• 1
  • 2
2008-02-23, 16:07
Bannlyst
Hej

Lösningen på feministpesten idag är faktiskt ganska enkel. Det är bara att se på kvinnornas ställning idag. De har helt klart aldelles för mycket frihet, nu i frånvaron av riktiga män som kan bestämma över dem.

För de idealmän som är "inne" nu är ju att vara jämställd mjukis som inte ens höjer rösten mot kvinnorna. Detta tror jag är den orssakande faktorn till att femininism över huvud taget kunde uppstå.

Om vi drar en parallell till latinamerika (eller för den delen, australien eller övrigt land i sydeuropa där männen håller kvinnan på sin plats), hur ser situationen ut där?

Ja för det första så pratas det inte om feminism i riksmedia på en daglig basis. Feminism existerar ju där endast som en marginell icke-ökande rörelse, just pga att männen där vet hur de håller kvinnan på sin plats (och någon som undrade varför sydeuropéer är så populära bland kvninnorna här?).

Lösningen på detta är ju enkel, vi nya generationens män får helt enkelt ta tillbaka kommandot. Minska friheten för kvinnorna, och börja stå upp för oss själva istället.

Och, ja, jag vet att kvinnorna aldrig skulle erkänna att de vill ha en man som bestämmer över dem, men de vill de visst. De säger det inte, men sen när har kvinnor nånsin varit logiska

Vilka tänker som jag?
Senast redigerad av quajj 2008-02-23 kl. 16:10.
Citera
2008-02-23, 16:37
Medlem
compactlivings avatar
Varför är det så självklart att kvinnor ska hållas tillbaka?
Citera
2008-02-23, 16:50
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av compactliving

Skulle tro att beror på att trådskaparen vill ha ut något av livet, även i egenskap av man.
Citera
2008-02-23, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av compactliving

Det är inte självklart. Jag gör det dock eftersom jag inte står ut med feministsnack. Vill du leva i ett PK:itiskt samhälle där du knappt får tänka fritt är det upp till dig
Citera
2008-02-24, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quajj
Hej

Lösningen på feministpesten idag är faktiskt ganska enkel. Det är bara att se på kvinnornas ställning idag. De har helt klart aldelles för mycket frihet, nu i frånvaron av riktiga män som kan bestämma över dem.

För de idealmän som är "inne" nu är ju att vara jämställd mjukis som inte ens höjer rösten mot kvinnorna. Detta tror jag är den orssakande faktorn till att femininism över huvud taget kunde uppstå.

Om vi drar en parallell till latinamerika (eller för den delen, australien eller övrigt land i sydeuropa där männen håller kvinnan på sin plats), hur ser situationen ut där?

Ja för det första så pratas det inte om feminism i riksmedia på en daglig basis. Feminism existerar ju där endast som en marginell icke-ökande rörelse, just pga att männen där vet hur de håller kvinnan på sin plats (och någon som undrade varför sydeuropéer är så populära bland kvninnorna här?).

Lösningen på detta är ju enkel, vi nya generationens män får helt enkelt ta tillbaka kommandot. Minska friheten för kvinnorna, och börja stå upp för oss själva istället.

Och, ja, jag vet att kvinnorna aldrig skulle erkänna att de vill ha en man som bestämmer över dem, men de vill de visst. De säger det inte, men sen när har kvinnor nånsin varit logiska

Vilka tänker som jag?

Ojojoj. Ditt resonemang var inte på någon högre nivå här. Anledningen till att feminismen "uppfanns" var att kvinnor tröttnade på att männens maktposition bidrog till att kvinnor inte fick göra som dom ville, dvs utbilda sig, få rösträtt, lika rättigheter och bedömas som likvärdiga män. Jag förstår inte riktigt din ståndspunkt, varför skulle män behöva bestämma över kvinnor? Vi har minst lika utvecklade hjärnor, och är i många perspektiv till och med intelligentare. Det känns lite som att du startat den här tråden endast för att du vill provocera.

