Har sett listan förut men konstaterade först igår hur dålig den är. Följande var mest vilseledande:
Citat:
Ecstasy har inte jämförelsevis stark påverkan på användaren att uppleva ruset igen.
MDMA är en av de mest psykiskt beroendeframkallande drogerna enligt mig, framför allt efter första gången. Möjligen att opioider IV och kokain ger starkare första gångs intryck, men dessa droger återfanns också på 1a respektive 2a plats.
Det är vidare sjukt att amfetamin hamnar efter alkohol, iom att det på väldigt många ger ett starkt intryck redan första gången och dessutom vid missbruk leder till psykiska och fysiska skador i samband med ät- och sömnstörningar.
Tycker f.ö. att de borde delat in opioider i t ex 3 klasser, där den första är tyngre och den tredje lättare. Även om jag inte testat opioider låter det för mig märkligt att skilja så mycket på tre tyngre opioider -- heroin, metadon och subutex.
Så här ser min topp 5 lista ut (baserad på "vad den gör med individen fysiskt/psykiskt", hur pass beroendeframkallande den är, hur den påverkar samhället):
1. Nikotin (cigaretter)
2. Tunga opioider (heroin, subutex, metadon, oxykodon osv)
3. Kokain
4. Amfetamin
5. Alkohol