2008-09-10, 15:37
Medlem
irrus avatar
Det jag stör mig på mest är nog tidningarnas TOTALA okunnighet inom området. Inte undra på att folk blir oroliga. Ta t.ex denna

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article3289539.ab

som har rubriken "Här återskapas Big-Bang" och handlar om testet dom gjorde i morse. Hur kan man ens skriva något sådant i en rubrik?

Fyfan säger jag bara.
Citera
2008-09-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irru
Det jag stör mig på mest är nog tidningarnas TOTALA okunnighet inom området. Inte undra på att folk blir oroliga. Ta t.ex denna

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article3289539.ab

som har rubriken "Här återskapas Big-Bang" och handlar om testet dom gjorde i morse. Hur kan man ens skriva något sådant i en rubrik?

Fyfan säger jag bara.
Hördududu! Big Ben heter det faktiskt!
Citera
2008-09-10, 15:46
Medlem
John Tarmacks avatar
Satt och diskuterade med en vän angående Partikelaccelerator:er, och han sa att dem som är emot projektet kan veta något som inte resten av världen vet om.

Samt att testet kan anses att det är av för stor vikt för att kunna tillåta att det avbryts eller skjuts upp, där ligger risken att de som visste sanningen kan ha tystats ner eller blir förlöjligade.

Dessutom så finns det självklart en hel del pengar och drömmar bakom, som både jag och han inte tror att någon eller några vill elda upp bara så där.

Själv är jag är ingen uttalad domedagsprofet, men samtidigt så tyckte jag att det var en spännande vinkel han introducerade.
Senast redigerad av John Tarmack 2008-09-10 kl. 15:52.
Citera
2008-09-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John Tarmack
Satt och diskuterade med en vän angående Partikelaccelerator:er, och han sa att dem som är emot projektet kan veta något som inte resten av världen vet om.

Samt att testet kan anses att det är av för stor vikt för att kunna tillåta att det avbryts eller skjuts upp, där ligger risken att de som visste sanningen kan ha tystats ner.

Dessutom så finns det en hel del pengar och drömmar bakom, som både jag och han inte tror att någon vill elda upp bara så där.

Själv är jag är ingen uttalad domedagsprofet, men samtidigt så tyckte jag att det var en spännande vinkel han introducerade.

Han blandar nog bara ihop detta med någon sci-fi-rulle som han sett.
Citera
2008-09-10, 15:51
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjulven
Förklarar det mesta...

Fast medierna glömmer gärna att nämna vad han egentligen forskar om

Ja det är sant, han är antagligen ingen expert på området.
Citera
2008-09-10, 15:57
Medlem
MikaelaHs avatar
Jag förstår inte folks oro över detta och ännu mindre förstår jag att folk överhuvudtaget köper det aftonhoran och expressen skriver om.

Att vi inte låter välutbildade forskare göra sitt jobb? Hade risken varit så stor för att jorden skulle gå under hade väl knappast de riskerat alla människoliv bara för att experiment? Spänn av och låt de som kan få sköta sitt jobb i lugn och ro.
Citera
2008-09-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uterus
Hördududu! Big Ben heter det faktiskt!

Precis!
Citera
2008-09-10, 16:05
Medlem
John Tarmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Han blandar nog bara ihop detta med någon sci-fi-rulle som han sett.
Jag är inte så säker på det. Han nämnde ett exempel, men jag han inte edit:era in det i mitt förra inlägg.

(Skulle du kunna editera ditt inlägg så att det som jag han ändra in i mitt förra inlägg blir rätt...?)

Rymdraketen Collumbia sköts upp även fast en person visste(och hade bevis) för att det var för kallt för att O-ringarna på bärraketerna skulle kunna slutas helt. Men man röstade ner han bara därför att man inte ville vänta längre samt hade blåst för mycket pengar på projektet.

Som bekant gick Collumbia åt helvete.

Det är lite samma här. Man har satsat för mycket för att kunna bryta projektet och tappa ansiktet.

Därför finns det en risk att dem som visste något kan ha tystats ner eller blir förlöjligade.

Senast redigerad av John Tarmack 2008-09-10 kl. 16:09.
Citera
2008-09-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelaH
Jag förstår inte folks oro över detta och ännu mindre förstår jag att folk överhuvudtaget köper det aftonhoran och expressen skriver om.

Att vi inte låter välutbildade forskare göra sitt jobb? Hade risken varit så stor för att jorden skulle gå under hade väl knappast de riskerat alla människoliv bara för att experiment? Spänn av och låt de som kan få sköta sitt jobb i lugn och ro.
du vet inte vad deas motiv med acceleratorn är, dom kanske vill utplåna mänskligheten för vetenskapens skull.
Och tänk om någon tabbar sig när själva saken sker, t ex att någon råkar ha hålet öppet för länge tills det inte går att stoppa
Citera
2008-09-10, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Battler Britton
Skulle vilja ta en liten sväng på den här tråden. Om vi för diskussionens skull antar att ett svart hål bildas som ett resultat av experimentet. "Gamle svarten" börjar efter ett tag mumsa i sig våra omgivningar. Hur skulle vi uppleva det? Dvs vilka fenomen skulle uppstå i omgivningarna som vi skulle lägga märke till? Är det ett kort förlopp eller ett långt förlopp i från våra sinnens horisont?

Det beror på hur fort hålet växer till. Om man själv ramlar in i ett svart hål lär det kännas som en evighet innan man uppslukas. Eftersom det går nästan oändligt fort när man kommer fram till den s.k. händelsehorisonten, går tiden nästan oändligt långsamt. Antagligen skulle man kunna se sina ben tänjas ut till ett ljusår spaghetti och fortfarande vara vid medvetande, om de åker in först...

För ett spontant svart hål krävs det minst tre solmassor för att det ska kunna uppstå, annars blir det bara en tråkig neutronstjärna av det hela.
Citera
2008-09-10, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nampot
du vet inte vad deas motiv med acceleratorn är, dom kanske vill utplåna mänskligheten för vetenskapens skull.
Och tänk om någon tabbar sig när själva saken sker, t ex att någon råkar ha hålet öppet för länge tills det inte går att stoppa

Jag skulle gärna utplåna mänskligheten för mitt höga nöjes skull om jag hade möjligheten. Good riddance.

Det mest troliga är att de vill skaffa sig själva ett nobelpris, inget annat.
Citera
2008-09-10, 16:43
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nampot

Det här är väl ändå inte forumet för konspirationsteorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in