Män som är för jämställdhet är betydligt mognare och eftertänksamma än vad du verkar vara, för de har insett att det inte går att styra en annan fullvuxen individ, utan att hon (i det här fallet) har rätt att göra sina egna val och har en egen identitet. Hon är inte någons egendom eller någons marionettdocka.

Anledning till att feminismen inte slagit igenom inom vissa länder handlar inte om att männen där är mer "män", mer beslutsamma eller vet hur man ska sätta kvinnor på plats. Det handlar om att länderna inte är lika utvecklade, inte har kommit lika långt när det kommer till civilisering/sekularisering och för att det är fattigt, och i många fall väldigt . Där är det fortfarande i många fall mannens uppgift att försörja/skydda familjen, medan kvinnan förväntas nöja sig med att vara den som sköter om barnen/familjen. Om du vill gå tillbaka till den tiden då feminism inte existerade på samma sätt om nu, så kan du ju flytta till ett u-land istället, eller be och hoppas på att Sveriges sekularisering försvinner. Och att inte australien skulle vara påverkat av feminism är ren bull shit. I-världen är det, så det är bara att vänja sig.

Vad är du rädd för? Att kvinnor ska börja bestämma över dig, och att du mister jobbet på grund av en kvinna som är mer kvalificerad än dig, eller vad har du för anledning till att posta dylika saker?
Senast redigerad av frivol 2008-02-24 kl. 01:00.
Citera
2008-02-24, 01:58
Medlem
Ivuls avatar
Håller med frivol.

Mycket bra skrivet
Citera
2008-02-24, 01:59
Medlem
-Unstable-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
... Vi har minst lika utvecklade hjärnor, och är i många perspektiv till och med intelligentare. Det känns lite som att du startat den här tråden endast för att du vill provocera.

Män som är för jämställdhet är betydligt mognare och eftertänksamma än vad du verkar vara, för de har insett att det inte går att styra en annan fullvuxen individ, utan att hon (i det här fallet) har rätt att göra sina egna val och har en egen identitet. Hon är inte någons egendom eller någons marionettdocka ...
Din egna åsikt är alltså att könet trotts allt har en betydelse för intelligens iom. att du påstår att kvinnor i många 'perspektiv' är intelligentare.
Utan hänvisning till fakta faller du på eget grepp när det då bottnar i en egen åsikt och du då lämnar fältet öppet för andra personer att ha motsatta åsikter.

Senare delen av citeringen måste väl också klassas som egna åsikter och irrelevant för diskussionen, iaf. delen att män som är emot / inte tar ställning för jämnställdhet är mindre 'mogna' som människor.

Feminism i min åsikt känns som en ytterligare en skiftnyckel i maskineriet, då det verkar kosta mer än det levererar. Utan vidare resursinvestering de senaste 30-40 åren, har väl kvinnans status ökat och kommit i sakta takt ifatt för att skapa ett jämnlikare samhälle.
Det är väl först nu på senare år, man har börjat kvotera och spendera resurser för att minska skillnaderna, med varierande resultat?
Feminism skapar väl enbart ytterligare en segregation, med ytterligare två grupperingar för/emot i samhället, som tär på resurser och tar plats från andra problem.
Senast redigerad av -Unstable- 2008-02-24 kl. 02:05.
Citera
2008-02-24, 02:05
Medlem
Håller med om en del, utom:

Citat:
Anledning till att feminismen inte slagit igenom inom vissa länder handlar inte om att männen där är mer "män", mer beslutsamma eller vet hur man ska sätta kvinnor på plats.

