Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-23, 16:20
  #1
Avstängd
Hur gör man för att skriva på Svenska om man har ett UK/US tangentbord?
Citera
2008-02-23, 16:49
  #2
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Hur gör man för att skriva på Svenska om man har ett UK/US tangentbord?
System Preferences->International->Input Menu
Citera
2008-02-23, 16:53
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
System Preferences->International->Input Menu
Ja men kan man inte ändra 3 bokstäver som inte har ÅÄÖ till att ha det?
Samt hur blir det om man ändrar input menu till SE?
Kommer alt - 2 blir snabel-a? eller blir det shift 2?
samt vad händer med knapparna som försvinner om man gör dem till ÅÄÖ
Citera
2008-02-23, 16:56
  #4
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Ja men kan man inte ändra 3 bokstäver som inte har ÅÄÖ till att ha det?
Samt hur blir det om man ändrar input menu till SE?
Kommer alt - 2 blir snabel-a? eller blir det shift 2?
samt vad händer med knapparna som försvinner om man gör dem till ÅÄÖ
Tangentbord ser ju likadana ut, det är bara texten på knapparna som skiljer dom åt.
Så om du har ett engelskt tangentbord så kommer Å ligga där [( ligger, Ö där ;: ligger etc.
Citera
2008-02-23, 16:57
  #5
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Ja men kan man inte ändra 3 bokstäver som inte har ÅÄÖ till att ha det?
Samt hur blir det om man ändrar input menu till SE?
Kommer alt - 2 blir snabel-a? eller blir det shift 2?
samt vad händer med knapparna som försvinner om man gör dem till ÅÄÖ

de knappar som blir å, ä och ö är de som fysiskt sitter där de skulle suttit på ett svenskt tangentbord, dvs. 'å' är till höger om 'p', 'ö' till höger om 'l' och 'ä' till höger om 'ö' etc. de tecken som fick flytta på sig hamnar på andra ställen eller nås genom alt-opt-tangenten (t.ex @), precis som på vilket svenskt tangentbord som helst. alt-2 = @ för övrigt, shift-2 = ". inga tecken försvinner således.
Citera
2008-02-23, 17:24
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kafferast
de knappar som blir å, ä och ö är de som fysiskt sitter där de skulle suttit på ett svenskt tangentbord, dvs. 'å' är till höger om 'p', 'ö' till höger om 'l' och 'ä' till höger om 'ö' etc. de tecken som fick flytta på sig hamnar på andra ställen eller nås genom alt-opt-tangenten (t.ex @), precis som på vilket svenskt tangentbord som helst. alt-2 = @ för övrigt, shift-2 = ". inga tecken försvinner således.
Okej coolt, för jag kollar inte på tangentbordet när jag skriver så det är lungt, det är bara "skin" då så att säga.
Däremot, har inte de amerikanska tangentbordet 2-3 tangenter för lite eller något sånt?
Citera
2008-02-23, 17:27
  #7
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Okej coolt, för jag kollar inte på tangentbordet när jag skriver så det är lungt, det är bara "skin" då så att säga.
Däremot, har inte de amerikanska tangentbordet 2-3 tangenter för lite eller något sånt?

nä, det kan jag inte tänka mig. tänk så här: svensk keyboardlayout har fler tecken, men vi använder alt-opt för att nå några av dem; engelsk keyboardlayout har färre tecken, och behöver inte använda alt-opt för att nå allt. summan av de fysiska tangenterna är alltså konstant, men genom extra knapptryckningar kan man komma åt fler tecken i den svenska layouten.
Citera
2008-02-23, 17:38
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kafferast
nä, det kan jag inte tänka mig. tänk så här: svensk keyboardlayout har fler tecken, men vi använder alt-opt för att nå några av dem; engelsk keyboardlayout har färre tecken, och behöver inte använda alt-opt för att nå allt. summan av de fysiska tangenterna är alltså konstant, men genom extra knapptryckningar kan man komma åt fler tecken i den svenska layouten.
Jo det förstår jag och är logiskt.
Men _har för mig_ att de har mindre, på något vänster inte pga ÅÄÖ då hade de haft 3 tangenter mindre, men de har typ 2 eller 3 tangenter mindre, kan någon bekräfta fallet inte är så?
Du kanske har kollat själv eller =) ?
Citera
2008-02-23, 17:57
  #9
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
kan någon bekräfta fallet inte är så?
Ja, som sagt.

Gör en Google Image Search på keyboard så får du se själv.
Citera
2008-02-23, 18:12
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Ja, som sagt.

Gör en Google Image Search på keyboard så får du se själv.

De skiljer sig helt klart rent positionsmässigt, blir smått förvirrad.

http://lowendmac.com/mail/mb07/art/macbook_keyboard.jpg
http://lowendmac.com/mail/mb07/art/new-keyboard.jpg

Hur blir det med den amerikanska då, 2 tangenter efter L
medan svenska har 3 st
Antar att en knapp flyttas uppåt. dvs * och '?
Citera
2008-02-23, 18:19
  #11
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
De skiljer sig helt klart rent positionsmässigt, blir smått förvirrad.

http://lowendmac.com/mail/mb07/art/macbook_keyboard.jpg
http://lowendmac.com/mail/mb07/art/new-keyboard.jpg

Hur blir det med den amerikanska då, 2 tangenter efter L
medan svenska har 3 st
Antar att en knapp flyttas uppåt. dvs * och '?
Ja, jag kanske skulle varit tydligare med att bokstäverna ligger på samma plats på vanliga tangentbord medan Apple faktiskt har en tendens att flytta omkring övriga tangenter en del, speciellt på de bärbara.

Fast jag förstår inte varför du inte bara testar? Själv skulle jag nog störa mig på att ha ett engelskt bord även om jag inte kollar på tangenterna.
Citera
2008-02-23, 18:52
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Ja, jag kanske skulle varit tydligare med att bokstäverna ligger på samma plats på vanliga tangentbord medan Apple faktiskt har en tendens att flytta omkring övriga tangenter en del, speciellt på de bärbara.

Fast jag förstår inte varför du inte bara testar? Själv skulle jag nog störa mig på att ha ett engelskt bord även om jag inte kollar på tangenterna.
Hur då testa?
Det kostar pengar att köpa och importera förstår du väl?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback