Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Exakt, men människan kan handla annorlunda. Det kan inte vulkanen.
Det är just det som är en öppen fråga och som man diskuterar när man behandlar problemet med den fria viljan...
Citat:
Du blandar nog ihop moralisk/omoralisk med hur en viss händelse kan påverka olika individer positivt eller negativt. Att en vulkan får ett utbrott är negativt för de som bor nära, men det betyder inte att vi kan säga att utbrottet är omoraliskt.
Svar nej. Jag gör inga sådana sammanblandningar. Jag skiljer bara mellan moraliskt
ansvar och moralisk
riktighet. Det är åtminstone inte nödvändigt så, att för att kunna utföra en moraliskt riktig handling, så måste man vara moraliskt ansvarig för sina handlingar.
Citat:
Även om vulkanen hade fri vilja så är det inte säkert att vi kan säga att det är omoraliskt att ha utbrott. Man skulle i så fall fråga sig vad som är rätt och fel för en vulkan (inte vad den får för effekt för en viss djurart - människan).
Men vad som är rätt eller fel
för någon är väl ganska ointressant? Om en handling är moraliskt riktig så är den.
Citat:
Nej, det är inte självklart. Skulle du säga att en handling är god om man syftar att döda så många som möjligt, men misslyckas och råkar gynna mänskligheten i stället? Etik skall svara på frågan "Hur bör jag agera?". Om jag inte kan välja mitt agerande är det meningslöst med etik, och det går inte att tala om moraliska eller omoraliska handlingar.
Sakta i backarna här. Om moralisk riktighet är en egenskap hos handlingar, så går det mycket bra att prata om moraliskt riktiga eller felaktiga handlingar
utan att referera till det handlande subjektet.
Däremot finns det förstås moralfilosofier som utgår från den agerandes avsikt, goda vilja etc. Men en sådan filosofi kan man inte bara ta för givet, vilket är vad man gör när man säger att moral förutsätter en fri vilja.
Och det du benämner etik skulle väl inte behöva vara meningslöst bara för att du inte har en fri vilja?
För dig själv skulle du fortfarande kunna fråga dig hur du bör agera och därmed rationalisera dina handlingar. Att handlingarna ändå är determinerade är en annan sak.