De är väl per defintion mer män där, eftersom de håller vid traditionella värderingar och just sätter kvinnor på plats. Inte för att jag bryr mig om vad svenska kvinnor gör och inte gör, men det skickar ganska dubbla signlaner till svenska män när man klagar på att de inte är tillräckligt jämställda medans man har ett internationellt rykte som horor som knullar just dessa männen värre än kaniner.

samt:

Citat:
Vi har minst lika utvecklade hjärnor, och är i många perspektiv till och med intelligentare

Vilket jävla självmål. Eftersom intelligens är något subjektivt så säger du precis här att det är helt ok att tycka att män är smartare, eftersom de har annan intelligens än kvinnor.
Citera
2008-02-24, 02:11
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Vad är du rädd för? Att kvinnor ska börja bestämma över dig, och att du mister jobbet på grund av en kvinna som är mer kvalificerad än dig, eller vad har du för anledning till att posta dylika saker?
Inte för att jag delar quajj syn men.. Feminister brukar ju resonera att kvalifikationer inte hör till saken utan istället förorda kvotering, göra så att män förlorar jobben enbart på basis av kön och inte kompetens.
Citera
2008-02-24, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Unstable-
Din egna åsikt är alltså att könet trotts allt har en betydelse för intelligens iom. att du påstår att kvinnor i många 'perspektiv' är intelligentare.
Utan hänvisning till fakta faller du på eget grepp när det då bottnar i en egen åsikt och du då lämnar fältet öppet för andra personer att ha motsatta åsikter.

Det är allmänt känt att tjejer både får högre betyg i skolan, och att fler tjejer än killar söker sig till högskolor/universitet. Nu är inte det något allmängiltigt bevis på intelligens, men ganska så uppenbart tecken på att vi inte lider av någon slags efterblivenhet som gör att vi behöver skötas om likt barn/eller skulle ha mindre makt än män. Och nej, jag anser inte att egenskaper är könsbetingade.

Citat:
Senare delen av citeringen måste väl också klassas som egna åsikter och irrelevant för diskussionen, iaf. delen att män som är emot / inte tar ställning för jämnställdhet är mindre 'mogna' som människor.

Jag skriver inte att icke-feminister är dumma i huvudet. Däremot anser jag att man inte tänkt efter så långt om man likt TS förutsätter att kvinnor inte ska ta plats, eller ha samma slags makt som män. Eller att feminismen uppkommit för att män blivit tofflar. Diskussioner är för övrigt något som alltid påverkas av åsikter/värderingar, så om du vill föra någon annan slags diskussion kanske du kan posta inlägg i en som inte inleds av endast åsikter.

Citat:
Feminism i min åsikt känns som en ytterligare en skiftnyckel i maskineriet, då det verkar kosta mer än det levererar. Utan vidare resursinvestering har väl kvinnans status ökat och kommer i sakta takt ifatt för att skapa ett jämnlikt samhälle de senaste 30-40 åren.
Det är väl först nu på senare år, man har börjat kvotera och spendera resurser för att minska skillnaderna, med varierande resultat?

Det finns feminism du märker av i media, och det finns feminism som inte syns för det otränade ögat, som påverkar och förändrar mer än man kan tro.
Citera
2008-02-24, 02:17
Medlem
Ivuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Inte för att jag delar quajj syn men.. Feminister brukar ju resonera att kvalifikationer inte hör till saken utan istället förorda kvotering, göra så att män förlorar jobben enbart på basis av kön och inte kompetens.

Kvotering i teorin betyder att om två individer har exakt samma förutsättningar så lottar man inte ut platsen utan väljer efter eget tycke.
Citera
2008-02-24, 02:20
Medlem
Citat:
Det är allmänt känt att tjejer både får högre betyg i skolan, och att fler tjejer än killar söker sig till högskolor/universitet. Nu är inte det något allmängiltigt bevis på intelligens, men ganska så uppenbart tecken på att vi inte lider av någon slags efterblivenhet som gör att vi behöver skötas om likt barn/eller skulle ha mindre makt än män. Och nej, jag anser inte att egenskaper är könsbetingade. .

Samtidigt är det tjejerna som är offer i frågan. Ännu en av feminismens paradoxer.

Citat:
Det finns feminism du märker av i media, och det finns feminism som inte syns för det otränade ögat, som påverkar och förändrar mer än man kan tro

Ungefär som kristna ser på Gud alltså? Tro fan att man är ateist i feministfrågan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in