2008-03-04, 09:48
Medlem
Meursaults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
OK, s feminismen omfattar en frestllning om mer i detalj hur det rder ojmlikhet mellan kvinnor och mn, samt en strategi fr hur denna ojmlikheten skall bekmpas. Intressant och klargrande. Tack Meursault!

Begreppet genus, och knsmaktsordning, r de delar av den feministiska vokabulren? Av den feministiska vrldsbilden eller ideologin?

S r det i allra hgsta grad.

Men numera finns en post-feministisk genusteori ockskallad "queerteori". Den utgr ifrn att alla ska f anvnda vilka knsrelaterade beteenden och attribut dom vill oavsett biologiskt kn, kort sagt. Det biologiska knet ska enligt den teorin vara ovsentligt i alla avseenden, eftersom alla kan vlja sitt genus (genus brukar beteckna det sociala knet). Lite utav en individualistisk variant av den mer kollektivistiska feminismen som ocks syftar till att tcka in mnniskor med avvikande sexualiteter.
Citera
2008-03-04, 12:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Maskulinister bejakar sin manlighet

Fr mig verkar det som feminist r populrt bland manliga politiker journalister, samhllsdebattrer o knsrollsteoretiker, men att det knappt frekommer bland vanliga mn.

Jag fredrar att som man kalla mig maskulinist och kopplar det inte till ngon srskild uppfattning om rollfrdelning i hemmet eller jmlikhet. Jag kper aldrig att bara ordet feminist skulle betyda att man r fr jmlikhet. det r en ful kupp av kossan Schyman att frska infra den tolkningen.
Citera
2008-03-05, 12:15
Medlem
Empresss avatar
Empress,

Citatet Feminism r en rrelse fr kvinnors jmstlldhet med mn, enligt Svenska Akademiens ordlista (2006)"r hmtat frn svenska Wikipedia. [/quote]

ehh jaha.
Det r fortfarande skillnad mellan "idiologi" och "juridiskt begrepp"..

Citat:
En lagstadgad jmstlldhets policy behver kanske inte ndvndigtvis innebra att man avser att alla grupper p arbetsmarkanden skall vara jmstllda. Men med jmstlldhet brukar man vl nd avse att tminstone kvinnor och mn skall vara jmstllda?

Var har jag hvdat detta? Jag dubbelkollade mig sjlv och har aldrig hvdat detta.
Jag har skrivit tv gnger tidigare att det r skillnad mellan "lagstadgad feminism" och "lagstagad jmstlldhets policy". Det finns inget som heter "lagstadgade feminism".
bara fr att du inte kan skilja p idiologi och juridiskt begrepp s kan du ju inte lasta omgivningen fr detta.

Jag har frskt utan framgng, i mitt senaste svar, att f dig att fatta att bara fr att man r fr jmstlldhet s mste man inte var feminist.. Bara fr att fretaget har en jmstlldhets policy s r det inte samma sak som att det r lagstadgad feminism som du vill hvda.

I mitt senaste svar (innan detta svar) s frskte jag f dig att fatta att
feminism r "en rrelse" som jobbar fr jmstlldhet s r de inte synonymt med den "enda rrelsen".

Citat:
Att det skulle g bra att vara fr jmstlldheten mellan knen utan att vara feminist, som du pstr, r intressant men inte alldeles ltt att f ihop.

Hur definierar du feminism? Menar du att feminism r ngot mera n strvan efter jmstlldhet mellan kvinnor och mn?[/quote]

Jag har inte definierat feminism.. Jag tnker inte heller definiera feminism bara fr att det hr inte hit d det handlar om att f dig att frst att man inte "mste" vara feminist fr att vara fr jmstlldhet mellan knen. Jag har heller aldrig menat att feminism r ngot "mer" n att strva efter jmstlldhet mellan mn och kvinnor.
Bara fr att du har skapat dig en bild av saken, som inte stmmer med verkligheten, s r det fel att lgga in ditt synstt av saken i andras svar.

