Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-23, 08:36
  #1
Medlem
Jag har den senaste MacBooken och Airport Extreme.
Jag använder både lösenord och WPA 2 för trafiken till den men ändå verkar det som att det är någon som är inne och använder min router.
Är det någon som har något bra förslag på hur jag kan se trafiken på min Airport?
Tack så mycket!!
Citera
2008-02-23, 09:13
  #2
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo1972
Jag har den senaste MacBooken och Airport Extreme.
Jag använder både lösenord och WPA 2 för trafiken till den men ändå verkar det som att det är någon som är inne och använder min router.
Är det någon som har något bra förslag på hur jag kan se trafiken på min Airport?
Tack så mycket!!
sätt ett macskydd också så att endast godkända macadresser fungerar, det kör jag i mitt hemnät till 3 laptops, fungerar skitbra
Citera
2008-02-23, 09:43
  #3
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
sätt ett macskydd också så att endast godkända macadresser fungerar, det kör jag i mitt hemnät till 3 laptops, fungerar skitbra
Har du lite mer utförlig info? Vore trevligt!
Citera
2008-02-23, 10:14
  #4
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Har du lite mer utförlig info? Vore trevligt!


I routern så kan man ange vilka MAC-adresser som skall få ansluta. Man lägger helt enkelt upp en lista på de datorer som vanligtvis ansluter till nätverket.

Försöker sedan någon med en dator vars MAC-adress inte finns med i listan att ansluta så nekas de access.

Svårare än så är det inte.
Citera
2008-02-23, 10:17
  #5
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
I routern så kan man ange vilka MAC-adresser som skall få ansluta. Man lägger helt enkelt upp en lista på de datorer som vanligtvis ansluter till nätverket.

Försöker sedan någon med en dator vars MAC-adress inte finns med i listan att ansluta så nekas de access.

Svårare än så är det inte.
Ahh, OK. Någon som har erfarenhet av MAC-filtering tillsammans med Internetdelning sans router? Dvs. man använder det inbyggda Airportkortet för hemmanätverket?
Citera
2008-02-23, 11:22
  #6
Medlem
Ok, men jag är inte säker på att det är någon som är inne på den. Finns det inget sätt att se trafiken på routern.
Läste någonstans för ett tag sedan om ett program som heter Streamwatcher.
Är det bra eller finns det något bättre sätt?
Citera
2008-02-23, 11:24
  #7
Medlem
Fogelbergs avatar
Finns ju en logg i routern också.... varför kollar du inte den först??

Innan du frågar hur... RTFM!!!
Citera
2008-02-23, 11:52
  #8
Medlem
Förlåt, kanske dum fråga men var hittar jag loggen då?
__________________
Senast redigerad av Neo1972 2008-02-23 kl. 11:55.
Citera
2008-02-23, 13:46
  #9
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo1972
Förlåt, kanske dum fråga men var hittar jag loggen då?
se inlägget ovarför ditt sista.....

RTFM Read The F*cking Manual...


Hur ska vi hjälpa dig med var loggen finns? Det finns olika routrar och de fungerar olika...

Loggen finns i routern så du får snällt surfa in i den 192.168.1.1 ?? eller 0.1

Logga in som admin, fråga inte oss vad lösen är... hur ska vi veta?

Leta runt i menyerna i routern...



Så. slut på spoonfeeding från min del du har fått mer hjälp än vad jag själv brukar få på mina frågor.
Citera
2008-02-23, 16:51
  #10
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
se inlägget ovarför ditt sista.....

RTFM Read The F*cking Manual...


Hur ska vi hjälpa dig med var loggen finns? Det finns olika routrar och de fungerar olika...

Loggen finns i routern så du får snällt surfa in i den 192.168.1.1 ?? eller 0.1

Logga in som admin, fråga inte oss vad lösen är... hur ska vi veta?

Leta runt i menyerna i routern...



Så. slut på spoonfeeding från min del du har fått mer hjälp än vad jag själv brukar få på mina frågor.

för att var en "RTFM"-skrikande människa har du väldigt dålig koll på hur faktiskt en airport extreme funkar. han kan inte surfa in på den via sin webläsare, så dina tips funkar ej. varför vara så bashande då du uppenbarligen själv inte vet hur det funkar? sten, glashus?

till TS: använd programvaran "AirPort Utility" som du har i din Applications -> Utilities-mapp. välj din router, klicka advanced och sedan "Logging & SNMP". där har du sedan en knapp som heter "Logs and Statistics", klicka där och sedan har du loggar och framför allt fliken som heter "Wireless Clients", där ser du om du vilka klienter som är anslutna, och du kan snabbt avgöra vilka anslutningar som är dina eller ej.
Citera
2008-02-23, 16:55
  #11
Medlem
Fogelbergs avatar
I vilket fall som helst hade han väl fått reda på detta om han läste sin manual?

Eller?


Trodde Airport Extreme fungerade som vilket router som helst. My Bad!
Citera
2008-02-23, 17:00
  #12
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
I vilket fall som helst hade han väl fått reda på detta om han läste sin manual?

Eller?


Trodde Airport Extreme fungerade som vilket router som helst. My Bad!

ja, absolut hade han nog fått reda på det. nu var det väl ändå så att han inte specifikt frågade var han hittade sina loggar, utan det var ju ditt förslag. nu önskade han få tips på hur han kunde se om någon annan använde hans nätverk, en fråga som inte endast kan besvaras med att leta i manualen, då det finns sniffers och gud vet vad som han kan använda för det ändamålet. försök att inte vara så aggro, forumet finns för att hjälpa folk och för att utbyta idéer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback