2008-02-26, 22:24
Medlem
kalaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten_på_lofte
Jag skulla ALDRIG betala ut ens 400kr till nån som har under 50 positiva "poäng" på tradera.
*Tar upp det i tråden istället för att skicka ett PM iom att jag hoppas att det kan vara intressant för flertalet. Räknar med att en mod slår mig på fingrarna om så inte är fallet.*

Något av en spin-off, men i all vänlighet och ffa nyfikenhet...hur tänker du då? Jag säljer periodvis på Tradera (har ffa att göra med förrådsrensning av gamla leksaker som numera visat sig vara samlarobjekt ) och har många återkommande kunder. Således har jag 27 unika omdömen, totalt 45. 100% positivt. Brukar iofs även länka till min feedback på eBay (kanske 70/30 köp/säljratio), 47 unika omdömen, totalt 50. Även där 100% positivt, och det sedan '99 om jag minns rätt. Dyraste objektet jag sålde på eBay gick för ca $1100 (och då hade jag en feedback på kanske 20). De omdömen som getts mig säger konsekvent utmärkt kommunikation, snabb betalning/försändelse samt utmärkt förpackning. Jag är oerhört noga med objektsbeskrivningar samt detaljer vad såväl jag som kunden kan förvänta sig/kräva.

Jag är verkligen genuint intresserad av att få veta varför du (förmodligen) skulle se mig som smått opålitlig? Är antalet omdömen allena rådande eller tar du andra saker i beaktande? Borde jag sätta mig och köpa en bunt med billiga, meningslösa objekt på Tradera bara för att få upp min feedback? Personligen blir jag nämligen misstänksam om någon köpt/sålt en otrolig mängd billiga objekt under en kort tidsperiod, speciellt om det är en nyregistrerad användare.

Utveckla gärna. Jag är mån om att vara en utmärkt köpare/säljare, så det är intressant att höra andras resonemang.
Citera
2008-02-27, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalaa
*Tar upp det i tråden istället för att skicka ett PM iom att jag hoppas att det kan vara intressant för flertalet. Räknar med att en mod slår mig på fingrarna om så inte är fallet.*

Något av en spin-off, men i all vänlighet och ffa nyfikenhet...hur tänker du då? Jag säljer periodvis på Tradera (har ffa att göra med förrådsrensning av gamla leksaker som numera visat sig vara samlarobjekt ) och har många återkommande kunder. Således har jag 27 unika omdömen, totalt 45. 100% positivt. Brukar iofs även länka till min feedback på eBay (kanske 70/30 köp/säljratio), 47 unika omdömen, totalt 50. Även där 100% positivt, och det sedan '99 om jag minns rätt. Dyraste objektet jag sålde på eBay gick för ca $1100 (och då hade jag en feedback på kanske 20). De omdömen som getts mig säger konsekvent utmärkt kommunikation, snabb betalning/försändelse samt utmärkt förpackning. Jag är oerhört noga med objektsbeskrivningar samt detaljer vad såväl jag som kunden kan förvänta sig/kräva.

Jag är verkligen genuint intresserad av att få veta varför du (förmodligen) skulle se mig som smått opålitlig? Är antalet omdömen allena rådande eller tar du andra saker i beaktande? Borde jag sätta mig och köpa en bunt med billiga, meningslösa objekt på Tradera bara för att få upp min feedback? Personligen blir jag nämligen misstänksam om någon köpt/sålt en otrolig mängd billiga objekt under en kort tidsperiod, speciellt om det är en nyregistrerad användare.

Utveckla gärna. Jag är mån om att vara en utmärkt köpare/säljare, så det är intressant att höra andras resonemang.

det handlar väl inte om att man automatiskt ser en person med få omdömen som opålitlig, utan mer om ett osäkerhetsundvikande (iallafall tänker jag så). En person som har 0 omdömen skulle lika gärna kunna vara guds bästa barn som en bedragare. Men det vet man ju inte på förhand. Genom att välja någon med ett par hundra positiva omdömen så känns det ju som att man har reducerat risken något iallafall.

Sedan beror det ju förstås på annat också, en med 8 positiva omdömen kan ligga bättre till än en med 400 positiva och 20 negativa..
Citera
2008-02-27, 15:20
Medlem
Nattskenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocty
Köp aldrig av någon på tradera ifall dom inte har gjort många affärer innan med bra omdöme och om det inte ens finns någon bild på varan dom påstår sig sälja så ska man aldrig lägga bud.

Men samtidigt så måste ju alltid någon göra första affären, svårt läge.
Citera
2008-02-27, 15:51
Medlem
Rymdgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskenet
Men samtidigt så måste ju alltid någon göra första affären, svårt läge.

Nja, man skaffar sig ju omdömen även som köpare.
När jag sålde för första gången hade jag 80 poäng och några hundra positiva omdömen.
Citera
2008-03-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Tråkigt att du blivit blåst, men samtidigt ganska korkat. Du betalade 4000:- till en helt nyreggad användare som sålt en exakt likadan annons dagen före. Två musklick hade räckt för att ta reda på att det var en bluff.

Även om du vinner i rätten, om det kommer så långt, så kommer du inte få några pengar tillbaks direkt. Skulden till kronkalle kommer bara att plussas på.