Mitt svar handlade om att f dig att fatta att man kan vara fr jmstlldhet utan att vara feminist fr den saken skull, man behver inte vlja idiologin feminismen fr att verka fre jmstlldhet mellan knen..

Snlla du ls och reflektera vad jag skrev i stllet och p vad jag svarade p i dina kommentarer i stllet fr att hitta p eget innehll i inlgget, som r kraftigt frgat av din egna syn p saken, och sedan svar p det..
Citera
2008-03-05, 13:25
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Fr mig verkar det som feminist r populrt bland manliga politiker journalister, samhllsdebattrer o knsrollsteoretiker, men att det knappt frekommer bland vanliga mn.

Jag fredrar att som man kalla mig maskulinist och kopplar det inte till ngon srskild uppfattning om rollfrdelning i hemmet eller jmlikhet. Jag kper aldrig att bara ordet feminist skulle betyda att man r fr jmlikhet. det r en ful kupp av kossan Schyman att frska infra den tolkningen.

Ja inte bara Gudrun avShyman utan ven Margareta Winberg.. Skerligen finns det mer rabiata feminister som mrks och syns i media som har som vt drm att r man fr jmstlldhet s "mste" man vara feminist..
Citera
2008-03-05, 13:33
Medlem
Empresss avatar
Citat:
OK, s feminismen omfattar en frestllning om mer i detalj hur det rder ojmlikhet mellan kvinnor och mn, samt en strategi fr hur denna ojmlikheten skall bekmpas. Intressant och klargrande. Tack Meursault!

hh!
Du sger att du gr/gtt p unveristet och kan inte skillja p "idiologi" och ett "juridiskt grepp"? Och kan inte skilja p "en" och "enda"?
Borde man inte kunna skilja p detta oavsett vilken fakultet man vljer p univeristet?
Citera
2008-03-05, 23:32
Medlem
snmannens avatar
Jmstlldhet innebr rimligen jmstlldheten mellan knen. Och vad r feminism annat n just jmstlldhet mellan knen?

Om inte feminism skiljer sig p ngot stt frn jmstlldhet mellan knen s r man rimligen feminist om man strvar efter jmstlldhet mellan knen.

Att jmstlldhet mellan knen inte skulle vara en ideologi samtidigt som feminism r en ideologi, ja det gr inte ihop. Enda sttet att f ekvationen att g ihop r om man frklarar hur feminism skiljer sig frn att strva efter jmstlldhet mellan knen. Men att peka p denna skillnad tycks Empress ha svrt fr.
Citera
2008-03-07, 23:03
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil

[...]Sen kan du ju ta en titt p vad dina lnkar brjar med...

"jmk" "music" "etnologi". Den sista r vl den enda av ngorlunda relevans.[...]

Jag r inte lika sker, som du, p att saker som: radio, tv, tidningar, musik, teater, reklam och vrig media r helt irrelevanta i sammanhanget...
Senast redigerad av Dogrust 2008-03-07 kl. 23:06.
Citera
2008-03-08, 00:04
Medlem
Slklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Ja inte bara Gudrun avShyman utan ven Margareta Winberg.. Skerligen finns det mer rabiata feminister som mrks och syns i media som har som vt drm att r man fr jmstlldhet s "mste" man vara feminist..
h, jag hade glmt Maggan "Flickan-i-Havanna-mste-skrivas-om" Winberg! Med sna vnner behver feminismen inga fiender.
Citera
2008-03-08, 03:25
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
h, jag hade glmt Maggan "Flickan-i-Havanna-mste-skrivas-om" Winberg!

*Suck*
Finns det mer att sga om den dr idioten?

Citat:
Med sna vnner behver feminismen inga fiender.

Oh var bara tvungen att higlighta...

S jefla sant som det r skrivet.

Tack fr ett underbart garv.. Tur att jag sg det efter jag gick en vnda med en feminist i en annan trd strax innan.. S man fick ngot underbart att gotta sig t..

