2008-09-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nampot
du vet inte vad deas motiv med acceleratorn är, dom kanske vill utplåna mänskligheten för vetenskapens skull.
Och tänk om någon tabbar sig när själva saken sker, t ex att någon råkar ha hålet öppet för länge tills det inte går att stoppa

Råkar ha hålet öppet för länge? Vafan snackar du om.

Om det mot alla odds skulle skapats någon typ av svart hål skulle det dunsta i princip direkt, och ingen behöver "stänga" det.

Hur fan kan man vara emot något man inte har någon alls koll på, låt forskare på CERN sköta partikelfysik medens du kan festa och ha skitkul på helgerna.
Citera
2008-09-10, 16:46
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nampot
du vet inte vad deas motiv med acceleratorn är, dom kanske vill utplåna mänskligheten för vetenskapens skull.
Och tänk om någon tabbar sig när själva saken sker, t ex att någon råkar ha hålet öppet för länge tills det inte går att stoppa

Jag tycker det är konstigt att få höra sådana saker när nu CERN faktiskt är en exemplariskt öppen anläggning med tusentals människor som arbetar för ett gemensamt mål. Deras motiv och resultat har alltid varit uppe för allmän beskådan och kritisering.
Citera
2008-09-10, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John Tarmack
Satt och diskuterade med en vän angående Partikelaccelerator:er, och han sa att dem som är emot projektet kan veta något som inte resten av världen vet om.

Samt att testet kan anses att det är av för stor vikt för att kunna tillåta att det avbryts eller skjuts upp, där ligger risken att de som visste sanningen kan ha tystats ner eller blir förlöjligade.

Dessutom så finns det självklart en hel del pengar och drömmar bakom, som både jag och han inte tror att någon eller några vill elda upp bara så där.

Själv är jag är ingen uttalad domedagsprofet, men samtidigt så tyckte jag att det var en spännande vinkel han introducerade.

Din kompis sitter och pratar om konspirationsteorier ang. CERN och LHC? Han fördomer och smutskastar något dom här stackars forskarna har slitit med i 14 år för att ge mänskligheten något medens han själv förmodligen har något slappt jobb och röker gräs på helgerna.

När jag tänker efter så är det jävligt synd att LHC inte äter upp jorden, ni haters är fan inte värda vetenskap.
Citera
2008-09-10, 16:54
Medlem
John Tarmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig!
Din kompis sitter och pratar om konspirationsteorier ang. CERN och LHC? Han fördomer och smutskastar något dom här stackars forskarna har slitit med i 14 år för att ge mänskligheten något medens han själv förmodligen har något slappt jobb och röker gräs på helgerna.

När jag tänker efter så är det jävligt synd att LHC inte äter upp jorden, ni haters är fan inte värda vetenskap.

Du glömde att läsa det jag inte hann edit:era in:

Citat:
Jag är inte så säker på det. Han nämnde ett exempel, men jag han inte edit:era in det i mitt förra inlägg.

(Skulle du kunna editera ditt inlägg så att det som jag han ändra in i mitt förra inlägg blir rätt...?)

Rymdraketen Collumbia sköts upp även fast en person visste(och hade bevis) för att det var för kallt för att O-ringarna på bärraketerna skulle kunna slutas helt. Men man röstade ner han bara därför att man inte ville vänta längre samt hade blåst för mycket pengar på projektet.

Som bekant gick Collumbia åt helvete.

Det är lite samma här. Man har satsat för mycket för att kunna bryta projektet och tappa ansiktet.

Därför finns det en risk att dem som visste något kan ha tystats ner eller blir förlöjligade.

Citera
2008-09-10, 17:02
Medlem
Citat:

Bra sagt. Det handlar om folk som lägger ner mycket pengar och tid för att vi alla ska få veta mer om hur allt fungerar. För det så blir de hatade.
Citera
2008-09-10, 17:03
Medlem
maximtsigalkos avatar
Citat:
Råkar ha hålet öppet för länge? Vafan snackar du om.

Om det mot alla odds skulle skapats någon typ av svart hål skulle det dunsta i princip direkt, och ingen behöver "stänga" det.

Hur fan kan man vara emot något man inte har någon alls koll på, låt forskare på CERN sköta partikelfysik medens du kan festa och ha skitkul på helgerna.

Håller med dig till punkt och pricka, om det nu skulle vara så att ett svart hål uppkommer ser forskarna endast det som positivt eftersom det ger dom en chans att studera det på närmare håll.

Tråkigt att det finns en hel del personer som är negativa till detta projekt eftersom det förmodligen kommer utvecka forskningen något kopiöst! Men är man styrd av media så får man väl va det...
Citera
2008-09-10, 17:19
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Jag måste fly detta land... Var i helvete kommer vissa av er ifrån?

Alla här som oroar sig och vill stoppa projektet; har ni ens läst baskrav i fysik?
Citera
2008-09-10, 17:21
Medlem
Raschoels avatar
Citat:
Din kompis sitter och pratar om konspirationsteorier ang. CERN och LHC? Han fördomer och smutskastar något dom här stackars forskarna har slitit med i 14 år

Ännu mera motiv till att förfalska lite säkerhetsuppgifter för att få köra igång skiten, dom har helt enkelt ägnat sitt liv åt detta, en massa pengar är involverade, och nobelpriset är ju inte så dumt heller. Hade man samma syn på kvantfysik och svarta hål för 14 år sen?
Citera
2008-09-10, 17:26
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raschoel
Ännu mera motiv till att förfalska lite säkerhetsuppgifter för att få köra igång skiten, dom har helt enkelt ägnat sitt liv åt detta, en massa pengar är involverade, och nobelpriset är ju inte så dumt heller. Hade man samma syn på kvantfysik och svarta hål för 14 år sen?
Nej, därför att man har experimenterat och forskat vidare med frågan, något du verkar ställa dig tveksam till att de ska få fortsätta med.

Tror du seriöst tusentals forskare riskerar liv och familj för ett Nobelpris? Du idiotförklarar dig själv så jävla duktigt!
Citera
2008-09-10, 17:27
Medlem
John Tarmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raschoel
Det är precis så jag menar.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Tror du seriöst tusentals forskare riskerar liv och familj för ett Nobelpris? Du idiotförklarar dig själv så jävla duktigt!
De riskerar att tappa ansiktet, det är det som är problemet. Dem vill bevisa att dem har gjort fel i 14 år.

Enkel mänsklig psykologi.
Senast redigerad av John Tarmack 2008-09-10 kl. 17:32.
Citera
2008-09-10, 17:35
Medlem
Citat:
EDIT: De riskerar att tappa ansiktet, det är det som är problemet. Dem vill bevisa att dem har gjort fel i 14 år.

Jag tror vi börjar närma oss cirkelresonemangets kärna här: beviset för att något är fuffens är alltså att folk har lagt ner tid och pengar i projektet - måste vetenskapliga projekt vara pro bono för att inte riskera världens undergång?

Edit: En rimligare konspirationsteori är ju snarare att några mörkermän sitter och försöker piska upp panik för att sälja lösnummer, inte sant?
Citera
2008-09-10, 17:36
Medlem
Citat:

De riskerar att tappa ansiktet, det är det som är problemet. Dem vill bevisa att dem har gjort fel i 14 år.

Så de dödar hellre sina familjer och sig själva än att tappa ansiktet? Okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in