2008-02-24, 13:06
Medlem
d-aniels avatar
Hejsan.
Jag har ett litet problem.
När jag spelar så börjar mitt nätaggregat att blåsa frenetiskt och det är såklart väldigt besvärligt för en person som jag själv.
När jag tar av sidan på datorn blir det tyst igen, så jag antar ju att det beror på att det blir för varmt i min burk.
Men känner jag inne i chassit så är det inte varmt alls, alltså ingen varmluft som möter min hand när jag känner efter där inne.
Jag har ett Gaforce 8800GTX som säkerligen bidrar lite till problemet, om det nu är ett värmeproblem, men detta kortet sprider ingen värme att snacka om.
Är det fel på mitt nätagg?

Vad kan det bero på annars?

Köpte datorn för 8 månader sedan ca, då lät inte nätagget så mycket, utan det började när jag haft datorn öppen några gånger (såklart).

Tacksam för hjälp.
Citera
2008-02-24, 13:09
Medlem
Hur ofta dammar du av ? Damm kan göra att det låter mer än det borde göra.
Citera
2008-02-24, 13:13
Medlem
d-aniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av förhudsmamma
Hur ofta dammar du av ? Damm kan göra att det låter mer än det borde göra.

Dammade av senast idag, ordentligt. Ingen skillnad.

Edit: klippte även av "flugögon gallret" som leder ut värmen från processor fläkten då jag läste att detta kunde hjälpa. Ingen skillnad där heller.
Har ett stort galler under detta också, så där kommer in ordentligt med luft i burken.
Och då såklart den stora fläkten som kyler som den ska. Allt låter som vanligt, förutom aggregatet.

Edit 2: Om jag tar av det här röret, som leder från chassit till CPU fläkten, eller rättare sagt, kan jag ta av den?
Det är ju inget rör som hör till processorn utan bara chassit, inget som ligger över processor fläkten utan som bara riktar öppningen mot fläkten.
Senast redigerad av d-aniel 2008-02-24 kl. 13:19.
Citera
2008-02-24, 16:29
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d-aniel
Hejsan.
Jag har ett litet problem.
När jag spelar så börjar mitt nätaggregat att blåsa frenetiskt och det är såklart väldigt besvärligt för en person som jag själv.
När jag tar av sidan på datorn blir det tyst igen, så jag antar ju att det beror på att det blir för varmt i min burk.
Men känner jag inne i chassit så är det inte varmt alls, alltså ingen varmluft som möter min hand när jag känner efter där inne.
Jag har ett Gaforce 8800GTX som säkerligen bidrar lite till problemet, om det nu är ett värmeproblem, men detta kortet sprider ingen värme att snacka om.
Är det fel på mitt nätagg?

Vad kan det bero på annars?

Köpte datorn för 8 månader sedan ca, då lät inte nätagget så mycket, utan det började när jag haft datorn öppen några gånger (såklart).

Tacksam för hjälp.

Du verkar ha svarat på ditt eget problem, testa och höj hastigheten på grafikkortsfläkten så att lite mer av den värmen åker ur burken.
Citera
2008-02-24, 17:16
Medlem
Är du säker på att det är just nätagget som låter om du är det hur vet du det?
Citera
2008-02-24, 18:12
Medlem
d-aniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1+3+3=7
Är du säker på att det är just nätagget som låter om du är det hur vet du det?

När jag håller handen över utblåset vid nätagget så blir det "tyst". Därav mina misstankar

Citat:
Du verkar ha svarat på ditt eget problem, testa och höj hastigheten på grafikkortsfläkten så att lite mer av den värmen åker ur burken.

Jaha, då ska jag bara komma på hur man gör det, sen så
Citera
2008-02-24, 18:14
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
När jag håller handen över utblåset vid nätagget så blir det "tyst". Därav mina misstankar

Jaha, då ska jag bara komma på hur man gör det, sen så

Ladda ner ntune från nvidias hemsida, där kan du reglera fläkthastigheten!
Citera
2008-02-24, 20:23
Medlem
project_xs avatar
Annars är det enkelt att byta ut fläkten på nätagget för den händige.

Du kan ju prova att byta den mot en tyst papst eller noctua.
Citera
2008-02-24, 21:11
Medlem
d-aniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Ladda ner ntune från nvidias hemsida, där kan du reglera fläkthastigheten!

kanon! är det ok att man sätter fläktarna på 100?
låter lite mer från grafikkortet, men mycket bättre än nätaggregatets ljud =)
sliter det mycket på grafik fläkten om man kör 100? mvh. cam man ändra cpu fläkt speed någonstans?
Citera
2008-02-24, 21:53
Medlem
Citat:
kanon! är det ok att man sätter fläktarna på 100?
låter lite mer från grafikkortet, men mycket bättre än nätaggregatets ljud =)
sliter det mycket på grafik fläkten om man kör 100? mvh. cam man ändra cpu fläkt speed någonstans?
NEj det sliter inte på fläktarna nämnvärt, plus du kan bya kylning. Man kan ändra CPUfläktens hasighet iaf på endel moderkort, vad har du för moderkort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in