Köpte en dator på tradera förra året för 9 tusen och de gick smärtfritt av en relativt då nybörjare. Och visst jag gjorde kanske bort mig men allt stämde med bank och kontonummer. Personen stod på mobilnummer bankkontot stod på samma person. Och en 40årig två barnsmor vilket hon är lät väldigt trovärdig i telefon. Satte först in pengarna efter jag kollat med banken. För vem ger ut sitt eget kontonummer??? Och såg det där med att annonsen låg ute dagen innan med vinnande bud först efteråt...
Citera
2008-03-03, 09:38
Medlem
Swertinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkies
Hur stor chans har man att få upprättelse vid ett internet bedrägeri på tradera.
Hur har det gått?
Citera
2008-03-03, 09:47
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Köpte en dator på tradera förra året för 9 tusen och de gick smärtfritt av en relativt då nybörjare. Och visst jag gjorde kanske bort mig men allt stämde med bank och kontonummer. Personen stod på mobilnummer bankkontot stod på samma person. Och en 40årig två barnsmor vilket hon är lät väldigt trovärdig i telefon. Satte först in pengarna efter jag kollat med banken. För vem ger ut sitt eget kontonummer??? Och såg det där med att annonsen låg ute dagen innan med vinnande bud först efteråt...
Oj hur vågar du? Hade du gjort om det? Känns det inte lite väl riskabelt att chansa så? Finns ju så många puckon.
Citera
2008-05-20, 21:43
Medlem
Hej

Citat:
Ursprungligen postat av Swertinge
Hur har det gått?

Hur det har gått.. Fick tillbaka 2500 självmant av fröken. Men nöljde mig faktiskt där. Polismannen som utrede ärendet blev faktiskt förvånad över att jag fick tillbaka nåt. Jag skulle gå mjukt fram i ärendet sa han för annars kunde personen som blåst mig bli vrång och säga att det inga pengar fanns alls. Så sa att om jag skulle få tillbaka 2500 skulle jag glömma altihop och dra tillbaka anmälan. Men utredning lades ner i brist på bevis ändå så. Men 1500 gick i stöpet men handlar aldrig mer av NOLLARE på tradera om det är mycket pengar.
Citera
2008-05-20, 23:13
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:

Vet att min pappa tillsammans med en hel drös (100-tal) andra vart blåst av en kille som gav ut sitt riktiga person-/kontonummer. Han fick väl loss en halv miljon och tog ett kortare fängelsestraff för det, några pengar såg han aldrig igen.
Citera
2011-06-12, 22:34
Medlem
King-Elviss avatar
Vet ni vad man kan göra vid bedrägeri om man har personens personupgifter då kan man bara åka till hanns bosdat OBS helst med polisen för ett bättre utredning,Plus ska du kunna visa upp alla bevis till bedrägeriet.
Citera
2011-06-22, 22:35
Medlem
DIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King-Elvis
Vet ni vad man kan göra vid bedrägeri om man har personens personupgifter då kan man bara åka till hanns bosdat OBS helst med polisen för ett bättre utredning,Plus ska du kunna visa upp alla bevis till bedrägeriet.

Gammal tråd men..

Polisen arbetar inte på det sättet. Åtminstone inte vid den här typen av brott. Blev själv lurad på blocket för ett tag sedan, ringde Polisen och uppretad som jag var tryckte jag på alla tänkbara möjligheter. Enda svaret jag fick om och om igen var att det måste gå den "riktiga vägen", d.v.s genom en anmälan som Polisen sen utreder.
Bra att veta är att det är jävligt lätt att komma undan med internetbedrägerier, jag snokade med en jävla massa myndigheter och fick till slut fram ett namn utifrån det kontantkortsnummer som var angivet i annonsen. Kände mig bra duktig då! Idioten blev dömd i domstol och jag ska få tillbaka mina pengar, nu har det snart gått tre år och jag har inte fått en krona.

Självfallet kliar det i fingrarna och jag är sugen på att åka dom 60 milen för att konfrontera han, men gör jag det misstänker jag att jag antingen åker på stryk eller åker på en anmälan om misshandel, något som kan bli dyrare än den summan han lurade mig på, så jag väntar på att kronkalle lyckas driva in skulden. Lär väl ta många år till.
Citera
2011-06-23, 20:57
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Gammal tråd men..

Polisen arbetar inte på det sättet. Åtminstone inte vid den här typen av brott. Blev själv lurad på blocket för ett tag sedan, ringde Polisen och uppretad som jag var tryckte jag på alla tänkbara möjligheter. Enda svaret jag fick om och om igen var att det måste gå den "riktiga vägen", d.v.s genom en anmälan som Polisen sen utreder.
Bra att veta är att det är jävligt lätt att komma undan med internetbedrägerier, jag snokade med en jävla massa myndigheter och fick till slut fram ett namn utifrån det kontantkortsnummer som var angivet i annonsen. Kände mig bra duktig då! Idioten blev dömd i domstol och jag ska få tillbaka mina pengar, nu har det snart gått tre år och jag har inte fått en krona.

Självfallet kliar det i fingrarna och jag är sugen på att åka dom 60 milen för att konfrontera han, men gör jag det misstänker jag att jag antingen åker på stryk eller åker på en anmälan om misshandel, något som kan bli dyrare än den summan han lurade mig på, så jag väntar på att kronkalle lyckas driva in skulden. Lär väl ta många år till.

Hört med försäkringsbolaget eller brottsofferfonden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in