2008-02-24, 21:00
Medlem
miklons avatar
Jag har importerat några raw-bilder (.nef om det nu skulle ha någon betydelse) till Iphoto. Det verkar då som att Iphoto konverterar ursprungsbilderna till jpeg och sparar dem i Iphoto-katalogen. Så långt allt väl.

Väljer jag sedan att öppna bilderna i en extern redigerare (Gimp i mitt fall) så öppnas raw-filen (det kan man ställa in i Iphoto) och jag kan ändra den som jag vill. Men hur tusan gör jag för att få in den ändrade filen i Iphoto-biblioteket? Jag har försökt att exportera filen till jpeg och spara över filen som finns i Iphoto-katalogen, då visas den ändrade bilden i översiktsläget, men dubbelklickar jag på den så går Iphoto tillbaka till orginalet.

Varför är det så och vad kan man göra åt det?
Citera
2008-02-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har importerat några raw-bilder (.nef om det nu skulle ha någon betydelse) till Iphoto. Det verkar då som att Iphoto konverterar ursprungsbilderna till jpeg och sparar dem i Iphoto-katalogen. Så långt allt väl.

Väljer jag sedan att öppna bilderna i en extern redigerare (Gimp i mitt fall) så öppnas raw-filen (det kan man ställa in i Iphoto) och jag kan ändra den som jag vill. Men hur tusan gör jag för att få in den ändrade filen i Iphoto-biblioteket? Jag har försökt att exportera filen till jpeg och spara över filen som finns i Iphoto-katalogen, då visas den ändrade bilden i översiktsläget, men dubbelklickar jag på den så går Iphoto tillbaka till orginalet.

Varför är det så och vad kan man göra åt det?
Om man bara sparar direkt så blir det inte rätt heller?

Jag vet inte, ifrån Lightroom kan man exportera över till Photoshop för eventuella justeringar som inte går att göra i Lightroom och jag antar att det tar tillbaka bilden ifrån Photoshop efteråt ..

Fast det är kanske inte ett alternativ?

Annars får du väl bara spara den på skrivbordet och lägga till den i iPhoto efteråt och ha två bilder? Eller ta bort den gamla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in