Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-23, 11:18
Hej ..

Jag var på lan för 2 dagar sen , datorn funkade klockrent.. Jag kommer hem och orkar inte packa upp allt, en tjejkompis ringero ch jag drar till henne över natten. Jag kopplade då bara in datorn med strömkabel och nätverkskabel så jag skulle kunne seeda lite medans jag var borta.

Nu när jag kom hem skulle jag bara koppla in skärmen och sätta på en film eller nåt , men det var helt svart.. Startar då om datorn, allt verkar fint, xp bootar upp, men när jag ska loggas in, då blir det svart.

På mitt g15 ser jag prestandaanvändningen, och den går upp och ner som när den ska dra igång alla apps o sånt som ska komma igång under windows.

Jag vet heller inte hur jag får igång den i felsäkert läge , då F8 är bios, del är bios , tab är bios report och F11/F12 händer inget.

ALL hjälp uppskattas.

Spec :

amd athlon 5600+
nvidia gforce 8800GTS 320mb
2 gb ram

Windows XP .
Citera
2008-02-23, 11:32
Medlem
sommarlovs avatar
Öppna lådan, tryck ner grafikkortet i sin kontakt.
Citera
2008-02-23, 11:37
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Öppna lådan, tryck ner grafikkortet i sin kontakt.

Grafikkortet sitter i som det ska, annars skulle jag inte se bootscreen eller bios?

för att vara säker så kollade jag iaf, tröck även in det .
Citera
2008-02-23, 11:50
BUMP!

såg nu att jag hittar datorn på nätverket, kommer även in på den... så vad är felet? :S kan grafikkortet gett upp? jag ser ju bootscreen och så ju :/
Citera
2008-02-23, 13:02
Medlem
testa utgång 2 på grafikkortet? (stoppa skärmen i den andra kontakten)
Citera
2008-02-23, 13:31
Citat:
Ursprungligen postat av CusmaR
testa utgång 2 på grafikkortet? (stoppa skärmen i den andra kontakten)

har redan testat :/
Citera
2008-02-23, 13:35
Medlem
du har ingen vga-utgång på moderkortet du kan testa då? för att verkligen se om det är grafikkortet som krånglar.

Enda tipset jag kan komma på är att plocka ur kortet och stoppa tillbaka det igen och hoppas på det bästa.
Citera
2008-02-23, 13:43
nae, ingen vga utgång . jag ska testa ditt tips och komma tillbaka.

men det jag undrar över, kan verkligen grafikkortet krångla när jag ser bootscreenen?
Citera
2008-02-23, 13:50
BUMP BUMP BUMP!

Kan ha kommit på vad felet kan vara. Om ni sett min andra tråd så tog jag upp att jag inte fick bil via s-video till tv:n. jag var inne i nvidias kontrollpanel och mixtra runt, och valde där att automatiskt hitta en tv under boot. kan det ha nåt med allt det här att göra? för stax efter allt det där stängde jag av allt genom att dra ur sladden och flytta all skit o sen dra.

men hurfan kan jag fixa det här då ?
Citera
2008-02-23, 13:54
Medlem
Apelsinens avatar
Du behöver starta datorn i felsäkert läge och installera om drivrutinerna till grafikkortet, jag gissar att du har valt att ha TVn som primär bildskärm eller något annat roligt Hur som helst, starta datorn och när den börjar boota in i windows sliter du ur strömkabeln, sen nästa gång du startar så kommer du få välja hur du vill att windows ska ladda. Välj felsäkert läge och ta bort drivrutinerna till grafikkortet och starta sen om och installera de igen som vanligt. Borde lsöa dina problem!
Citera
2008-02-23, 13:58
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Du behöver starta datorn i felsäkert läge och installera om drivrutinerna till grafikkortet, jag gissar att du har valt att ha TVn som primär bildskärm eller något annat roligt Hur som helst, starta datorn och när den börjar boota in i windows sliter du ur strömkabeln, sen nästa gång du startar så kommer du få välja hur du vill att windows ska ladda. Välj felsäkert läge och ta bort drivrutinerna till grafikkortet och starta sen om och installera de igen som vanligt. Borde lsöa dina problem!

tack apelsinen , du är kungen av hårdvara . ska testa nu !

edit: är i felsäkert läge nu , installerar drivrutiner.

tack alla
Senast redigerad av srAz 2008-02-23 kl. 14:02.
Citera
2008-02-23, 14:02
Medlem
ah my bad hade missat att du såg boot sekvensen, apelsinen har nog något på spåren. Annars tror jag det räcker att dra ut tv-sladden så väljer den skärmen istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in