• 1
  • 2
2008-02-24, 17:20
Medlem
Var bara tvungen att posta den här! Haha hittade den på datorn och jag skrev för ett tag sen, en teori^^ Ville bara dela med mig min idé om hur allting kan existera.
Nu var jag påverkad när jag skrev detta så have mercy, men rätt kul teori endå med en gnutta logik^^

Luft skapade jorden! Man har alltid undrat över vad det var som "skapade" oss, om det var Gud eller Big bang. Men svaret måste ligga i luft!

För att förklara mer exakt så kan man säga att luft finns omkring oss, överallt. När vi sover inhalerar vi detta, när vi vaknar drar vi in en
stor nypa luft och kanske luktar på morgonen, vi går utanför husen som är våra hem och får MER luft än vad vi fick inomhus.

Kan ta som exempel Is. Is blir det när det är riktigt kallt, det kan vara i en frys eller på antarktis.
när luften på ett ställe är en viss grad kall så blir isen "den kalla platsen"(kanske motsvarar mer luft partiklar) så kall att luften börjar
fastna där, luft som kommer inärheten packas in i det kalla området och fastnar ihopsatt med dom andra luftpartiklarna som kommit nära.

När detta blir synligt och klassas som is så kan tänka på hur små dessa partiklar verkligen är, när dom är flera hundra miljoners miljared ihop
packade på ett ställe så blir det synligt för oss människor. Inget kan existera utan luft, luft är skaparen av allt.
Träd kan liknas vid is, men där är partiklarna ännu starkare. Dom är bruna (oftast) och tillhör trädstamms partiklar, som finns redan på den platsen,
dom ligger endast där för en anledning, och det är för att luft efter ett tag kan börja bygga deras partiklar större och större och till slut efter många år
så lyckas det bilda ett träd. Som sedan i sin tur ska växa, skaffa grenar och löv (på dessa platser finns det andra sorters partiklar som behövs för att
kunna utvecklas) det krävs då mer luft för att börja bygga upp allt detta!

"Partiklar och Luft? Vad menar du?"
Partiklar är en sorts punkt, dom med rätt tillstånd för att kunna utvecklas kommer också att utveklas men inte utan rätt grund. Dom behöver en annan partikel för att kunna växa och det är den som är punkten
för den andras utveckling, utvecklas en så kan båda utveklas! Dom är beroende av varandra och kan inte växa utan den andre. Dessa kan slutligen börja växa
under rätt omständigheter. Dessa utser bara en BAS för att luft ska kunna utvecklas och bli något "fast" som skapar någonting.

Luft då?
Luft är något som finns runtomkring oss, en konstig varelse, den flödar fritt omkring oss för alltid och har alltid gjort det! Utan den hade inget existerat.
Inget hade kunnat skapas utan luft. Den flyger runt och letar efter en bra punkt att börja utvecklas på.

Här slutade dock texten, jag tror jag drog till polarn efter ett tag då jag nog behövde lite luft^^ Men kanske fortsätter på det en dag^^ Vad tror ni? Tror ni att jag har något på G?
Citera
2008-02-24, 18:00
Bannlyst
Såvida du inte kommer med ett bra argument hur luft kan "skapa" någonting så måste jag säga nej
Mycket rolig läsning dock
Citera
2008-02-24, 18:05
Medlem
macke_iss avatar
Hehe, rolig läsning och en intressant teori

Jag gissar att du var under påverkan av psykedeliska när du skrev det?
Citera
2008-02-24, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macke_is
Hehe, rolig läsning och en intressant teori

Jag gissar att du var under påverkan av psykedeliska när du skrev det?

