• 4
  • 5
2008-02-26, 22:32
Medlem
wsbs avatar
Har sett listan förut men konstaterade först igår hur dålig den är. Följande var mest vilseledande:

Citat:
Ecstasy har inte jämförelsevis stark påverkan på användaren att uppleva ruset igen.

MDMA är en av de mest psykiskt beroendeframkallande drogerna enligt mig, framför allt efter första gången. Möjligen att opioider IV och kokain ger starkare första gångs intryck, men dessa droger återfanns också på 1a respektive 2a plats.

Det är vidare sjukt att amfetamin hamnar efter alkohol, iom att det på väldigt många ger ett starkt intryck redan första gången och dessutom vid missbruk leder till psykiska och fysiska skador i samband med ät- och sömnstörningar.

Tycker f.ö. att de borde delat in opioider i t ex 3 klasser, där den första är tyngre och den tredje lättare. Även om jag inte testat opioider låter det för mig märkligt att skilja så mycket på tre tyngre opioider -- heroin, metadon och subutex.

Så här ser min topp 5 lista ut (baserad på "vad den gör med individen fysiskt/psykiskt", hur pass beroendeframkallande den är, hur den påverkar samhället):

1. Nikotin (cigaretter)
2. Tunga opioider (heroin, subutex, metadon, oxykodon osv)
3. Kokain
4. Amfetamin
5. Alkohol
Citera
2008-02-26, 23:59
Bannlyst
Dom skyddar sin sprit

Usa gav lsd som försök till folk i armen och det slutade med att efter ruset så ville dom inte kriga. Samma sak när dom rökte cannabis, vem vill kriga när man rökt en joint?
Så armen blev skitskraja och la ner en massa pengar på skrämmsel reklam om cannabis och lsd.
Tyvärr lever dessa "Farliga rykten" kvar och vår regering är ju inte så smarta att dom kan tänka själv. Det är 2008 det är dax för dom att innse att folk vill och gör sina egna val. Spriten passar inte alla och var finns valmöjligheterna?
Citera
2008-02-27, 00:14
Medlem
Neroxxs avatar
Dom sa ju även att det kunde skilja länder i mellan.
Citera
2008-02-27, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psynova
Jag tycker det var en bra dokumentär men trist att en del idioter nu säkert lär tro att de kan knapra hur mycket E som helst med resonemanget att alkohol är värre..
Ja men de varnade ju också för det i dokumentären. Sen tycker jag faktiskt att de var rätt ärliga i dokumentären, inte bara den gamla vanliga anti-drog propagandan man fick se i skolan där de bara listade riskerna och inte snackade nåt om själva ruset. Tyckte tom att de lät lite positiva när de pratade om vissa droger, iofs kanske det inte är allt för bra men
Dock tyckte jag att den var lite för kort, dom hade gärna fått lägga upp den i två delar och dragit med lite mer info om varje drog, vissa drog de ju bara en mening om och gick vidare..
Citera
2008-02-27, 02:05
Medlem
TimeShifters avatar
Man kommer se rökmoln över Sverige ända från månen den dagen cb legaliseras! Jag längtar.
Men, tror ni det skulle bli en stor skillnad om cb var legalt? Skulle folk börja röka varje dag, och röka större mängder osv? Om man jämför med alkohol, så dricker man sej ju inte stupfull varje dag bara för det är lagligt, och speciellt inte om man ska jobba dagen efter.
En grej jag tänkte med om cb skulle legaliseras är att den passiva rökningen måste bli ganska påfrestande för t.ex. folk som står utanför en krog.
Jag skriver lite antagligen bara för att jag är lite övertrött.

OT: Jag håller med som så många andra att 'unga' som ser den här dokumentären kan ta in informationen på fel sätt, speciellt ang. lsd och xtc.
"- Wow, det här är MYCKET mindre farligt än cigg" osv. osv.

Kände bara att jag var tvungen att reflektera av mej lite.
Citera
2008-02-27, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phanthan
Jag uttryckte mig klumpigt, blev bara så arg.
Dokumentären är dålig för att den hade för lite information av drogerna, vilket ger fel bild av dem.

Jag anser att listan var helt onödig, därför att:
En sådan lista som passar alla går inte att göra p.g.a. att man måste jämföra psykiska/möjliga psykiska skador, fysiska skador osv. Sedan direkta och indirekta skador.

Att jämföra dessa kräver att man sätter värde på dessa skador, detta måste göras inviduellt i och med att alla är olika och där med värderar allting olika.
En sådan lista skapar vi själva, medvetet eller undermedvetet.

Tackar för länken, har letat efter den. Jag antog, det kändes mycket som att en del saknades från den dokumentären. Jag påstod aldrig att de hade klippt bort något, utan vad som drog ner mitt "betyg" på den var att det verkade som om de hade tagit bort en del.

[Edit]: Ang. din länk, den fungerar inte. Det skulle uppskattas ifall du fixar till den.
Okej, då förstår jag. Här är länken också: http://video.google.com/videoplay?do...arch&plindex=2
Citera
2008-02-27, 06:06
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Det var ju för att folk skulle få förståelse för hur dropropagandan såg ut på den tiden.
Men framgick det verkligen?
Citera
2008-02-27, 10:11
Medlem
Phanthans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Okej, då förstår jag. Här är länken också: http://video.google.com/videoplay?do...arch&plindex=2
Tackar.
Citera
2008-02-27, 11:01
Medlem
Fiskpajs avatar
är det bara jag som är förvånad att anabola steroider hamnade på 16de plats? jag menar det finns ju en rad biverkningar och livshotande sjukdommar man kan få tampas med om man har otur. lsd hamnade ju högre upp på listan och cannabis också, ologisk lista tycker jag. Jag rekommenderar folk att kolla på The Boys And Girls Guide To Getting Down där förklarar de vilken syn man borde ha på droger
Citera
2008-02-27, 11:39
Medlem
Psynovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phanthan
Här ser man tydligt att en lista knappast kan gälla för alla. Ingen som håller med mig?
Jag tycker att listan är åt skogen, just p.g.a. ovanstående.

Verkligen, en lista kan inte gälla för alla men det man kan få in i huvudet av dokumentären är att det finns en enorm brist på kunskap av droger. Och att det även finns mycket fördomar kring droger.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in