Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-23, 11:34
  #1
Medlem
Apple brukar väl köra 1.8 eller hur det är? Windows 2.2? En del skärmars native är väl typ 2.6? Vad kör ni med för gamma? Ni som inte vet vad ni kör fråga inte hur man tar reda på det då det ändå inte spelar någon roll om ni inte självmant har valt det av en speciell anledning.


Varför och vad kör ni? Är ju sämst att färdigredigerade bilder inte kommer se likadant ut ändå eftersom alla kör olika
Citera
2008-02-23, 14:04
  #2
Medlem
Jag kör gamma 1.8, man kan se det i Systeminställningar-Bildskärm-Färg-Öppna profil-Kolla sedan under tex rödtonsresponskurva.

Sen nästa steg att ta hänsyn till är Kelvin graderna man har på skärmen:
För normal skärm skulle jag säga 6500K, där många skärmar
brukar vara inställda på 9000K bara för att se ljusstarka och bra ut, men
samtidigt bränner man ut skärmen mycket fortare och dessa brukar upplevas som blåare. 5000K skulle jag köra för reproarbete, men det är inte alla
skärmar som klarar av att ligga så lågt utan att det ser för gult ut.
Detta är för att man brukar säga att ett vitt papper har 5000K.

Så normal användning gamma mellan 1.8 och 2.2.
6500K på skärmen. På vissa skärmar står det på skärmen inte
utskrivet på menyn på skärmen Kelvin utan typ bara blåare, gulaktigare,
men det är Kelvingraderna som oftast menas.
Citera
2008-02-23, 14:33
  #3
Medlem
Jag tycker allt på skärmen ser så ljust ut med gamma 1.8 bara, och folk som kör Windows och lägger upp bilder någonstans får ju så ljusa bilder då.. Å andra sidan vill jag ju inte ha något extremvärde.. tror jag kör 2.2 nu.
Citera
2008-02-23, 16:36
  #4
Medlem
otec_sates avatar
Jag kör 2.2. Lät hårdvarukalibreringen ställa in allt.

Dock så gjorde jag kalibreringen i ett rum helt neutralgrått med 6500K belysning, så här hemma stämmer ju inte kalibreringen helt hundra, men eftersom 6500K är min referensbelysning så var det lämpligast.
Citera
2008-02-23, 16:47
  #5
Medlem
oVERGROWs avatar
1.9
Citera
2008-02-23, 23:57
  #6
Medlem
Durkslags avatar
Jag kör med 2.2, tyckte det blev mycket snyggare på min skärm i min lägenhet där det oftast är rätt mörkt

Om det är standard för Windows blir det ju bättre när man redigerar bilder så båda användarna uppfattar dem lika.
Citera
2008-02-24, 07:47
  #7
Medlem
Kan ha varit 2.4 som var windows, och att jag kör 2.2.

Står väl, jag har bara kalibrerat med supercal, och det var inte sååå lätt att få rätt på min skruttiga tn-panel (mbp.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback