Empress,
Citatet Feminism r en rrelse fr kvinnors jmstlldhet med mn, enligt Svenska Akademiens ordlista (2006)"r hmtat frn svenska Wikipedia. [/quote]
ehh jaha.
Det r fortfarande skillnad mellan "idiologi" och "juridiskt begrepp"..
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
En lagstadgad jmstlldhets policy behver kanske inte ndvndigtvis innebra att man avser att alla grupper p arbetsmarkanden skall vara jmstllda. Men med jmstlldhet brukar man vl nd avse att tminstone kvinnor och mn skall vara jmstllda?
Var har jag hvdat detta? Jag dubbelkollade mig sjlv och har aldrig hvdat detta.
Jag har skrivit tv gnger tidigare att det r skillnad mellan "lagstadgad feminism" och "lagstagad jmstlldhets policy". Det finns inget som heter "lagstadgade feminism".
bara fr att
du inte kan skilja p idiologi och juridiskt begrepp s kan du ju inte lasta omgivningen fr detta.
Jag har frskt utan framgng, i mitt senaste svar, att f dig att fatta att bara fr att man r fr jmstlldhet s mste man inte var feminist.. Bara fr att fretaget har en jmstlldhets policy s r det inte samma sak som att det r lagstadgad feminism som du vill hvda.
I mitt senaste svar (innan detta svar) s frskte jag f dig att fatta att
feminism r "en rrelse" som jobbar fr jmstlldhet s r de inte synonymt med den "enda rrelsen".
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Att det skulle g bra att vara fr jmstlldheten mellan knen utan att vara feminist, som du pstr, r intressant men inte alldeles ltt att f ihop.
Hur definierar du feminism? Menar du att feminism r ngot mera n strvan efter jmstlldhet mellan kvinnor och mn?[/quote]
Jag har inte definierat feminism.. Jag tnker inte heller definiera feminism bara fr att det hr inte hit d det handlar om att f dig att frst att man inte "mste" vara feminist fr att vara fr jmstlldhet mellan knen. Jag har heller aldrig menat att feminism r ngot "mer" n att strva efter jmstlldhet mellan mn och kvinnor.
Bara fr att du har skapat dig en bild av saken, som inte stmmer med verkligheten, s r det fel att lgga in ditt synstt av saken i andras svar.
Mitt svar handlade om att f dig att fatta att man kan vara fr jmstlldhet utan att vara feminist fr den saken skull, man behver
inte vlja idiologin feminismen fr att verka fre jmstlldhet mellan knen..
Snlla du ls och reflektera vad jag skrev i stllet och p
vad jag svarade p i dina kommentarer i stllet fr att hitta p eget innehll i inlgget, som r
kraftigt frgat av din egna syn p saken, och sedan svar p det..