2008-02-24, 11:39
Medlem
Hur stor chans har man att få upprättelse vid ett internet bedrägeri på tradera. http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=58216717
Om bevis som kontoöverföring och vittnesmål från postanställd som var med och öppnade mitt paket. Borde jag inte ha rätt stor chans då? Skulle vara en PS3 men var en gammal sliten Nintendo 64. Plus att jag har en massa sms och samtal mellan oss. Polisanmälan gjord igår Lördagen den 23/2-08. Får man hänga ut vederbörande med namn och telefonnummer här?
Senast redigerad av Honkies 2008-02-24 kl. 11:49.
Citera
2008-02-24, 12:01
Medlem
Heinzes avatar
B&S - Juridik
/MOD
Citera
2008-02-24, 12:52
Medlem
Legimitations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkies
Får man hänga ut vederbörande med namn och telefonnummer här?
Tveksamt.
Citat:
1.06. Var försiktig med personuppgifter
Anonymiteten garanteras på Flashback. Därför är det inte tillåtet att publicera andra användares personuppgifter eller IP-nummer. Inlägg med tydligt uppsåt att avslöja annan användare leder till avstängning. Hot om avslöjande, i inlägg eller i PM, eller gråzoner av uppsåt i inlägg kan leda till varning eller tillsägelse. Med hänsyn till PUL är det inte tillåtet att publicera personuppgifter om utomstående. Påståenden om personer som inte kan styrkas med källa är förbjudet, såvida inte forumdel eller trådämne gör det befogat. Det kan finnas godtagbara orsaker att en användare har flera konton så detta är tillåtet så länge man inte missbrukar det. Att publikt avslöja/sammankoppla användares alternativa konton kan ge varning, undantaget vid avslöjande av missbruk relaterat till dessa, som vid postning och debatt med flera användare i samma tråd.
Citera
2008-02-24, 13:01
Medlem
All information du har är till din fördel, bevisen ser ljusa ut men inte behandlingstiden tills de tar upp ditt fall. Spara allt!
Citera
2008-02-24, 13:22
Medlem
Swertinges avatar
Citat:
Hur stor chans har man att få upprättelse vid ett internet bedrägeri på tradera. http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=58216717
Om bevis som kontoöverföring och vittnesmål från postanställd som var med och öppnade mitt paket. Borde jag inte ha rätt stor chans då? Skulle vara en PS3 men var en gammal sliten Nintendo 64. Plus att jag har en massa sms och samtal mellan oss. Polisanmälan gjord igår Lördagen den 23/2-08. Får man hänga ut vederbörande med namn och telefonnummer här?
Tyvärr har du små chanser att få tillbaka dina pengar, även om personen fälls. Ring kronofogden och frågaom personen har några skulder... Troligen upp till taknocken...
Citera
2008-02-24, 13:26
Medlem
broadmans avatar
Råkade ut för en lurendrejare på tradera. Visade sig att han lurat betydligt fler än mig. Det var nog 20 anmälningar på honom och han blev fälld i domstol. Pengarna är inte säkert du får tillbaka, skadestånd brukar preskriberas efter 10 år.
Citera
2008-02-24, 13:45
Medlem
Finns två namn med i denna bild. Dottern som stod på tradera kontot har inga anmärkningar och helt fläckfri. Modern som stod på bankkontot ditt jag överförde pengarna. Känd av polis och skulder till kronofogden på 9 tusen kronor. Varav hon har betalt av en större skuld varpå handläggaren blev förvånad då jag nämnde mina uppgifter om de skulle leda till en fällande dom. Kontaktat hennes bank får nog troligen svar imorgon om man kan använda sig av en eventuell felinsättning från min sida. Då gällande att hon har tillgång till en annans pengar. Får se finns både en civilrättslig del och brottsdel i detta fall enligt polisinspektören jag träffade igår. Bara frågan vilken som skall drivas.
Citera
2008-02-24, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av broadman
Råkade ut för en lurendrejare på tradera. Visade sig att han lurat betydligt fler än mig. Det var nog 20 anmälningar på honom och han blev fälld i domstol. Pengarna är inte säkert du får tillbaka, skadestånd brukar preskriberas efter 10 år.

Nej dom preskiberas inte alls efter 10 år. Man måste hela tiden se till att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden, vartannat år annars så preskiberas det.
Citera
2008-02-24, 21:46
Medlem
broadmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Nej dom preskiberas inte alls efter 10 år. Man måste hela tiden se till att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden, vartannat år annars så preskiberas det.
Tack för den upplysningen
Citera
2008-02-26, 20:41
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:

Tråkigt att du blivit blåst, men samtidigt ganska korkat. Du betalade 4000:- till en helt nyreggad användare som sålt en exakt likadan annons dagen före. Två musklick hade räckt för att ta reda på att det var en bluff.

Även om du vinner i rätten, om det kommer så långt, så kommer du inte få några pengar tillbaks direkt. Skulden till kronkalle kommer bara att plussas på.
Citera
2008-02-26, 21:11
Medlem
gaylordfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Tråkigt att du blivit blåst, men samtidigt ganska korkat. Du betalade 4000:- till en helt nyreggad användare som sålt en exakt likadan annons dagen före. Två musklick hade räckt för att ta reda på att det var en bluff.

Även om du vinner i rätten, om det kommer så långt, så kommer du inte få några pengar tillbaks direkt. Skulden till kronkalle kommer bara att plussas på.
Så sant, jag budar aldrig på någon auktion om inte säljaren har många positiva
omdömen.
Citera
2008-02-26, 21:48
Medlem
puckots avatar
Många bra omdömmen är inte alltid en garanti för att personen är pålitlig tyvärr. Jag gjorde själv en affär med en användare på Tradera som säkert hade flera hundra positiva omdömen och som vart helt fläckfri, men som helt plötsligt hade ändrat beteende och lurat ett antal personer, däribland mig. Jag förlorade säkert ett par hundra kronor på den affären.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in