Hm.. Undra om det r dags att kpa in originalet innan Maggan gr allvar i hotet med att tvinga igenom en omskrivning av texten?
Citera
2008-03-08, 09:53
Medlem
Slklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Hm.. Undra om det r dags att kpa in originalet innan Maggan gr allvar i hotet med att tvinga igenom en omskrivning av texten?
Maggan har vl (med rtta) blivit marginaliserad och bortkrd frn verklig makt. Vet inte vad hon gr nufrtiden, faktiskt.
Citera
2008-03-08, 11:32
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Maggan har vl (med rtta) blivit marginaliserad och bortkrd frn verklig makt. Vet inte vad hon gr nufrtiden, faktiskt.

Ja hon har ju detta.. men det finns alltid en liten risk att hon kan komma tillbaka.. Jag har fr mig att Mona kunde tnka sig att ha henne i sin nya regering.. ven om hon inte ingr i den nu direkt..
Citera
2008-03-08, 12:35
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Jmstlldhet innebr rimligen jmstlldheten mellan knen. Och vad r feminism annat n just jmstlldhet mellan knen?

Om inte feminism skiljer sig p ngot stt frn jmstlldhet mellan knen s r man rimligen feminist om man strvar efter jmstlldhet mellan knen.

Har inte hvdat detta.. Vad fr du det ifrn? r det fr att du har svrt att skilja p "en" och "enda"? nu sitter du och skriver "r man rimmligen feminist".. nej man "r" inte feminist bar fr att man r fr jmstlldhet.. Det finns flera rrelser och idiologier som jobbar fr jmstlldhet mellan knen..

Bara fr att feminismen r den mest knda rrelsen fr detta ndaml s r det inte heller en urskt till att pst att ngon r en feminist bara fr att ngon jobbar fr knsjmstlldhet.
D det finns fortfarande andra rrelser som jobbar fr jmstlldhet..
Antifeminismen r en av dem men de r emot feminismen dr av namnet.
Sedan har man dem som kallar sig fr humanister.. De har ox sin ide i sin rresle p hur man uppnr knjmstlhet..

Citat:
Att jmstlldhet mellan knen inte skulle vara en ideologi samtidigt som feminism r en ideologi, ja det gr inte ihop.

Har inte sagt att "jmstlldhet" r en idiologi det r du som pstr detta, och jmstlldhet r inte en "idiologi/rrelse" heller. Det borde du ju begripa om du kan anvnda wikipedia som uppslagsverk, eller sl upp i en ordbok s ser du det sjlv att "jmstlldhet" inte r en idiologi.. S hr har du fel i ditt uttalande om "jmstlldhet" och vad "jmstlldhet" r.. .

Feminismen r en rresle/idiologi som har sin ide och HUR (fortfande) man uppnr jmstlldhet inget annat.
Det r du som stter likhetstreck mellan feminismen och jmstlldheten och sedan vgrar hrdnackat att ta till dig att man kan ha andra idiologier/rrelser fr hur man uppnr jmstlldhet mellan.. S till den milde grad att du gr ut med falsarium ver att fretag har" lagstadgad feminism" som policy..

Citat:
Enda sttet att f ekvationen att g ihop r om man frklarar hur feminism skiljer sig frn att strva efter jmstlldhet mellan knen. Men att peka p denna skillnad tycks Empress ha svrt fr.

Nej det r inte jag som har problem med att peka p skillnaden..
Det r du som har svrt att frst skillnaden mellan "idolog/rrelse" , "en" och "enda".
Och sammarblandar "jmstlldhet" med "feminism" bara fr att feminismen jobbar fr jmstlldhet p sitt stt och det innebr inte att det r den "enda giltiga" sttet samhllet att jobba fr det p.. Visst ingen frnekar heller varken vi icke-feminister
eller sansade feminister ver att feminismen r den som har starkast grepp i sammhllet.

Du kan ju knappast lasta din omgivning och andra som svara dig fr att feminister i allmnhet r snabba p att mrkas och synas och anvnda utrycket "men om du r fr jmstlldhet s r du feminist".. men det r inte heller alla feminister som gr s uta repsektera och accepterar att man kan ha valt andra "rrelser/iddologier" p att n jmstlldhet mellan knen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in