2008-02-24, 21:00
Medlem
miklons avatar
Jag har importerat ngra raw-bilder (.nef om det nu skulle ha ngon betydelse) till Iphoto. Det verkar d som att Iphoto konverterar ursprungsbilderna till jpeg och sparar dem i Iphoto-katalogen. S lngt allt vl.

Vljer jag sedan att ppna bilderna i en extern redigerare (Gimp i mitt fall) s ppnas raw-filen (det kan man stlla in i Iphoto) och jag kan ndra den som jag vill. Men hur tusan gr jag fr att f in den ndrade filen i Iphoto-biblioteket? Jag har frskt att exportera filen till jpeg och spara ver filen som finns i Iphoto-katalogen, d visas den ndrade bilden i versiktslget, men dubbelklickar jag p den s gr Iphoto tillbaka till orginalet.

Varfr r det s och vad kan man gra t det?
Citera
2008-02-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har importerat ngra raw-bilder (.nef om det nu skulle ha ngon betydelse) till Iphoto. Det verkar d som att Iphoto konverterar ursprungsbilderna till jpeg och sparar dem i Iphoto-katalogen. S lngt allt vl.

Vljer jag sedan att ppna bilderna i en extern redigerare (Gimp i mitt fall) s ppnas raw-filen (det kan man stlla in i Iphoto) och jag kan ndra den som jag vill. Men hur tusan gr jag fr att f in den ndrade filen i Iphoto-biblioteket? Jag har frskt att exportera filen till jpeg och spara ver filen som finns i Iphoto-katalogen, d visas den ndrade bilden i versiktslget, men dubbelklickar jag p den s gr Iphoto tillbaka till orginalet.

Varfr r det s och vad kan man gra t det?
Om man bara sparar direkt s blir det inte rtt heller?

Jag vet inte, ifrn Lightroom kan man exportera ver till Photoshop fr eventuella justeringar som inte gr att gra i Lightroom och jag antar att det tar tillbaka bilden ifrn Photoshop eftert ..

Fast det r kanske inte ett alternativ?

Annars fr du vl bara spara den p skrivbordet och lgga till den i iPhoto eftert och ha tv bilder? Eller ta bort den gamla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in