Citat:
Ursprungligen postat av
Pajosv
Kanske lite utanför ämnet, men...
Härom året togs ett fall upp i Veckans Brott, eller kanske i TV 3:s Cold Case med Hasse Aro.
Där hade en pojk, eller yngling, bragts om livet, i skogen har jag för mig, och ingen var fälld för detta. Flera år efter detta så hade gärningsmannen avslöjat att det var han som var den skyldige. Jag tror att en släkting till mannen intervjuades i programmet.
Nu tror jag att det "bara" handlade om dråp eller vållande till annans död och gärningsmannen låg inte på någon dödsbädd.
Men, det handlar om någon som erkänt brottet efter många år och ändå inte kan fällas för det.
Någon som minns fallet?
Kan det vara detta?
Citat:
I 35 år bar mannen på sin mörka hemlighet.
Men till slut bröt han ihop – och erkände vad som hände när hans elvaårige släkting drunknade i en bäck.
– Det var ingen olyckshändelse. Det var jag som dödade honom, förklarade han för offrets bror i helgen.
Citat:
Han var sju år när hans bror drunknade i en bäck på Hallandsåsen i november 1977.
'Slog i huvudet'
– Min storebror var elva och vår släkting tretton. De var tillsammans vid bäcken ett hundratal meter från mina morföräldrars hus, en bit in i skogen.
Trettonåringen berättade att de hade lekt i bäcken när elvaåringen halkade och slog huvudet i en sten. Utredningen visade att han hade drunknat och dödsfallet betraktades som en olyckshändelse.
Citat:
42-åringen har inte kunnat sluta grubbla över vad som hände hans storebror. I fredags åkte han hem till sin nu 48-årige släkting.
– Vi hade ett förtroligt samtal och jag tog med honom till bäcken i skogen. Jag sa: nu vill jag veta sanningen om vad som hände min bror. Då bröt han ihop – och erkände.
– Han berättade i detalj hur det gått till, och varför det hänt. Det finns inga tvivel längre.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15228376.ab