2008-02-26, 01:36
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag tror att risken att det bildas ett svart hål är ungefär lika stor som risken att två dagisbarn som kastar bajs på varandra förvandlas till en häst av guld.
Dags att hämta ut barnen från dagis nu då alltså, daddy needs a brand new bag
Citera
2008-02-26, 03:37
Medlem
Realizts avatar
De partikelkolisioner (eller whatever) som man ska genomföra i acceleratorn, har motsvarande händelser verkligen aldrig inträffat naturligt på Jorden?
Citera
2008-02-26, 03:44
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
De partikelkolisioner (eller whatever) som man ska genomföra i acceleratorn, har motsvarande händelser verkligen aldrig inträffat naturligt på Jorden?

Man försöker återskapa vad som inträffade i Big Bang, eller i ögonblicket efter Big Bang, i acceleratorn. Så det har knappast inträffat naturligt här på jorden.

Nu är bara till att hålla tummarna och hoppas att inget "oväntat" inträffar.

Risken att det skapas ett svart hål som sväljer hela planeten lär vara ganska liten.
Citera
2008-02-26, 03:48
Medlem
Realizts avatar
Men man genomför ju kollisioner i väldigt liten skala, enstaka partiklar eller nåt sånt va? I Big Bang var ju precis all energi som finns inblandad...

Jag tänkte mig att gammastrålar från supernovor kanske råkar kolliderar på jorden ibland eller nåt.
Citera
2008-02-26, 03:58
Medlem
-Unstable-s avatar
Eftersom det krävs en så pass avancerad apparatur för att dokumentera det samt skapa förutsättningarna för kollisionen, finns väl risken att det inte skulle märkas om det verkligen hade gjort det?
Därför utgår man väl kanske ifrån att det inte har gjort det, snarare än utifrån att det har gjort det.

Bah, ångrar att jag gjorde posten, bara lösa spekulationer från min sida.
Senast redigerad av -Unstable- 2008-02-26 kl. 04:13.
Citera
2008-02-26, 04:10
Medlem
snömannens avatar
Det finns tydligen en risk att det bildas små svarta hål när partiklarna kolliderar i acceleratorn. Man tror att de kommer att upplösas. Alternativet är att de inte upplöses utan istället växer.

Och då är vi illa ute...
Citera
2008-02-26, 08:29
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det händer hela tiden. Varje sekund, varje minut. Överallt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_rays
Citera
2008-02-26, 08:38
Medlem
Vintersömns avatar
Microscopic black holes will not eat you...

Citat:
Massive black holes are created in the Universe by the collapse of massive stars, which contain enormous amounts of gravitational energy that pulls in surrounding matter. The gravitational pull of a black hole is related to the amount of matter or energy it contains – the less there is, the weaker the pull. Some physicists suggest that microscopic black holes could be produced in the collisions at the LHC. However, these would only be created with the energies of the colliding particles (equivalent to the energies of mosquitoes), so no microscopic black holes produced inside the LHC could generate a strong enough gravitational force to pull in surrounding matter.

If the LHC can produce microscopic black holes, cosmic rays of much higher energies would already have produced many more. Since the Earth is still here, there is no reason to believe that collisions inside the LHC are harmful.

Black holes lose matter through the emission of energy via a process discovered by Stephen Hawking. Any black hole that cannot attract matter, such as those that might be produced at the LHC, will shrink, evaporate and disappear. The smaller the black hole, the faster it vanishes. If microscopic black holes were to be found at the LHC, they would exist only for a fleeting moment. They would be so short-lived that the only way they could be detected would be by detecting the products of their decay.

http://public.web.cern.ch/Public/en/LHC/Safety-en.html

Det är så sött hur de som har skrivit texten verkligen verkar försöka att framstå som om de för en seriös diskussion om något som är värt att tas på allvar.

Kan verkligen se framför mig hur de sitter och slår sig för pannan och samtidigt känner sig tvugna att formulera sig på ett artigt sätt för att inte dessa crackpots ska freaka ur helt. "Bäste herre, vi tar din oro på största allvar och har efter noggranna kalkyler kommit fram till att vi inte kommer att producera en supermördarpartikel som kommer att äta upp hela universum. Men tack för att du påpekade det för oss. Låt oss gärna veta om du kommer på någon till supermördardomedagspartikel som vi kanske inte har tänkt på".
Citera
2008-02-26, 08:48
Medlem
Vintersömns avatar
Som tredje inlägg kan jag passa på att posta pdf-erna som finns vidarelänkade från min förra länk. Här kan alla domedagsprofeter läsa de mer vetenskapliga utredningarna om alla små svarta hål, strangelets och allt annat.

Review of Speculative "Disaster Scenarios" at RHIC
http://doc.cern.ch//archive/electronic/hep-ph/9910/9910333.pdf

Study of potentially dangerous events during heavy-ion collisions at the LHC: Report of the LHC safety study group
http://doc.cern.ch/yellowrep/2003/2003-001/p1.pdf
Citera
2008-05-18, 22:44
Medlem
Har dom startat upp skiten än? hoppas jag hinner njuta av semestern som börjar i juli.
Citera
2008-05-18, 23:03
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzifer
Har dom startat upp skiten än? hoppas jag hinner njuta av semestern som börjar i juli.

http://www.lhcountdown.com/
Citera
2008-05-19, 11:43
Medlem
vidis avatar
Vad skulle hända med oss om allt ballar ut? Vad skulle vi märka av först? Det här verkar ju helt befängt att nåt skulle sluka hela jorden från nån jävla maskin som människan har skapat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in