Hört med försäkringsbolaget eller brottsofferfonden?
Min hemförsäkring täckte inte dessa typer av brott, blev informerad om brottsofferfonden men har inte lagt någon energi på att försöka få ut pengar den vägen.
Antar att det är brottsskadeersättning och inte brottsofferfonden som åsyftas. Hur som så får man normalt inte brottsskadeersättning för rena förmögenhetsskador.
Kan man skicka en faktura till en person som har lurat en på tradera.
Jag vet att det låter fel med faktura men sitter och spånar på om man kan skicka en och sen när hon inte betalar skickar man den till fogden.
En faktura är ingenting annat än en uppmaning att betala, och inte något magiskt dokument som många näringsidkare tycks tro. Om du inte tror att personen kommer betala så är det väl enklast att gå till kronolle eller tingsrätten direkt. Om det rör sig om bedrägeri så bör du naturligtvis göra en polisanmälan också.
Dir, hur gick du tillväga för att få säljarens uppgifter? Jag blev lurat och köpte en piratutgåva för 1000 kr och har säljarens mailadress och kontonummer men tyvärr slängde jag vinnarmailet och kan inte skicka ärendet. Eftersom det har gått längre tid än ett halvår kan Tradera inte lämna ut hans adress eller telefonnummer. Och polisen säger att man inte kan polisanmäla sådana här mål. Skulle därför bli väldigt tacksam för tips!
Dir, hur gick du tillväga för att få säljarens uppgifter? Jag blev lurat och köpte en piratutgåva för 1000 kr och har säljarens mailadress och kontonummer men tyvärr slängde jag vinnarmailet och kan inte skicka ärendet. Eftersom det har gått längre tid än ett halvår kan Tradera inte lämna ut hans adress eller telefonnummer. Och polisen säger att man inte kan polisanmäla sådana här mål. Skulle därför bli väldigt tacksam för tips!
Namnet hans har du kanske kvar på din internet bank om du inte har raderat det också.
Finns han inte kvar på Tradera?
Är det bedrägeri dvs säljaren har utlovat ett original så naturligtvis kan du anmäla.
Har du inte upptäckt det på över ett halvt år har du nog vad du betalt för.
Möjligheterna är ytterst små, ofta lägger åklagaren ner ärendet trots att bevisen är klockrena, dom tycker väl det är för små brott för att det ska löna sig för dom.
Man kan väl dra det till civilmål annars, men det blir en avancerad historia med att skaffa advokat och dra skurken till rätten och allt, men grejen är ju att om du har alla bevis och säger att om han inte betalar tillbaka så kommer du dra det till rätten, den som förlorar målet då får stå för alla kostnader och det blir inte gratis, kommer säkert landa på ett par tiotusentals kronor.
Då kanske det blir fart på fanskapet.
Möjligheterna är ytterst små, ofta lägger åklagaren ner ärendet trots att bevisen är klockrena, dom tycker väl det är för små brott för att det ska löna sig för dom.
Man kan väl dra det till civilmål annars, men det blir en avancerad historia med att skaffa advokat och dra skurken till rätten och allt, men grejen är ju att om du har alla bevis och säger att om han inte betalar tillbaka så kommer du dra det till rätten, den som förlorar målet då får stå för alla kostnader och det blir inte gratis, kommer säkert landa på ett par tiotusentals kronor.
Då kanske det blir fart på fanskapet.
Eftersom det bara gäller småsummor kan det hanteras som småmål i tingsrätten och det blir bara ett
par tusenlappar, enda nackdelen är att det hålls i svarandes tingsrätt.