mig feminist. Man behver ju faktiskt inte argumentera med ngon om man inte vill. Tanken att Gran Persson r feminist gr att ordet knns n mer frmmande fr mig.
Citera
2008-03-23, 16:28
Medlem
Eftersom det finns flera typer av feminism s kan det vara bra att anvnda sig av en definition som tcker in de flesta typer, tminstone om man vill uttala sig om feminism generellt.

En sdan skulle kunna innehlla dels en deskriptiv komponent i stil med: "Kvinnor och mn r inte jmstllda i dagens samhlle".

Dels en normativ komponent: "Detta r fel och vi borde gra ngot t det".
Citera
2008-03-25, 01:08
Medlem
Pavement_boys avatar
Jag r kille och jag r feminiost. Det har jag varit nda sedan jag frst frstod vad ordet innebar. Vad har ni fr argument fr att inte vara det? Eller r ni fr jmstlldhet men rdda fr ordet "feminist"?
Citera
2008-03-25, 01:28
Medlem
ayanamiis avatar
Jag har aldrig kommit ut eftersom jag aldrig gtt in.
Citera
2008-03-25, 02:02
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Det r vl bara de mest depraverade av vnstervridna mn som helt rligt kan kalla sig fr feminister?

Hr r jag!
Citera
2008-03-25, 06:47
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Det r vl bara de mest depraverade av vnstervridna mn som helt rligt kan kalla sig fr feminister? I min bekantskapskrets r det tminstonne s. Jag tror nog faktiskt det vore vrre att komma ut som feminist i ett friskt sllskap.

Jag har kallat mig feminist efter den frsta vgen av feminism (dvs. den som rdde under 1800-talet, som i princip enbart stod fr att kvinnor ska behandlas p lika villkor som mn och dessutom ha rtt att rsta). Men det knns i nulget som ett knepigt uttryck som verkar ha besudlats av makt-hungriga galningar.

Jag gillar uttrycket "Equalist" bttre faktiskt. Kort och gott s r jag fr jmnstlldhet. Detta har faktiskt inte med ngon politisk frg att gra utan av ett helt intellektuellt beslut. Jag stller mig utanfr det politiska spelet d det inte existerar ngot parti som till fullo verensstmmer med mina sikter...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in