2008-05-19, 12:00
Medlem
Ågentraads avatar
Enkelt - jag har svaret!
Alla svarta hål som någonsin observerats (eller rättare sagt indikerats) är helt enkelt skapade av civilisationer som kommit till den punkt i sin teknologiska utveckling där de förmår bygga en LHC!
Citera
2008-05-19, 12:11
Medlem
ledsen__s avatar
Såg en dokumentär på Youtube där Brian Cox som är en av de ledande i LHC experimentet berättade att chansen för en domedag var 1 på 50.000 och det är som att vinna på lotto 3 veckor i rad, det är ju inte omöjligt men det har aldrig hänt förr. Kommer tyvärr inte ihåg vad filmen hette men där fick vi ju ett svar iaf.

En annan risk är ju sk mörk materia som vi inte vet så mycket om än. Det är en helt ny energityp som vi aldrig tidigare observerat, den kan ju kanske ställa till med problem vem vet?
Citera
2008-05-19, 12:38
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsen__
Såg en dokumentär på Youtube där Brian Cox som är en av de ledande i LHC experimentet berättade att chansen för en domedag var 1 på 50.000 och det är som att vinna på lotto 3 veckor i rad, det är ju inte omöjligt men det har aldrig hänt förr. Kommer tyvärr inte ihåg vad filmen hette men där fick vi ju ett svar iaf.

En annan risk är ju sk mörk materia som vi inte vet så mycket om än. Det är en helt ny energityp som vi aldrig tidigare observerat, den kan ju kanske ställa till med problem vem vet?

Det där later ganska osannorlikt sa tills du hittar filmen tror jag inte pa det.

Väntevärdet pa antalet döda skulle bli 140000 (befolkningen delat med risken) och om man ocksa väger in risken för total utplaning av jorden finner jag det osannolikt att man skulle utföra ett sant experiment.
Citera
2008-05-19, 12:53
Medlem
Ågentraads avatar
Håller med Callocain. Självklart skulle dom inte utföra något experiment med domedagsrisk 1/50 000.

(OT: Dessutom är chansen att vinna på lotto, bara en ynka gång, sjukt mycket mindre än 1/50 000.)
Citera
2008-05-19, 14:27
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ågentraad
Enkelt - jag har svaret!
Alla svarta hål som någonsin observerats (eller rättare sagt indikerats) är helt enkelt skapade av civilisationer som kommit till den punkt i sin teknologiska utveckling där de förmår bygga en LHC!
Någon som läst lite för mycket på IndiaDaily.com kanske?
Citera
2008-05-19, 15:04
Medlem
West-ens avatar
Jag förstår inte varför det fortfarande skall tjafsas om det här, framförallt i staterna.
Jag menar, de har ju förklarats och riskerna förlöjligats så otroligt många gånger redan.
Guess what, verkligheten är ingen armageddon, jorden kommer inte att slukas av ett svart hål.
Dessa partikelacceleratorer accelererar (duh) partiklar vid jordytan, det är enda skillnaden mot de högenergiska kollisioner som redan sker i atmosfären.
Dessa har alltid skett och kommer alltid att ske, och jorden verkar ju inte vara ett svart hål eller en konstig klump materia, trots att den funnits i 4,6miljarder år.
Citera
2008-05-19, 15:22
Medlem
callocains avatar
Citat:
Enkelt - jag har svaret!

Även om LHC skulle fucka upp och förvandla jorden till ett svart hål skulle det bli ett väldigt litet svart hål. Eftersom dragningskraften beror på massan (helt oberoende av densiteten alltså) skulle vi forsätta i samma takt och i samma bana runt solen.

Ingen av de andra planeterna skulle märka något heller. Vi skulle inte hella öka nämnvärt mer i massa pga. astereoider eftersom gravitationen ifrån Jupiter snor nästan alla. Månen skulle dessutom fortsätta rotera runt "lill-jorden" precis som vanligt.

Vi skulle alltså lyckas skapa det mest patetiska svarta hålet i universum. Alltid något .

Vilket för övrigt skulle se ganska komiskt ut för en besökande civilisation eftersom det skulle vara ganska uppenbart att vi var en "intelligent" ras men det enda vi lämnade kvar var en liten plupp till svart hål och en blå-vit-röd flagga på en måne snurrande runt det.
Senast redigerad av callocain 2008-05-19 kl. 15:31.
Citera
2008-05-19, 16:18
Medlem
Ågentraads avatar
Citat:
Någon som läst lite för mycket på IndiaDaily.com kanske?

Är det möjligt att du inte fattade att jag skämtade?

Citat:
Även om LHC skulle fucka upp och förvandla jorden till ett svart hål skulle det bli ett väldigt litet svart hål. Eftersom dragningskraften beror på massan (helt oberoende av densiteten alltså) skulle vi forsätta i samma takt och i samma bana runt solen.

Ingen av de andra planeterna skulle märka något heller. Vi skulle inte hella öka nämnvärt mer i massa pga. astereoider eftersom gravitationen ifrån Jupiter snor nästan alla. Månen skulle dessutom fortsätta rotera runt "lill-jorden" precis som vanligt.

Vi skulle alltså lyckas skapa det mest patetiska svarta hålet i universum. Alltid något .

Vilket för övrigt skulle se ganska komiskt ut för en besökande civilisation eftersom det skulle vara ganska uppenbart att vi var en "intelligent" ras men det enda vi lämnade kvar var en liten plupp till svart hål och en blå-vit-röd flagga på en måne snurrande runt det.

Lugn. Jag är väl medveten om (någorlunda i all fall) hur svarta hål funkar. Jag försökte bara var lite ironisk och skoja med domedagsprofeterna. Men däremot skulle det väl inte bli det mest patetiska svarta hålet i universum - det uppstår ju, som nämnts tidigare i tråden, riktiga små "skithål" på naturlig väg hela tiden...
Citera
2008-05-19, 16:39
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Är det möjligt att du inte fattade att jag skämtade?
Nej det är inte möjligt, jag förstod precis... IndiaDaily.com är inte direkt seriös heller...
Citera
2008-05-19, 18:33
Medlem
krafss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callocain

Rätta mig om jag har fel, men ett svart hål kan väl endast absorbera materia ekvivalent, eller i korrelation, med dess egen massa? Detta borde ju innebära att det svarta hålet avdunstar en bråkdel efter att det skapats, eftersom det ej har gravitation stark nog att absorbera kringliggande materia.
Senast redigerad av krafs 2008-05-19 kl. 18:35.
Citera
2008-05-19, 18:51
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsen__

Den sekvensen visas i BBC-programet End Day där mänskligheten går under på en massa olika sätt. Bland annat skapar en partikelaccelerator en strangelet som sväljer hela jorden.
http://youtube.com/watch?v=T1vKisefsuI
Citera
2008-05-19, 19:26
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krafs
Rätta mig om jag har fel, men ett svart hål kan väl endast absorbera materia ekvivalent, eller i korrelation, med dess egen massa? Detta borde ju innebära att det svarta hålet avdunstar en bråkdel efter att det skapats, eftersom det ej har gravitation stark nog att absorbera kringliggande materia.

Ja, lite fel, det skulle ta ungefär 5.76*10^50 år för ett svart hål med jordens massan att avdunsta. Alltså bra mycket längre än universums livstid (~1.3^13 år).

Hawkingstrålningen är inte så kraftig som man kan tro...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in