Nej faktiskt inte^^ Den underbara Mary Jane var på besök

Antar att hela teorin baseras lite på att min Naturvetenskapslärare sa att träd växer igenom syre som klumpas ihop på trädet. Visst behöver den vatten och annat för att överleva, men den växer igenom luft som tydligen "fastnar" på något sätt.
Citera
2008-02-24, 18:43
Medlem
Jordens avatar
..
Citera
2008-02-24, 18:45
Medlem
Jordens avatar
Anaerober är alltså djävulens påfund? Universum består till större del av väte och helium än luft, är dessa ämnen mer heliga än luft? Luft är en förening av kväve och syre, är kväve mer värdefullt då det finns mer av det i luften?
Citera
2008-02-24, 19:26
Medlem
Crossmacks avatar
Du skrev det här påtänd? Nää, menar du det?
Citera
2008-02-24, 20:03
Medlem
Ja, det är väl ungefär som Anaximenes och hans teori om urämnet: allting är luft.
Citera
2008-02-24, 20:05
Medlem
roccs avatar
Jag vaknade upp efter en festival och det stod skrivet
"Värdelös" med spritpenna på min rygg...

Vad tar ni för filosofiska ställningar utifrån det djupa uttalandet!
Citera
2008-02-24, 20:07
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Jag vaknade upp efter en festival och det stod skrivet
"Värdelös" med spritpenna på min rygg...

Vad tar ni för filosofiska ställningar utifrån det djupa uttalandet!

Att du också hade lite ont i tvåan?
Citera
2008-02-24, 20:35
Medlem
adequates avatar
Nja, pårökt filosofi brukar inte vara så mycket att hänga i granen. Det gäller nog tyvärr också för den här idén. Visst, utan den unika gassammansättningen i atmosfären hade troligen inte liv som vi känner det uppstått på planeten, men det finns [åtminstone] tre stora brister i ditt resonemang:

1: Det är alldeles för geocentriskt. Jorden är bara en av väldigt många planeter, och bara i vårt solsystem finns planeter med väldigt skiftande atmosfärer. Har dessa planeter olika urämnen och sålunda olika ursprung?

2: Det förklarar ingenting. Att säga att en så pass komplex gasblandning som luft skapade allt försvårar bara problemet. Hur uppkom all koldioxid, kväve och syre som luften består av? Att säga att dessa skapades ur reaktioner mellan elementarpartiklar efter en gigantisk omvandling av energi till materia låter i mitt tycke mest adekvat, och accepterar du denna teori har du verkligen inte gett ett alternativ till Big bang-teorin.

3: Inte ens på jorden behöver allt liv luft för att överleva. Det mest uppenbara exemplet är givetvis fiskar, men det finns även kemoautotrofa bakterier som använder mineraler och andra kemikalier - exempelvis svavel, vilket det finns väldigt lite av i luften - för att skapa sin egna näring och på så vis också energi.

En sak jag inte alls förstår är dina utläggningar om partiklar. Vad består luft av om inte partiklar? Säger du vågor så säger kvantmekaniken att all materia både har partikel- och vågegenskaper; säger du energi så säger den allmänna relativitetsteorin att energi är väldigt koncentrerad materia.

Du kan dock ha potential. Sätt in dig i modern vetenskap på en djupare nivå än "min naturvetenskapslärare sa att..." och kom sedan tillbaka med nya teorier.
Citera
2008-02-24, 21:23
Medlem
Har för mig att jag tänkte att "Partiklar" var små små pixlar i verkligheten som är beroende av varandra. Alla ligger bredvid varandra, för att en ska kunna bli någonting så måste den innan vara någonting annat än en pixel. Den outvecklade partikeln måste ha en grund att bygga på typ.
Det jag menade med isen var att efter ett tag så har det packats så mycket luft på ett ställe att det börjar ta form, det är då vi ser det som is.

Dessa partiklar använder luft som byggstenar, när en partikel är redo att utvecklas så använder den en del av luften för att kunna ta form. Detta är helt beroende på vad den har möjlighet till att utvecklas till, om partikeln innan blev en bit av ett träd, så kan inte den andra partikeln ta form av en mineral.

Var luften kommer ifrån kan man ju då fråga sig, eftersom att i rymden finns det inte lika mycket, luften delas ut eftersom att rymden är så stor, den dras ut tills man nästan inte märker av den alls men den finns där hela tiden. Men just jorden och dess dragningskraft drar åt sig förbipasserande luft och använder den till att utvecklas själv.

Mja jag vet inte. Kul idé dock, kanske ligger något i det. Endast forskning i framtiden kan avslöja det.
Senast redigerad av Nilleman 2008-02-24 kl. 21:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in